Bitloos rijden: nurtural of micklem of...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Bitloos rijden: nurtural of micklem of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 08:36

Nu ik de knoop doorgehakt heb wat het zadel betreft voor mijn paard, is het volgende punt aan bod: welk hoofdstel? Ik zou heel graag uitloos willen rijden. Ik heb een tinkermerrie van 16 jaar, goed zadelmak en rustig te leiden. Ze heeft 2 jaar stil gestaan, ik heb haar enkele weken geleden gekocht.

Ik wil haar terug inrijden, maar liefst op paardvriendelijke manier. Ze heeft atrofie op de schoft door ouderdom, zadeldruk uit het verleden en door stil te staan natuurlijk.
Ze is echter ook wat kopschuw, halster aandoen lukt steeds beter, maar zeker nog niet van harte. Haar tanden zijn in vrij slechte staat door cribbing in het verleden (doet ze hier gelukkig niet, ze staat dan ook 24 uur buiten op de weide) - de tandarts is uiteraard al langs geweest.
Maar daarom wil ik graag een uitloos hoofdstel.

Na alles gelezen ze hebben, neig ik naar kaakgekruist, maar dan wel met een goede release! Dan kom ik bij de nurtural of de rambo micklem multi. Waar ik wel wat mee zit: schaadt dit haar baard niet? Ze heeft ook vrij veel baard, en dat vind ik juist mooi. En ze heeft een vrij groot hoofd...

Graag jullie ervaringen met beide hoofdstellen! Een ander alternatief mag ook gesuggereerd worden, misschien zijn er zeker nog hoofdstellen die ik niet ken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:38

Ik rijd ook bitloos met mijn Tinker, met een nep Micklem. Die baard is inderdaad lastig bij kaak- of kingekruisde hoofdstellen, daarom gebruik ik mijn hoofdstel als sidepull, waarbij de teugels direct aan de ringetjes aan de zijkanten van het hoofd zitten. Dan heb je nooit problemen met de release. :)

Afbeelding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:45

Toevallig heb ik gisteren voor mijn verjaardag de Rambo Micklem Multibridle gekregen. Heb hem niet met een specifieke reden uitgekozen voornamelijk omdat ik hem gewoon erg gaaf vind :+ Maar de verhalen die ik er over las is wel echt de doorslag geweest om dat hoofdstel te nemen. Je kan het hoofdstel op 3 manieren bitloos gebruiken waardoor je ook nog kunt kijken welke manier je het beste ligt. Je hebt een 'soft' versie 'medium' en 'strong' kwa bitloos. Uitleg daar over staat in het bijgeleverde boekje. Daarnaast kan je het ook gewoon gebruiken met bit en als je het met bit gebruikt zitten er ook nog speciale haakjes bij die extra stevigheid geven aan het bit zodat hij nog stiller in de mond ligt (ook een plus punt). Ik heb wel de echte en geen neppert. Ik vind het leer van de echte echt een stuk fijner en soepeler dan een neppe. Maar goed daar is de prijs dan ook naar.

Afbeelding
Paard staat er niet op zijn charmantst op :')

Princesj

Re: Bitloos rijden: nurtural of micklem of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:55

Ik heb ook een Micklem. Ik heb het kaakgekruisde systeem nog nooit gebruikt, sidepull werkt voldoende voor alle paarden die ik er tot nu toe mee heb gereden.

Marein

Re: Bitloos rijden: nurtural of micklem of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:23

De micklem is besteld! Volgende week zou ik hem hebben...