Zadels en jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HurriBurry

Zadels en jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:41

Hallo,

Ik vroeg me af hoe jullie dit gedaan hebben. ( ruiters met jonge paarden)
Zadels, is jullie paard er snel uitgegroeid. ( door bespiering)
Hoe snel
Hoe groot
Wat voor zadel

Zoals ik in mijn vorig topc al aangaf dat ik evt. Een zadel met verwisselbare boom zocht, ben ik nu wel benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben.
Alvast bedankt.

Plukje

Re: Zadels en jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:43

Een goede zadelmaker zoeken!
Ik heb 10 maanden lang verschillende leenzadels van mijn zadelmaker gehad, voordat ik mijn definitieve bij hem kocht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:46

Ik heb voor het inrijden van een paar IJslanders een tweedehands Wintec dressuurvariant 17 inch met alle mogelijke bomen aangeschaft. Na het inrijden mogen de nieuwe eigenaren zelf een bij hun en hun paardje passend zadel zoeken.
Mijn eigen paard was al licht ingereden toen ik hem kocht. Daarna heb ik hem een tijd met een westernzadel gereden (is een Quarter); toen dat niet meer goed lag een tijd een barebackpad gebruikt (tussendoor is hij geblesseerd geweest, dus heel veel spieren opbouwen lukte destijds niet).
Januari 2013 een dressuurzadel gekocht in Nijkerk (Countrymill) en na een jaar daar weer laten controleren (tussendoor weer een paar maanden niet kunnen rijden door blessure).

HurriBurry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:00

Plukje schreef:
Een goede zadelmaker zoeken!
Ik heb 10 maanden lang verschillende leenzadels van mijn zadelmaker gehad, voordat ik mijn definitieve bij hem kocht.

Was dit ook bij een jong paard vanwege "definitief" ?
Is jou paard nog veel gegroeid in de bespiering waardoor je zadel niet meer past of gaat passen?

HurriBurry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:01

Hilary schreef:
Ik heb voor het inrijden van een paar IJslanders een tweedehands Wintec dressuurvariant 17 inch met alle mogelijke bomen aangeschaft. Na het inrijden mogen de nieuwe eigenaren zelf een bij hun en hun paardje passend zadel zoeken.
Mijn eigen paard was al licht ingereden toen ik hem kocht. Daarna heb ik hem een tijd met een westernzadel gereden (is een Quarter); toen dat niet meer goed lag een tijd een barebackpad gebruikt (tussendoor is hij geblesseerd geweest, dus heel veel spieren opbouwen lukte destijds niet).
Januari 2013 een dressuurzadel gekocht in Nijkerk (Countrymill) en na een jaar daar weer laten controleren (tussendoor weer een paar maanden niet kunnen rijden door blessure).

En pasten hij nog na Januari 2013?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:12

Ik heb een bijna 3,5 jarige, waar ik al 2 maanden een zadel voor zoek.
Ik kreeg ook van mijn zadelmaker het advies een zadel te nemen die verstelbaar is, vanwege het groeien en veranderen.

Via een stalgenoot kreeg ik de tekna Letek te leen. Deze is met verwisselbare bomen en alles is makkelijk aan te passen. Hij lag perfect op mijn paardje. Mocht een ander paard lenen om er eens mee te rijden. Hemels zadel.. Ik zat er direct lekker op en reed er zo mee weg.

Dus begon mijn zoektocht naar de tekna dressuur. Je vindt de kunststof versie massaal 2e hands voor een mooie prijs! Ik had wat pech met verkopers die afspraken niet nakwamen en ongeloofwaardig werden. Of het was gewoon te ver weg.
Uiteindelijk kwam ik de leren versie op internet in een hele mooie aanbieding tegen in gewenste maat. Dus direct nieuw besteld. Morgen of uiterlijk dinsdag komt hij binnen! Had met mijn zadelmaker dit zadel besproken en vond dit een hele goede keus. Zodra hij binnen is, gaat het longeren onder het zadel weer van start en kan de zadelmaker over een tijdje langskomen om te kijken of alles netjes ligt, zodat we erop echt aan het werk kunnen.

Dat is mijn ervaring nu. Mijn paardje is nog niet ingereden. Heb er nu 3x een klein rondje op gezeten in stap. Maar hier lift ik dan letterlijk mee. De persoon die hem vastheeft controleerd hem

HurriBurry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:38

Orsje schreef:
Ik heb een bijna 3,5 jarige, waar ik al 2 maanden een zadel voor zoek.
Ik kreeg ook van mijn zadelmaker het advies een zadel te nemen die verstelbaar is, vanwege het groeien en veranderen.

Via een stalgenoot kreeg ik de tekna Letek te leen. Deze is met verwisselbare bomen en alles is makkelijk aan te passen. Hij lag perfect op mijn paardje. Mocht een ander paard lenen om er eens mee te rijden. Hemels zadel.. Ik zat er direct lekker op en reed er zo mee weg.

Dus begon mijn zoektocht naar de tekna dressuur. Je vindt de kunststof versie massaal 2e hands voor een mooie prijs! Ik had wat pech met verkopers die afspraken niet nakwamen en ongeloofwaardig werden. Of het was gewoon te ver weg.
Uiteindelijk kwam ik de leren versie op internet in een hele mooie aanbieding tegen in gewenste maat. Dus direct nieuw besteld. Morgen of uiterlijk dinsdag komt hij binnen! Had met mijn zadelmaker dit zadel besproken en vond dit een hele goede keus. Zodra hij binnen is, gaat het longeren onder het zadel weer van start en kan de zadelmaker over een tijdje langskomen om te kijken of alles netjes ligt, zodat we erop echt aan het werk kunnen.

Dat is mijn ervaring nu. Mijn paardje is nog niet ingereden. Heb er nu 3x een klein rondje op gezeten in stap. Maar hier lift ik dan letterlijk mee. De persoon die hem vastheeft controleerd hem

We ziten ongeveer op dezelde lijn dus ;)
Wat heb je dan nuvoor dat nieuwe zadel betaald als ik dat mag vragen :)?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:44

Het is super onhandig, want mijn pony was nog niet aan zadels gewend uiteraard en zij wordt hysterisch als je met iets nieuws aankomt. Dus eerst een nieuw zadel gekocht, Wintec. Tegen de tijd dat ik hem fatsoenlijk op haar rug kon leggen om te kijken of het past... Past niet en te laat om terug te brengen. Heel veel zadels in bezit gehad en uiteindelijk maar op boomloos overgestapt. Dit was voor mij de beste oplossing ook omdat ze steeds van bouw veranderde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:05

Ik vind het juist heel belangrijk dat je vanaf het begin af aan een goed passend zadel hebt voor je paard. Anders is het net alsof je iemand leert lopen met slecht passende schoenen, niet fijn dus.

Nadat mijn paarden gewend waren aan het dragen van een zadel in stap, draf en galop heb ik er dus direct een zadelfitter bij gehad om wat aan te meten. En dat hoeft niet duur te zijn. Tweedehands kun je ook nog een prima zadel aanschaffen en laten aanpassen aan je paard.

Momenteel ben ik erg blij met Kent & Master en daarvoor heb ik Startrekk dressuur gehad. In beide kan een ander kopijzer en zijn de kussens door de wollen vulling aanpasbaar. Dat zijn voor mij geen zadels speciaal voor jonge paarden. Deze ligt nu goed en is hopelijk zullen we er nog een tijdje plezier van hebben.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:09

Ik heb een nieuw zadel voor mijn toen driejarige op maat laten maken en ga mee met Jessix. Alle randvoorwaarden moeten goed zijn bij een jong paard (bij een ouder paard ook natuurlijk). Ik heb voor Custom gekozen. De boom van dit merk zadels kan heel ver worden bijgesteld, dat is ook de reden dat ik het aandurfde. Mijn paard is nu 4 en het zadel ligt nog steeds als een huis.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:14

Ik heb verschillende zadels gepast ( gewoon: van stalgenoten ook) en gekeken wat goed lag op mijn jonge pony. Vervolgens dit merk, type en maat gezocht ( en gevonden) op marktplaats.
Verkopers gevraagd of het goed was dat ik een zadelpasser naar het zadel zou laten kijken naar zadel/ en of het goed op mijn pony lag, voordat ik kon beslissen of ik het wel/niet zou kopen.

Verkopers gelukkig akkoord, zadelpasser heeft zadel gepast, akkoord bevonden, verkopers gebeld en zadel gekocht, waarna zadelpasser het direct nog wat opgevuld heeft ed.

Kortom: voor relatief weinig geld een goed passend tweede hands zadel gekocht. Tegen de tijd dat dit niet goed meer zit/ niet meer zo aangepast kan worden dat het goed ligt op mijn pony, koop ik een ander zadel.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:15

Ik had een wintec gekocht bij de zadelmaker, en iedere keer laten controleren of het nog goed ligt. Ben nog steeds erg tevreden!
Zodra ik twijfelde of het nog goed lag iedere keer contact opgenomen met de zadelmaker.
Ik heb de wintec dressage pro with contourbloc, ontzettend fijn zadel. Veel steun aan het zadel gehad in het begin. Vaak zijn ze dan nog erg zoekend maar met dit zadel kon ik prima rustig zitten.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:16

Thorowgood zadel met verwisselbare boom. En een prolite pad met opvulling.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:22

HurriBurry schreef:
Was dit ook bij een jong paard vanwege "definitief" ?
Is jou paard nog veel gegroeid in de bespiering waardoor je zadel niet meer past of gaat passen?

Ja, mijn paard was 3,5. Ik ben ze dom geweest om haar zadelmak te maken met een zadel die op het oog wel goed lag. Na een maand of drie kwamen er wat problemen, dus toen meteen naar Herman van Countrymill. Hij wilde me geen zadel direct verkopen, omdat mijn paard nog te veel zou veranderen en ze behoorlijk extreem reageert op een zadel die ze niet comfortabel genoeg vindt. Ik heb in 10 maanden tijd meerdere leenzadels gehad, tot paard stabiel was en ik tevreden was.
In totaal heb ik acht afspraken met Herman gehad en ik heb alleen maar hoeven betalen voor het zadel die ik uiteindelijk gekocht heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:26

Ik heb mijn paard de eerste paar jaar gereden met een boomlooszadel (startrekk), zodat het zadel mee kon groeien met de bespiering van mijn paard.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:54

Ik heb een wintec aangeschaft bij mijn toen net 3 jarige merrie. Ik gebruik deze nog steeds en de pasvorm ligt nog steeds als een huis.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:26

Toen mijn paard ongeveer 3,5 was heb ik er een zadelmaker bij laten komen. Ik heb toen een Eric Thomas zadel gekregen. Ze is/was erg rond en had toen nog niet echt een schoft dus een goed passend zadel was best een uitdaging. Aan dit zadel kon nog wel het een en ander bewerkt worden dus in de toekomst was dit wel een voordeel. De zadelmaker had mij toen al gezegd dat ik op een gegeven moment wel over moest naar een ander zadel in verband met groei en bespiering. Nu is zij 6, heb ik ongeveer 4 keer de zadelmaker erbij gehad en nu pas ga ik over naar een ander zadel.
En misschien kan er nog wel wat aan bewerkt worden maar ik wil zelf graag een nieuw zadel.

Wat ik dus zou aanraden is in overleg gaan met een zadelmaker en een zadel kopen waar nog wel wat aan gedaan kan worden. Je ontkomt er denk ik niet aan dat je op latere leeftijd, en je hoopt natuurlijk dat ze dan zijn uitgegroeid, een ander zadel moet kopen die dan goed ligt in de hoop dat je daar weer jaren plezier van kan hebben. :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:38

Poeh.... hier was het ook een hele klus om een zadel te vinden voor mijn jonge paard. Eerst reed ik met KN Symphonie maar die was te breed. Toen heb ik een euroriding titan 2 aangeschaft. Na 3 maanden wilde ze daar echt geen pas meer mee zetten en heeft de zadelmaker het zadel terug genomen. Toen heb ik 3 maanden een Schutte centrix te leen gehad waar ze ook uitgroeide. Ik heb nog even een Hulsebos wb4 gepast maar die was ondanks medium boom, veel te breed. Nu rijd ik met een Frank Baines leenzadel, deze is alweer twee keer aangepast op haar rug en deze maand komt als het goed is mijn eigen zadel wat op maat gemaakt is voor haar maar genoeg mogelijkheden biedt om het voor haar rug passend te houden.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:06

Ik vond het zelf ook erg moeilijk om een zadel te kopen voor een nog niet zadelmak jong paard. Zadelmaker laten komen, zij raadde ons de wintec 500 met verwisselbare boom aan. Ze had het op haar rug gepast met de juiste boom en stelde voor om elke 6 maand te laten nakijken of het nog goed lag.

Probleem na 4 maand training: paard zit helemaal vast in de rug en het zadel zorgt meer voor hinder dan voor gemak.
Chumani staat nu op rust voor nog een week en daarna gaan we over naar een boomloos zadel met een hele goeie drukverdelende pad...

(grrr, stomme autocorrectie!)
Laatst bijgewerkt door Marein op 04-05-15 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:07

Bij mijn paard zijn we inmiddels bij zadel nummer 4. Heb hem gekocht toen hij net 3 was en inmiddels bijna 5 maar nog steeds aan het veranderen. Momenteel los ik het tijdelijk op met een pad eronder want anders blijf je bezig.

Ik zou een Wintec aanraden als je paard een niet te hoge schoft heeft. Dit was voor mijne ook de oplossing niet want hij heeft teveel schoft voor een Wintec. Maar denk dat het voor veel paarden een ideale oplossing is!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:52

Toen mn eigen paard 4 was en werd ingereden, heb ik een 2hands KN gekocht en de zadelmaker heeft het zadel toen passend gemaakt. Zadelmaker kwam elk jaar en werd het zadel dus elk jaar passend gemaakt op het paard. Nu paard incl zadel verkocht :+

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:42

Inderdaad een passend zadel waar je nog wat aanpassingen aan kan doen en om de zoveel maanden laten nakijken.
En een lange adem hebben, ze groeien nogal lang door. Ik kocht mijn pony toen ze 7 was met boommaat 33, twee jaar later een zadel gekocht met boommaat 38 erin (waar ik nog steeds fijn mee rij).

Ik hou zelf niet echt van wintec, vorm van de voorboom en het cairsysteem staan me niet aan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:30

HurriBurry schreef:
En pasten hij nog na Januari 2013?

Het viel me niet tegen. De kussens moesten aan de voorkant iets bijgevuld worden, maar het zadel lag nog niet storend verkeerd (geen geklapper ofzo). We hebben toch maar van de net-niet voorsingel een echte voorsingel laten maken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:19

Ik kocht mijn paard met 3,5 en heb de volgende zadels gehad, allen passend op dat moment.

3,5 jaar. Tweedehands Rossner via zadelmaker
4 jaar. Nieuwe wintec pro spring.
5 jaar. Nieuwe Colbert Brothers spring. Was bedoeld als blijvend maar paard is er nu toch uitgegroeid. Hij knelde op de schoft. Paard is nu 7 en heb vanmorgen een nieuwe Albion aangeschaft.

Paardje is enorm veranderd in bouw, bespiering en vooral breedte op de rug.

Ik zou een goede zadelmaker laten komen die ook veel 2e hands hebben, die kan je weer inruilen als hij niet meer past als je paard teveel veranderd is zonder teveel bij te hoeven betalen.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:57

Ik heb voor mijn zadel in een aanbieding met 30% korting 660,- betaald. Normaal kost hij 970,- ongeveer.

Vandaag hem eindelijk gekregen!
Afbeelding