Zadelbontje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 09:29

Ik heb nu een half jaar (?) een nieuw zadel omdat van mijn vorige zadel de boom gebroken was door een val die we samen hebben gemaakt. Ik heb dus dat nieuwe zadel nog niet zo heel vaak op de rug van mijn paard gehad. Maar nu het herstel beter word en ik meer mag gaan rijden zit ik er over te twijfelen om er een bontje onder te doen. Onder het vorige zadel reed ik eigenlijk altijd met gelpad. Simpel weg omdat dat ook bij de vorige eigenaar werd gedaan. Dit nieuwe zadel ligt helemaal goed op haar dus ik zou geen bontje kopen omdat het zadel niet past. Dat is ook de reden dat ik onder dit zadel geen gelpad leg. De kamer van het zadel is wat aan de smalle kant maar past perfect op mijn paard maar zou zeker niet smaller mogen

Als ik er een gelpad of bontje onder leg maak in daar mee dan de kamer smaller?
Wat zijn nou de precieze verschillen tussen de gelpad en bontje?
Als ik een bontje neem, dan een nemen die echt zijn werk doet of een nemen voor de mooi (zonder vacht aan de onder kant)?

Door die val die we hebben gemaakt is er een stukje van haar hals wervel afgebroken en we zitten nog in een herstel periode. Ik wil het haar zo aangenaam mogelijk maken tijdens het rijden. Ik heb ook gelezen dat bontjes (weet niet hoe het zit met gelpads) ook functioneren als schokdempers voornamelijk bij springruiters. Tot hoe verre is dat van toepassing op het recreatief rijden?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:31

Als het zadel goed past dan niks eronder doen , je verkleind dan de kamer waardoor je zadel niet meer goed ligt . Wil je persee met bontje of gelpad rijden dan moet je zadelmaker het zadel aanpassen met bontje of gelpad.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:38

Waarom zou je een passend zadel kopen en er vervolgens een stuk bont onder stoppen? In een stel schoenen waar je lekker op loopt trek je ook geen drie paar sokken aan. ;)
Als je het mooi vindt kan je een dekje kopen waar bont omheen zit ofzo, in plaats van onder het zadel, dan heb je wel het mooie maar verander je niets in hoe het zadel past.

Persoonlijk vind ik dat je dingen waar je schokdempers voor nodig hebt gewoon niet op een paardenrug moet doen, maar dat is ieder het zijne. :) Ik kan me niets bedenken wat je met 'gewoon' rijden kan uitspoken waar je schokdemping voor nodig hebt.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:39

je geeft zelf aan dat de kamer van het zadel zeker niet smaller zou moeten.
In schoenen die nét passen ga je ook geen dikke skisokken dragen. Hetzelfde voor je paard.
Het zadel past goed dus hoef je er in principe niks onder te leggen

Batlow

Re: Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:06

Ik heb een bontje onder mijn spring zadel als schokdemper bij het springen. Gebruik het overigens altijd

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 10:10

Bedankt voor het advies :)
Daarom vroeg ik me ook al af om er wat onder te leggen maar door de blessure die ze heeft gehad is het misschien fijner voor haar rug. Maar als het alleen maar smaller maakt dan ga ik dat ook niet doen. Wou ook graag een bontje voor de mooi maar dan moet ik dus een bontje aanschaffen waar het er omheen zit en er niet onder. Stel ik had er wel baat bij en ik koop een bontje zonder bont aan de onderkant is het zonde van de aankoop. Maar goed om te weten :D

Ik mag ook niet meer springen door de blessure dus daar voor zal ik het ook niet voor gebruiken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:40

Ik heb een deze pad onder mn zadel : http://www.divoza.com/mobiel/collectie/ ... e-pad.html
echter mn zadel wordt door de zadelmaakster wel elke keer aangepast zodat het optimaal ligt met de pad erond!

deze pads zijn ook minder dik dan een bontje!
Anders misschien even overleggen met de zadelmaker?
misschien kan er met wat aanpassing toch een bontje onder! Kan me voorstellen dat dat best fijn kan zijn voor je paard!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:45

Gewoon 'normaal' doen en geen mode-items aanschaffen (is ook nog goedkoper) als het niet nodig is. Als het zadel past, volstaat een simpel zadeldekje prima.

Als je het zadel voor 10 verschillende paarden gebruikt dan snap ik dat je in sommige gevallen een bontje erbij pakt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:40

Ik ervaar er zelf altijd nadeel van. Onderleggers maken het contact moeilijker met je paard. Ik raad alleen bontjes aan bij revalidatie. Prolite is dan fijn. Dat zakt ook niet in. Maar als het niet hoeft, liever niet! Bij twijfel gewoon even met de zadelmaker overleggen idd.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:55

Door een bontje verklein je de kamer!

Ik heb mn schimmel nu net een maand. Ik leende eerst een zadel die net wat te wijd was maar met bontje (uiteraard met ruggengraat uitsparing) lang die goed.

Nu heb ik een zadel wat echt goed past, maar voor mijn idee met een gelpad onder t zadel (een simpele van qhp, schoft uitsparing en niet echt dik) zit hij lekkerder :o zadel licht hem nu nogsteeds goed, dus dit is voor ons beiden fijn zo.
Als ik onder dit zadel een bontje zou leggen zou hij veelste krap worden

Als het zadel echt goed past en prima zit voor jou, lekker laten zo!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:45

Pak dat gelpad maar eens. Leg het op je schoot en ga een leuke film kijken... Dan weet je een beetje wat je paard er van vind... Hij kan zijn warmte niet kwijt.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:17

idefix4 schreef:
Pak dat gelpad maar eens. Leg het op je schoot en ga een leuke film kijken... Dan weet je een beetje wat je paard er van vind... Hij kan zijn warmte niet kwijt.

Mijn gelpad ligt tussen zadel en dekje. Ik heb zegmaar dekje, gelpad, zadel. Zo werd dit mij in verschillende ruiterzaken verteld. En ook naar een flinke training wanneer meneer goed heeft gezweet is mijn gelpad niet warm.

Zelf alleen goede ervaringen mee. Zou dut ook niet per merk verschillen? De mijne is dus echt niet warm na t rijden. Ik voel ook geen verschil kwa contact met mn paar met of zonder gelpad. Dit had ik met mijn bontje trouwens wel! Dan voelde het met alsof het bontje het zadel op lifte en ik verder van mijn paard af zat zegmaar

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:30

Ik vind het vrij nutteloos zo'n gelpad. Hij gaat namelijk weg voor de drukpunten. Dus eigenlijk is hij nutteloos voor het doel? De gel hoopt zich op op punten waar geen druk zit. Het wijkt. Dus het voordeel ervan zit vooral tussen je oren. Een bontje tilt je inderdaad op. Ik zie soms paarden met hele kuilen naast de schouder. Dan vul ik dat gat op met bont. Prolite werkt nog beter. Zaak is wel om het in de gaten te blijven houden. Als de spieren gaan groeien, moet je het afbouwen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 07:26

Bedankt voor alle informatie :D
ik ga dus geen bonje kopen en mocht ik het ooit voor de mooi willen hebben koop ik een sier bontje zonder vulling aan de onderkant. Gelpad ga ik niet onder dit zadel leggen het voelt gewoon niet goed bij dit zadel en zo te lezen is het ook niet nodig.

Daarbij was mijn Gelpad niet warm na het rijden of de plek niet extra bezweet bij het andere zadel. Maar bij dat vorige zadel was de kamer ook een stuk breder dus als ik het zo lees opzich logisch dat daar een Gelpad onder moest / kon

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:59

Bont verdeeld de druk (is wetenschappelijk bewezen)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:26

Goed dat je het lekker zo laat!

Bontje vind ik persoonlijk niets neer dan een tijdelijke oplossing voor refalidatie of een tijdelijk niet passend zadel. Bij een sportstal waar je je zadel zeker op meerdere paarden gebruikt vind ik het wel een oplossing.

Mijn gelpad maakt het zadel amper anders (ik heb best een dunne) en het ligt precies goed zo. Maar ieder zn ding.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:27

Als het niet noduig is, doe je het niet :o