Hoefschoenen voor Veluwetrail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Hoefschoenen voor Veluwetrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:07

Hallo,

Ik ga aankomende zomer op Veluwe trail.
Voor de mensen die niet weten wat de Veluwetrail is: Het is een trektocht van circa 200 km die we in 9 dagen inclusief rustdagen afleggen.

Nu heb ik veel gehoord over hoefschoenen.
Ik zit te twijfelen of dit een goed idee is voor de tail, aangezien het toch een lange/zware tocht is.
Pas kwam de hoefsmid en hij zei dat hoefschoenen niet goed zijn. Als de hoeven groeien passen de hoefschoenen vaak net meer goed en dit kan de bal van de voet kapot maken.
De hoeven van mijn pony groeien gelukkig niet zo snel en ze hoeft vaak ook maar 1 keer per jaar naar de hoefsmid als het niet minder is! (Ze word wel 2 keer per jaar gecontroleerd maar hoeft dan niet bekapt te worden).

Wat denken jullie? Zouden hoefschoenen voor ons verstandig zijn?
En wat zijn voor-/nadelen van hoefschoenen?

Mvg,
Kelly

Delphi2

Re: Hoefschoenen voor Veluwetrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:14

Hoefschoenen zijn ideaal omdat je ze alleen aandoet indien nodig. Er zij veel verschillende hoefschoenen en welke geschikt zijn hangt af van de vorm, maat en stand van de hoeven. Als je hoefschoenen wil aanschaffen zorg dan wel dat je paard ruim voor je met de veluwetrail begint, gewend is aan het dragen van de schoenen. Sommige schoenen moet je echt inlopen vanwege het huidcontact en je paard anders plekken kan krijgen. Veel schoenen kunnen iets maatverschil best wel hebben hoor, dus tussen de bekapbeurten door blijft de schoen gewoon passen. Al vind ik een keer per jaar de hoefsmid nodig wel erg weinig, maar misschien is slijtage en groei wel goed in evenwicht? Als je me foto's mailt met de maten en de vorm van de hoeven dan kan ik je wel adviseren welke hoefschoenen geschikt zijn.

Het voordeel van de Veluwetrail is dat er ook veel zachte zanderige stukken zijn die je prima zonder bescherming kan afleggen, dan kan je dus de schoenen gewoon uitdoen.

De meeste hoefsmeden zijn niet heel bekend met hoefschoenen, maar als een schoen goed past dan krijg je paard er echt geen plekken van hoor.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:21

Delphi2 schreef:
Hoefschoenen zijn ideaal omdat je ze alleen aandoet indien nodig. Er zij veel verschillende hoefschoenen en welke geschikt zijn hangt af van de vorm, maat en stand van de hoeven. Als je hoefschoenen wil aanschaffen zorg dan wel dat je paard ruim voor je met de veluwetrail begint, gewend is aan het dragen van de schoenen. Sommige schoenen moet je echt inlopen vanwege het huidcontact en je paard anders plekken kan krijgen. Veel schoenen kunnen iets maatverschil best wel hebben hoor, dus tussen de bekapbeurten door blijft de schoen gewoon passen. Al vind ik een keer per jaar de hoefsmid nodig wel erg weinig, maar misschien is slijtage en groei wel goed in evenwicht? Als je me foto's mailt met de maten en de vorm van de hoeven dan kan ik je wel adviseren welke hoefschoenen geschikt zijn.

Het voordeel van de Veluwetrail is dat er ook veel zachte zanderige stukken zijn die je prima zonder bescherming kan afleggen, dan kan je dus de schoenen gewoon uitdoen.

De meeste hoefsmeden zijn niet heel bekend met hoefschoenen, maar als een schoen goed past dan krijg je paard er echt geen plekken van hoor.

Bedankt voor je reactie!
Ik vind een keer per jaar ook heel weinig! haha
Mijn shetlander staat scheef op haar hoefjes en moet daardoor 3/4 keer per jaar naar de hoefsmid. Als hij dan toch komt controleren we mijn pony ook meteen maar ze hoeft nooit bekapt te worden. Het is simpelweg gewoon niet nodig! Mijn pony is een IJslander x Arabier en ze heeft volgens de hoefsmid echt de hoefjes van een IJslander! Maar gaat de bal van de voet niet kapot als je hoefschoenen gebruikt?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:42

Als de schoenen goed passen niet hoor, je hebt wel schoenen waar dat kan gebueren omdat ze wat harder zijn, zoals de cavallo's maar daar zijn dan weer neopreensokjes voor te koop. Renegades zijn bijvoorbeeld erg fijne schoenen, die hoef je niet in te lopen en de achterkant beweegt mee en is zacht gepolsterd met neopreem, deze schoen is voor de endurance ontwikkeld, sommige ruiters rijden er 80 tot 100 km per wedstrijd mee.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:45

Delphi2 schreef:
Als de schoenen goed passen niet hoor, je hebt wel schoenen waar dat kan gebueren omdat ze wat harder zijn, zoals de cavallo's maar daar zijn dan weer neopreensokjes voor te koop. Renegades zijn bijvoorbeeld erg fijne schoenen, die hoef je niet in te lopen en de achterkant beweegt mee en is zacht gepolsterd met neopreem, deze schoen is voor de endurance ontwikkeld, sommige ruiters rijden er 80 tot 100 km per wedstrijd mee.

Heb je zelf een voorkeur of welke denk je dat het beste bij ons zou passen?
Ik heb er namelijk weinig verstand van haha!
Zou het überhaupt belangrijk zijn voor een trektocht of kan het ook makkelijk zonder?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:01

Welke schoenen voor jullie geschikt zijn dat ligt aan de maten en stand van de hoef. Misschien kan je pony prima zonder, dat ligt aan de hoeven maar ook wat je normaal met hem doet, en op wat voor ondergronden je normaal rijdt en hoe de route van de veluwe trail is. Ik neem aan dat je ook gaat trainen voor de veluwetrail, als dat goed zonder gaat dan is de noodzaak voor hoefschoenen misschien niet zo groot. Maar als je niet weet over wat voor ondergronden de route loopt is het lastig inschatten, en als hij onderweg gevoelig gaat lopen dan heb je wel een probleem. Dus dan is hoefschoenen voor de zekerheid niet onverstandig.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 08:18

Heeft iemand ervaring met de Equine Fusion hoefschoenen?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:59

Ja die heb ik ook voor een van onze paarden, voor de kleine maten, zo tot 13 cm vond ik het fijne schoenen, groter worden ze wat slap gaan wat sneller draaien. Zijn makkelijk aan te trekken, kunnen wat maatverschil hebben, de zool is dun dus niet geschikt voor hele gevoelige paarden, maar als jouw paard prima zonder bescherming kan lopen is dit een hele geschikte schoen om op je trektoch aan te doen. ]mul zand is niet ideaal want dat kan erin komen, maar dan doe je ze gewoon uit.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:47

Bedankt!
Ik zag dat ze van dit merk ook een hoefschoen hebben met dikkere zool.
Ik zag ook een paar filmpjes waarin ze vertelde dat dit "natuurlijker" is voor het paard omdat het flexibel is en het paard zo de bodem nog goed kan voelen.

Mijn pony is een paar keer flink kreupel geweest. Helaas weten we de oorzaak hier niet van maar we denken dat het komt door stenen in het bos.
Daardoor dacht ik dat het misschien verstandig was om hoefschoenen te gebruiken tijdens de trial.
Het zou erg zijn als ze midden in de trail ineens gevoelig word of zelf kreupel word.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:58

Klopt, ze zijn er nog niet in alle maten.

Verstandig om hoefschoenen aan te doen als je pony gevoelig op stenen is, het zou jammer zijn als je strand halverwege de trail.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:03

Als je paard gezonde voeten heeft, zijn hoefschoenen echt niet nodig dan red je dit prima zonder schoenen. Het is geen rotsbodem he de Veluwe. Ik heb een keer 150 km gereden in iets meer dan een week, niets aan de hand.