verschil singel met elastiek en zonder elastiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nurona14

verschil singel met elastiek en zonder elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:30

hoi hoi! :D

ik vroeg me nou toch af wat het verschil is tussen een singel met elastiek en een singel zonder elastiek??
ik kon er geen onderwerp over vinden dus ik denk vraag het maar gewoon..

zelf heb ik eigenlijk altijd een singel zonder elastiek, omdat ik altijd vind dat dat elastiek uitrekt naar mate je hem vaker gebruikt..
maar nu ik opzoek ben naar een andere singel, een anatomisch gevormde dressuursingel, en ik deze vaak voorbij zie komen met elastiek vroeg ik me af of dat nou een voordeel heeft?

gr. Rosanne

Sjolvir

Re: verschil singel met elastiek en zonder elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:33

Ik wil ze juist niet met elastiek, zit dan net te veel rek in.
Heb ooit wel een fijne gehad waar heel klein stukje elastiek in zat, maar heb toch liever zonder.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:35

Het singelt een stuk makkelijker aan, alleen even om denken dat je het niet te strak doet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:36

Ik heb nu zonder elastiek, maar met elastiek vind ik ook erg fijn! Het singelt toch iets makkelijker aan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:36

Met elastiek kun je ze net wat harder aantrekken, dus het gevaar zit er in dat je het paard de buik zowat afsnoert.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:41

Ik heb het juist andersom, heb graag elastiek (wel aan beide kanten) in een singel. Als je ziet hoe ver dat nog mee beweegt als paard eens goed inademt, dan lijkt een singel zonder elastiek me best oncomfortabel. En aansnoeren is ook met een singel zonder elastiek niet de bedoeling, lijkt me. :P

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:41

Ik heb ook een tijdje een elastieken singel gehad, maar nooit meer voor mij. Tuurlijk is het hartstikke makkelijk dat je met gemak kan aansingelen! Maar mijn vorige paard ging één keer enorm uit zijn dak, waardoor ik met zadel en al verschoof en er daardoor af viel. Achteraf zei een andere ruiter tegen mij dat hij iedere drie maanden de elastieken singel verving. Anders was die alweer te veel uitgerekt geweest. Tja, ik had mijn elastieken singel toen drie jaar... :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:43

Het hangt heel erg af van het type elastiek dat erin zit. De FRA supersingel is volledig van elastiek, maar rekt nog niet eens een gat op als je strak aansingelt (dressuursingel). Het paard vindt hem echter wel veel fijner en het zadel (bbp en longeersingel) blijft veel stabieler liggen terwijl ik minder strak hoef aan te singelen (gat losser vaak).

Ik heb ook wel eens een singel van HH gehad. Het elastieken deel rekte zo de volledige singelstoot uit (vzh-zadel). Die singel was nog helemaal nieuw en heb ik de volgende dag omgewisseld voor een singel zonder elastiek.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:49

ik gebruik een leren singel met beide zijden elastiek voor mijn merrie,dit vindt ze fijner dan zonder.
voor mijn andere paard gebruik ik een gewone singel omdat hij zich enorm opblaasd en anders niet
fijn kan aansingelen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:55

Je kunt ook elke keer een gaatje doen en wachten tot die opblazerij afneemt... Er is vast een reden waarom paard zich bij aansingelen zo enorm opblaast.

Ik ga van de regel uit: als ik normaal aansingel hoef ik tijdens het rijden ook niet na te singelen. Dit in tegenstelling wat er vaak mensen wordt aangepraat.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:06

Het is maar net wat jij en je paard fijner vind. Met elastiek inderdaad altijd even opletten dat je niet te strak aansingel. En altijd óf geen elastiek óf aan beide kanten elastiek.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:11

Ik heb er 1 met elastiek in het middelste stuk.
Dus dat de druk over beide kanten gespen gelijk zou worden verdeeld.
Erg blij mee!
Dat veel te strak aansingelen valt wel mee, het elastiek is erg stevig.
Als je elastiek te slap is heb je waarschijnlijk 1 van niet-erg-goede kwaliteit.

Ik vind het sowieso beter voor t idee, paard ademt ook dus elastiek zal wel wat lekkerder aanvoelen.
Heb ook wel t idee dat ze het aansingelen wat beter waardeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:12

Mijn merrie heeft een tijdje geleden een band tussen haar voorbenen wat verrekt. Deze band werd hard en sindsdien reageerde ze wat happerig en opblazerig op aansingelen. Inmiddels is die band behandeld en het probleem weg maar is het een soort van gewoonte geworden. Ze doet het veel minder op een singel met elastiek dan op 1 zonder, al heb ik de indruk dat ook deze gewoonte er wel weer uitgaat nu het pijnpunt opgelost is.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:05

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 09:49

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga denk ik toch een keer een singel proberen met elastiek. ik heb best wel een gevoelig paardje dus misschien vind ze dit wel fijner lopen dan als ik sommige reacties zie.

Mijn vraag alleen, droogt dat leer ook niet snel uit? Wij hebben alleen een buitenbak dus nat zal hij wel eens worden...

Te straks aansingelen kan ik mijn ogen ook met een singel zonder elastiek toch?
Maar gaat het zadel ook niet sneller schuiven met elastiek?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:54

Het ene paard rijdt ik met elastiek in de singel, andere paard zonder.

Ik heb er 1 met wat "singeldrang" of hoe dat ook precies heet.

Zonder elastiek bijt hij heel erg, met elastiek niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:00

Eerder reed ik altijd met een koordsingel, deze zijn ook een beetje rekbaar tenminste de ouderwetse wel. Daarna overgestapt op een singel met elastiek, maar dan wel stug spul en niet dat slappe rekspul. Voor mij een stuk fijner aansingelen met weinig kracht in mijn handen.

Mijn boomloze zadel heeft een korte nubbuck gevoerde singel met aan twee kanten daardoor een lange leren smallere riem. Hierdoor zit de singel alleen op het onderste buikhedeelte van het paard en is er meteen onder het zadel ruimte voor beweging en ademhaling. Dat is voor mij het beste van beiden. Voor mij eenvoudig aan te singelen, hoeft niet mege strak omdat hij toch niet schuift vanwege het ruwe nubbuck. En het paard kan gewoon ademen omdat de twee zijkanten ruimte overhouden (moeten twee platte vingers tussenkunnen aan de zijkant anders zit het te strak).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:54

Uitdroging van het leer valt best mee, gewoon regelmatig (1x per maand doe ik dat) even met water schoonmaken en invetten. Dan wordt hij ook soepeler :)

Zelf rijd ik met elastiek aan mijn singel omdat dit comfortabeler lijkt voor mijn paard. Wanneer ze dan boven de sprong echt gaat rekken of wanneer ze eens diep in/uit-ademt geeft zo'n singel met elastiek inzet meer mee denk ik.

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 01:08

Ik ben gegaan voor een singel met elastiek, en tot nu toe, bevalt dat me super! Bedankt iedereen voor de reacties :j :D