verkeerd zadel en de gevolgen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nynapas

verkeerd zadel en de gevolgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:48

Halloo,

Gister is er een zadelmaker geweest bij mijn bijrijdpaard. Gevolg was veel te verkeerd zadel. Hij kreeg pijn singalen. Er word deze week nieuw zadel gekocht. Maar mijn vraag is moet er ook iemand komen voor zn spieren?(tussen t schouder en ribben) onder t longeren wil hij moeilijk ontspannen. Maar mijn vraag was : als er iemand langs moet komen kan diegene daadwerkelijk iets aan doen ik vind t zo moeilijk om t tegen de eigennaren vertellen vanwege de kosten die allemaal dan gemaakt moeten worden.maar paard kan natuurlijk niet met pijn. Wat zijn dan precies de singalen?

Hoop op een reactie :)

_merel_

Re: verkeerd zadel en de gevolgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:51

Ik zou denk ik eerst iemand laten komen voor het lijf! Dan kan het paard zich eerlijk tonen onder een zadel.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:52

Dat weet ik niet precies je kan natuurlijk gewoon naar de eigenaar gaan met Dat zadel lag niet zo goed is het niet een idee om zijn rug even los te laten maken of om het in ieders geval te laten controleren??

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:53

Ik ben het volledig eens met voorgaande. Een paard met pijn zal zich onder geen enkel zadel goed kunnen tonen. Je kunt het beste zien wat je paard van het zadel vind als hij in zijn normale, pijn-vrije doen is

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:56

Kan je niet even met de eigenaar overleggen? Even aangeven dat het je een goed idee lijkt om eerst iemand hem even weer los te laten maken. Zolang het paard pijn heeft is het ook moeilijker te zien hoe hij op een ander zadel reageert.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:07

Als jij zelf ervaren genoeg bent om je paard weer los te werken denk ik niet dat er iemand bij hoeft te komen.

Sommige paarden laten zich erg moeilijk loswerken en blijven stijf in het lichaam.
Andere paarden laten zich juist heel fijn bewerken zodra je het nieuwe zadel hebt.

Ik zou, als dit bij mijn paard was gebeurd, zelf eerst gaan rijden met het nieuwe zadel en alles lekker rustig opbouwen. Vooral bezig zijn met ontspanning. Pas vanuit ontspanning kan je paard wennen aan de nieuwe drukpunten van het zadel en leert ze de juiste spieren te gebruiken,

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:17

Signalen kunnen heel verschillend zijn, variërend van complete rodeo's tot alleen maar niet wat sterker/stugger aanvoelen dan normaal.

Verder vind ik het ook erg afhankelijk van wat de afspraken precies zijn. Als jij al langere tijd de enige bent die het paard rijdt bijvoorbeeld of het jouw zadel is geweest dat niet paste zou het wel netjes zijn om zelf iemand te laten komen om het paard even na te laten kijken voor je er weer mee verder gaat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:25

_merel_ schreef:
Ik zou denk ik eerst iemand laten komen voor het lijf! Dan kan het paard zich eerlijk tonen onder een zadel.

Mee eens. :j En dan daarna natuurlijk niet weer gaan rijden met het niet-passende zadel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:25

baszo17 schreef:
Als jij zelf ervaren genoeg bent om je paard weer los te werken denk ik niet dat er iemand bij hoeft te komen.

Sommige paarden laten zich erg moeilijk loswerken en blijven stijf in het lichaam.
Andere paarden laten zich juist heel fijn bewerken zodra je het nieuwe zadel hebt.

Ik zou, als dit bij mijn paard was gebeurd, zelf eerst gaan rijden met het nieuwe zadel en alles lekker rustig opbouwen. Vooral bezig zijn met ontspanning. Pas vanuit ontspanning kan je paard wennen aan de nieuwe drukpunten van het zadel en leert ze de juiste spieren te gebruiken,

Ik ben het er niet mee eens. Een paard dat problemen heeft door een verkeerd zadel zal je op z'n minst rust moeten geven om te herstellen. Ikzelf zou er wel iemand bijhalen, bijvoorbeeld een fysio of osteopaat, of een masseur om het herstel te bevorderen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:32

fisio erbij , dan toont hij eerlijk en dan is het geld aan de zadelmaker ook goed besteed.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:57

Bedankt voor de reacties!
Ik zal met de eigenaar overleggen. Hoe duur is dat eigenlijk precies? En hoe kun je het zelf verminderen?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:32

Voor prijzen moet je gewoon rondbellen naar wat er word aangeboden bij jou in de omgeving. Zelf vermideren.... Naast een periode van rust en onbelast lang en laag werken kun je dat het beste overleggen met een deskundige die jou paard eerst kan beoordelen. Verschillende blessures of trauma vragen ook om verschillende soorten aanpak.