ik was mijn dekjes best vaak. gewoon 20 min op express maar dan worden ze vaak nog steeds niet schoon maar durf ze niet langer of warmer te wassen. heeft iemand nog tips om je dekjes echt schoon te maken want ik ben bang dat ik ze verpest als ik ze warmer of langer was of kan dit gewoon?
Die van mij zitten vaak ruim 3 uur in de wasmachine. Soms zelfs gewoon op 40 graden
Hilary
Geplaatst: 02-05-15 19:23
Mijn regime: - haren en zand eraf borstelen - stofzuigen - Vanish of soortgelijke vlekverwijderaar erop - in de wasmachine op 40 graden, met extra spoelen nadien (het programma zelf duurt volgens mij twee uur)
Ik was meestal twee dekjes tegelijk en stop ze samen in een oud dekbedovertrek. Gevoelsmatig blijft het zand en haar dan daarin hangen ipv in het filter van de wasmachine. Geen idee of dat daadwerkelijk zo is.
tinkermiep
Geplaatst: 02-05-15 19:27
Sowieso 40 graden en dan synthetisch, worden ze bij mij schoon. Per 2 in de trommel.
charellelove
Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-15 19:27
bedankt voor de tips
Percy
Geplaatst: 02-05-15 19:29
Echt, 40 graden? Ik doe ze altijd op 30, heb 40 nooit gedurfd. Krijg ook niet alle vlekken er uit, tenminste niet van de witte dekjes.
denk dat het ook wel aan het dekje ligt. sommige dekjes staan erom bekend te gaan krimpen. k doe ze overigens altijd op 40 graden, dat duurt dan 1.5 uur.
Percy
Geplaatst: 02-05-15 19:58
Hier Pagony wedstrijddekjes van het RABO plan en dekjes van school. Ga het toch eens proberen op 40 graden. Ken andere mensen met dezelfde dekjes en die lijken altijd witter dan die van ons.
Witte dekjes gaan altijd op 40 graden, lang programma, en met een goede schep vanish erbij. Andere dekjes gaan een half uurtje op 40 graden, maar daarbij vind ik een klein vlekje dat blijft zitten ook niet erg.
_Elke
Geplaatst: 02-05-15 21:36
Ik heb een heel ritueel voor mijn witte anky pad.
Eerst haren eraf borstelen. Dan de ergste vlekken met ossengal zeep in boenen. Daarna op die en de andere vlekken vloeibaar wasmiddel inwrijven. Dan nog poeder wasmiddel mengen door het vloeibare en ook weer in boenen. (allemaal speciaal witte was middel)
Daarna gaat het dekje in een teil met handwarm water een paar uur weken. Als ik dat heb gedaan gaat hij in z'n eentje in de wasmachine (ik druk de witte zijkanten naar de buitenkant van de machine) GEEN wasmiddel er meer bij (zit al genoeg in het dekje) .
Op 20 graden kort programma. Dan is die niet gekrompen en weer spierwit! Wel moet ik hem weer een beetje uitrekken door hem uit elkaar te trekken
spoel ze in bad altijd eerst af met warm water (het ergste vuil eraf), nadat ik heb onthaart natuurlijk. Dan laat ik het dekje weken in bad in een sopje van Biotex. Dan in de wasmachine op 40 graden. Altijd prima schoon!