Welke neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieke_2001

Welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 17:28

Hooi, ik heb even een vraagje.
Nu kom je tegenwoordig verschillende soorten neusriemen tegen. Hoge, gecombineerde, Mexicaanse en lage neusriemen. Ik heb 3 paarden. 2 springpaarden en 1 dressuurpaard. Ze hebben alle 3 een nieuw hoofdstel nodig (hoofdstellen die ik nu he, zijn onderhand aan het slijten) maar mijn vraag is: wat voor een neusriem kan ik het beste voor mijn springpaarden kopen, en welke voor dressuur. In principe snap ik de werking wel van de neusriemen. Ik zat zelf te denken aan een gecombineerde omdat deze het vaagst word gebruikt. Maar ik twijfel. Wat kiezen jullie? Saro springt L1, Jus d'orange springt B en Contador dressuurt L2 bijna M. Ik ben meer dressuurruiter dan spring :j *\o/*

LiannePuthzy

Re: Welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:30

ik gebruik voor springen een mexicaanse en voor dressuur een gecombineerde, kijk wat je paarden het fijnst vinden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:33

Je kan voor elke discipline het zelfde hoofstel gebruiken. Alleen veel paarden worden heet van springen en daarom gebruiken mensen de Mexicaanse neusriem. Dus als he paarden gewoon braaf zijn zou ik ze gewoon een gecombineerde aandoen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:35

mexicaans is niet zo zeer voor "stoute" paarden hoor, werkt alleen ander in als een gecombineerde, en bij een mexicaanse kan een paard volgensmij meer lucht inademen had ik gelzezen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:40

Een mexicaanse werkt trouwens gewoon wat heftiger in als het paard de mond opent. Houd hij de mond dicht dan is er geen speciale inwerking. Idem voor de gecombineerde. Persoonlijk ben ik fan van een hoge neusriem voor de dressuur, kan je net even wat objectiever kijken of je goed bezig bent omdat ze meer vrijheid hebben de mond te openen.

Madelief999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:44

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:02

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:22

LiannePuthzy schreef:
mexicaans is niet zo zeer voor "stoute" paarden hoor, werkt alleen ander in als een gecombineerde, en bij een mexicaanse kan een paard volgensmij meer lucht inademen had ik gelzezen

Hij is veel minder vrij in kaak en neus, dus je kan wel stellen dat hij betere werking heeft bij paarden die snel of heet worden. Andersom is het natuurlijk niet zo dat het strenger inwerkt bij een paard die gewoon braaf z'n rondje loopt. Maar dt ligt natuurlijk ook aan hoe strak je hem insnoert.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:06

sommige hete paarden worden juist nog heter van die neusriem..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:07

LiannePuthzy schreef:
sommige hete paarden worden juist nog heter van die neusriem..

Dat klopt, maar sowieso is het per paard verschillend welke neusriem je moet gebruiken. Maar over het algemeen genomen helpt het wel.
Maar ts kan het best een gewone gecombineerde gebruiken, want hoor niet dat ze echt hete paarden heeft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:24

mexicaans is nie per definitie voor hete paarden...
ik rij op mijn niet echt hele heten paard ook met mexicaans met springen gewoon omdat ze daar beter op loopt, niet omdat ze heet is, mexicaanse geeft alleen op een ander punt druk, en t paard heeft optimale ademhalingsvrijheid (wauw wat goed nederlands)
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 10-05-15 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:27

Met welke hoofdstellen rijd je nu? Kan zijn dat ik er over heen heb gelezen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 06:44

Wat bevalt je wel/ niet aan de neusriemen die je nu hebt?

Als je paarden nu prima lopen met je huidige tuig, waarom zou je dan van optoming veranderen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:10

Ik zou voor een lage neusriem gaan. Bij een hoge of gecombineerde neusriem, loopt de neusriem over de 1 e kies heen in zijn mond. Door dat een paard ddaar vaak haken op krijgt. Duwt de neusriem deze haak in de wang en dat doet Zeer, en je krijgt dan beschadiging vam de wang. Met een lage neusriem heb je hier geen last van want deze loopt niet over kiezen heen.