Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Delphi2 schreef:Hoefschoenen zijn ideaal omdat je ze alleen aandoet indien nodig. Er zij veel verschillende hoefschoenen en welke geschikt zijn hangt af van de vorm, maat en stand van de hoeven. Als je hoefschoenen wil aanschaffen zorg dan wel dat je paard ruim voor je met de veluwetrail begint, gewend is aan het dragen van de schoenen. Sommige schoenen moet je echt inlopen vanwege het huidcontact en je paard anders plekken kan krijgen. Veel schoenen kunnen iets maatverschil best wel hebben hoor, dus tussen de bekapbeurten door blijft de schoen gewoon passen. Al vind ik een keer per jaar de hoefsmid nodig wel erg weinig, maar misschien is slijtage en groei wel goed in evenwicht? Als je me foto's mailt met de maten en de vorm van de hoeven dan kan ik je wel adviseren welke hoefschoenen geschikt zijn.
Het voordeel van de Veluwetrail is dat er ook veel zachte zanderige stukken zijn die je prima zonder bescherming kan afleggen, dan kan je dus de schoenen gewoon uitdoen.
De meeste hoefsmeden zijn niet heel bekend met hoefschoenen, maar als een schoen goed past dan krijg je paard er echt geen plekken van hoor.
Delphi2 schreef:Als de schoenen goed passen niet hoor, je hebt wel schoenen waar dat kan gebueren omdat ze wat harder zijn, zoals de cavallo's maar daar zijn dan weer neopreensokjes voor te koop. Renegades zijn bijvoorbeeld erg fijne schoenen, die hoef je niet in te lopen en de achterkant beweegt mee en is zacht gepolsterd met neopreem, deze schoen is voor de endurance ontwikkeld, sommige ruiters rijden er 80 tot 100 km per wedstrijd mee.