Verschil zadel met leatherlook en lederen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stubborngril

Verschil zadel met leatherlook en lederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 22:31

Hallo,

Ik ben sinds kort aan het twijfelen.. Ik wil een zadel kopen voor het paard dat ik nu rijd. En mijn oog is gevallen op de tekna s-line (dressuur), nu is dit zadel niet van leder maar in leatherlook.. Maar wat is dit precies? Gaat het even lang mee?
Wat zijn de voor - en nadelen van leatherlook?

Als het toch niet zo super zou zijn zal ik gaan voor een lederen zadel maar wat raden jullie dan aan? (17inch en verwisselbare boom, prijs niet boven de €700, 2ehands mag ook)

Dankjewel!!

Angela

Re: Verschil zadel met leatherlook en lederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:35

Lederlook is geen leer, maar kunststof, en daarom kwa duurzaamheid ook niet met leer te vergelijken. Voordeel is dat het materiaal wel beter tegen vocht kan, maar het is minder slijtvast en wordt eerder lelijk (goed leer kun je altijd mooi houden). Nu zit er in de kwaliteit van leer ook heel veel verschil, dus een leren zadel hoeft niet perse langer mooi te blijven. Slecht leer zal ook snel slijten.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 22:44

Angela schreef:
Lederlook is geen leer, maar kunststof, en daarom kwa duurzaamheid ook niet met leer te vergelijken. Voordeel is dat het materiaal wel beter tegen vocht kan, maar het is minder slijtvast en wordt eerder lelijk (goed leer kun je altijd mooi houden). Nu zit er in de kwaliteit van leer ook heel veel verschil, dus een leren zadel hoeft niet perse langer mooi te blijven. Slecht leer zal ook snel slijten.

Mmh ok, maar een zadel met lederlook, zal ik hier lang plezier van hebben als ik 2-3 keer rijd in de week?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:49

Stubborngril schreef:
Angela schreef:

Mmh ok, maar een zadel met lederlook, zal ik hier lang plezier van hebben als ik 2-3 keer rijd in de week?

Ik denk dat een zadel in leatherlook niet zo heel goed in elkaar zit als een leren zadel, er is immers ook al bezuinigd op het materiaal waarvan het gemaakt is en dan kun je niet verwachten dat de binnenkant wel hoogwaardig is. En een zadel moet niet alleen lekker zitten voor jou maar ook lekker liggen voor het paard. Ik ging voor het tweedehands zadel, met het budget dat jij hebt moet dat best lukken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:57

Edit: OP niet goed gelezen, tekna zelf heeft een volledig kunststoffen versie en een deels lederen versie.

De lederen van tekna is enkel de bovenkant van leer, die zit exact hetzelfde in elkaar. Prijs is ook maar een beetje duurder. Dus de onderkant is gewoon kunststof of leatherlook.
De reden waarom is dat sommige mensen de kunststof zitting wat glad vinden (wat ik overigens niet vind in combinatie met kunstlederen zit). Dus hebben ze er een laagje leder op gedaan in plaats van op de bovenkant ook nog kunstleder.

Angela, ik heb een bruin kunststof (tekna), dat blijft 10 keer langer mooi dan mijn lederen bruin terwijl ik dat heel erg goed verzorgde.
Ik ben heel erg tevreden met mijn kunststof, ik hoef me dan ook geen zorgen te maken in de regen of als we eens willen gaan zwemmen met de paarden, dan kan mijn zadel gewoon opblijven zonder zorgen.

Tekna zijn overigens heel erg goede zadels voor die prijs. Ze zitten netjes in elkaar, het enige wat ik minder vind zijn de singelstoten. Die zijn erg strouf, maar die zitten met een snelkoppelsysteem vast dus kan je zo wisselen voor andere. Tekna zelf heeft er zo wel geen, maar ik dacht bates wel. Ik heb mijn gewoon zelf gemaakt. Het is gewoon een lusje wat bovenaan de singelstoot zit. Die haal je door een ring aan je zadel en dan de singelstoot er door.

De echte van tekna:
Afbeelding

Die ik gemaakt heb:
Afbeelding

Voor de rest ben ik absoluut heel erg tevreden van de kunststof. En voor de mensen die denken dat ik dan geen vergelijking gehad heb met andere zadels. Ik heb altijd een kieffer en prestige gehad. Deze zaten goed, maar het was echt veel meer werk in onderhoud om ze even netjes te houden. Daarbij waren ze niet zo makkelijk aan te passen, wat ik wel nodig heb met mijn paard van 21 jaar die erg van bouw veranderd in winter en zomer.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:40

Mag ik even heel hard lachen janderegelaa? Nee een kunstof zit absoluut niet slechter in elkaar als een leren(uitgaande dat je een van de bekende merken met kunstofzadels pakt dus Wintec, Thorowgood of Tekna)
De reden dat de kunstof zadels zo goedkoop zijn is omdat er geen leer wordt gebruikt. Leer is het duurste onderdeel van heel het zadel.
Ik zelf rij met veel plezier op een wintec 500 van al heel wat jaren oud. Die blijft mooi, geen slijtage helemaal niets.
Enige nadeel dat ik kan opnoemen is dat een leatherlook zadel wat kan piepen in combinatie met leren laarzen. Dit is niet schadelijk voor je laarzen of je zadel(ze gaan er dus absoluut niet kapot van) maar kan soms als irritant worden ervaren.
Mocht je toch een leer zadel willen met een verwisselbare boom dan kan je ook kijken naar een LeTek(Tekna maar dan met de bovenlaag in leer uitgevoerd) Kent & Masters(de volledig leren versie van Thorowgood) of een Bates(de leren versie van Wintec)
De LeTek valt nieuw wel in jou prijsklasse. De andere 2 zou je 2de hands moeten zoeken aangezien Kent&Masters begint bij 1000 euro nieuw en de Bates bij net geen 1400 euro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:05

Ik ken Wintec eigenlijk alleen maar als manegezadel en vind het zelf niks. De andere zadels heb ik geen ervaring mee. Ik heb ook niet gezegd dat het slechte zadels zijn, ik heb gezegd dat ik denk dat ze niet zo goed in elkaar zitten. Dat is denk ik ook wel de reden dat je in hogere werk toch andere zadels ziet. Maar voor de massa zal een Wintec een prima zadel zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:10

Kunsstof zadels zijn soms zelfs kwalitatief beter dan leren zadel.
Het is slechts het materiaal dat anders is.
Een Thorowgood van 10 jaar oud ziet er gewoon nog prima uit, dus het is ook niet per definitie minder duurzaam.
Het is puur een keuze van smaak of je liever leer of kunststof wilt.

Wat (nog) niet aangeboden wordt zijn customized kunststof zadels. Weet ook niet of daar markt voor is aangezien het percentage hog niveau paardrijdende veganisten misschien niet hoog genoeg is.
De meeste mensen kiezen het immers om de prijs.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:26

Wintec rules...in mijn ogen dan :-D

Ik heb zowel dressuur als een springzadel van Wintec, ik vind ze ideaal. Makkelijk in onderhoud, zitten beide prima, pasvorm is goed en niet te vergeten de aanpasbaarheid van kopijzer en eventuele shims.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Tekna, al heeft dat in mijn geval te maken met de nep lederen beenbescherming waarvan de bovenlaag wel erg snel losliet van de onderlaag ondanks hun vrij royale aanschafprijs. Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over hun zadels :-)

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 11:52

dieseltje09 schreef:
Mag ik even heel hard lachen janderegelaa? Nee een kunstof zit absoluut niet slechter in elkaar als een leren(uitgaande dat je een van de bekende merken met kunstofzadels pakt dus Wintec, Thorowgood of Tekna)
De reden dat de kunstof zadels zo goedkoop zijn is omdat er geen leer wordt gebruikt. Leer is het duurste onderdeel van heel het zadel.
Ik zelf rij met veel plezier op een wintec 500 van al heel wat jaren oud. Die blijft mooi, geen slijtage helemaal niets.
Enige nadeel dat ik kan opnoemen is dat een leatherlook zadel wat kan piepen in combinatie met leren laarzen. Dit is niet schadelijk voor je laarzen of je zadel(ze gaan er dus absoluut niet kapot van) maar kan soms als irritant worden ervaren.
Mocht je toch een leer zadel willen met een verwisselbare boom dan kan je ook kijken naar een LeTek(Tekna maar dan met de bovenlaag in leer uitgevoerd) Kent & Masters(de volledig leren versie van Thorowgood) of een Bates(de leren versie van Wintec)
De LeTek valt nieuw wel in jou prijsklasse. De andere 2 zou je 2de hands moeten zoeken aangezien Kent&Masters begint bij 1000 euro nieuw en de Bates bij net geen 1400 euro.

Kostte de LeTek niet in de €900? Dan is hij niet binnen mijn prijsklasse :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:56

Stubborngril schreef:
dieseltje09 schreef:

Er staat een nieuwe Wintec 500 op MP voor € 275,- zou ik niet om aarzelen voor zo'n kwaliteitszadel.

Afbeelding

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:02

Stubborngril schreef:
dieseltje09 schreef:

Er staat een nieuwe Wintec 500 op MP voor € 275,- zou ik niet om aarzelen voor zo'n kwaliteitszadel.

Afbeelding[/quote]

Een wintec wil ik niet. Die soort kunststof vind ik niet aangenaam.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:12

Ja, ik kan het begrijpen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:25

Gisteren nog de LeTek gezien voor de prijs van 660 euro bij Agradi. Daarbij is de prijs bij een lokale ruitersportzaak bij mij in de buurt 739 dus wel degelijk in de prijscattagorie van TS. Ik mag dus niet hopen dat iemand een LeTek heeft aangeschaft voor 900 euro aangezien ze dan veel te veel hebben betaald :o

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:16

dieseltje09 schreef:
Gisteren nog de LeTek gezien voor de prijs van 660 euro bij Agradi. Daarbij is de prijs bij een lokale ruitersportzaak bij mij in de buurt 739 dus wel degelijk in de prijscattagorie van TS. Ik mag dus niet hopen dat iemand een LeTek heeft aangeschaft voor 900 euro aangezien ze dan veel te veel hebben betaald :o

Oh wauw :o mja als ik bij agradi zou bestellen moet ik het online doen en wil wel graag passen enzo..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:55

Ik weet niet of je de beugelriemen ook van kunststof wil, maar mijn ervaring hiermee is dat het verstellen hiervan niet zo soepel gaat als met echt leer. Ook vind ik de riemen waar je de singel aan vast maakt niet prettig als ze niet van echt leer zijn. Wellicht heeft dit te maken met de kwaliteit van het kunststof zadel, misschien is dit bij de betere merken niet het geval.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:16

Coloured schreef:
Ik weet niet of je de beugelriemen ook van kunststof wil, maar mijn ervaring hiermee is dat het verstellen hiervan niet zo soepel gaat als met echt leer. Ook vind ik de riemen waar je de singel aan vast maakt niet prettig als ze niet van echt leer zijn. Wellicht heeft dit te maken met de kwaliteit van het kunststof zadel, misschien is dit bij de betere merken niet het geval.

Nee, ik ga lederen nemen :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:24

ik wil echt niks anders als kunststof meer , mijn bruine wintec ziet er uit als een leren zadel , ook al vaak gehad dat mensen zeiden 'vet jij je zadel na het rijden elke keer in , hij ziet er nog zo mooi uit '. nee , het is een kunststof , even een babydoekje eroverheen en klaar.
mijn moeder heeft de 1e kunststof wintec nog , van 30 jaar geleden, en die ziet er nog steeds uit als nieuw , met originele 30 jaar oude intensief gebruikte , kunststof beugelriemen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:26

Het zal mij worst wezen of mijn zadel(s) van leer of kunststof zijn en ook het merk zal me niet boeien als-ie maar PAST op het betreffende paard.
De rest is een kwestie van "smaak" of persoonlijke voorkeur.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:35

terpentijn schreef:
Het zal mij worst wezen of mijn zadel(s) van leer of kunststof zijn en ook het merk zal me niet boeien als-ie maar PAST op het betreffende paard.
De rest is een kwestie van "smaak" of persoonlijke voorkeur.

Heb je gelijk in :) daarom dat ik achter een zadel zoek want het zadel op mn verzorgpaard heeft een te grote boom en ik merk dat ze hier last van heeft en dit zadel heeft verwisselbare bomen dus dit zal normaal moeten passen (wat we ook gaan nakijken) en dan heeft ze eindelijk een goed passend zadel :) dat is voor mij het belangrijkste maar natuurlijk moet het ook goed zitten :)