Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Plukje schreef:Een goede zadelmaker zoeken!
Ik heb 10 maanden lang verschillende leenzadels van mijn zadelmaker gehad, voordat ik mijn definitieve bij hem kocht.
Hilary schreef:Ik heb voor het inrijden van een paar IJslanders een tweedehands Wintec dressuurvariant 17 inch met alle mogelijke bomen aangeschaft. Na het inrijden mogen de nieuwe eigenaren zelf een bij hun en hun paardje passend zadel zoeken.
Mijn eigen paard was al licht ingereden toen ik hem kocht. Daarna heb ik hem een tijd met een westernzadel gereden (is een Quarter); toen dat niet meer goed lag een tijd een barebackpad gebruikt (tussendoor is hij geblesseerd geweest, dus heel veel spieren opbouwen lukte destijds niet).
Januari 2013 een dressuurzadel gekocht in Nijkerk (Countrymill) en na een jaar daar weer laten controleren (tussendoor weer een paar maanden niet kunnen rijden door blessure).
Orsje schreef:Ik heb een bijna 3,5 jarige, waar ik al 2 maanden een zadel voor zoek.
Ik kreeg ook van mijn zadelmaker het advies een zadel te nemen die verstelbaar is, vanwege het groeien en veranderen.
Via een stalgenoot kreeg ik de tekna Letek te leen. Deze is met verwisselbare bomen en alles is makkelijk aan te passen. Hij lag perfect op mijn paardje. Mocht een ander paard lenen om er eens mee te rijden. Hemels zadel.. Ik zat er direct lekker op en reed er zo mee weg.
Dus begon mijn zoektocht naar de tekna dressuur. Je vindt de kunststof versie massaal 2e hands voor een mooie prijs! Ik had wat pech met verkopers die afspraken niet nakwamen en ongeloofwaardig werden. Of het was gewoon te ver weg.
Uiteindelijk kwam ik de leren versie op internet in een hele mooie aanbieding tegen in gewenste maat. Dus direct nieuw besteld. Morgen of uiterlijk dinsdag komt hij binnen! Had met mijn zadelmaker dit zadel besproken en vond dit een hele goede keus. Zodra hij binnen is, gaat het longeren onder het zadel weer van start en kan de zadelmaker over een tijdje langskomen om te kijken of alles netjes ligt, zodat we erop echt aan het werk kunnen.
Dat is mijn ervaring nu. Mijn paardje is nog niet ingereden. Heb er nu 3x een klein rondje op gezeten in stap. Maar hier lift ik dan letterlijk mee. De persoon die hem vastheeft controleerd hem

? HurriBurry schreef:Was dit ook bij een jong paard vanwege "definitief" ?
Is jou paard nog veel gegroeid in de bespiering waardoor je zadel niet meer past of gaat passen?