Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Angela schreef:Lederlook is geen leer, maar kunststof, en daarom kwa duurzaamheid ook niet met leer te vergelijken. Voordeel is dat het materiaal wel beter tegen vocht kan, maar het is minder slijtvast en wordt eerder lelijk (goed leer kun je altijd mooi houden). Nu zit er in de kwaliteit van leer ook heel veel verschil, dus een leren zadel hoeft niet perse langer mooi te blijven. Slecht leer zal ook snel slijten.
Stubborngril schreef:Angela schreef:Lederlook is geen leer, maar kunststof, en daarom kwa duurzaamheid ook niet met leer te vergelijken. Voordeel is dat het materiaal wel beter tegen vocht kan, maar het is minder slijtvast en wordt eerder lelijk (goed leer kun je altijd mooi houden). Nu zit er in de kwaliteit van leer ook heel veel verschil, dus een leren zadel hoeft niet perse langer mooi te blijven. Slecht leer zal ook snel slijten.
Mmh ok, maar een zadel met lederlook, zal ik hier lang plezier van hebben als ik 2-3 keer rijd in de week?

dieseltje09 schreef:Mag ik even heel hard lachen janderegelaa? Nee een kunstof zit absoluut niet slechter in elkaar als een leren(uitgaande dat je een van de bekende merken met kunstofzadels pakt dus Wintec, Thorowgood of Tekna)
De reden dat de kunstof zadels zo goedkoop zijn is omdat er geen leer wordt gebruikt. Leer is het duurste onderdeel van heel het zadel.
Ik zelf rij met veel plezier op een wintec 500 van al heel wat jaren oud. Die blijft mooi, geen slijtage helemaal niets.
Enige nadeel dat ik kan opnoemen is dat een leatherlook zadel wat kan piepen in combinatie met leren laarzen. Dit is niet schadelijk voor je laarzen of je zadel(ze gaan er dus absoluut niet kapot van) maar kan soms als irritant worden ervaren.
Mocht je toch een leer zadel willen met een verwisselbare boom dan kan je ook kijken naar een LeTek(Tekna maar dan met de bovenlaag in leer uitgevoerd) Kent & Masters(de volledig leren versie van Thorowgood) of een Bates(de leren versie van Wintec)
De LeTek valt nieuw wel in jou prijsklasse. De andere 2 zou je 2de hands moeten zoeken aangezien Kent&Masters begint bij 1000 euro nieuw en de Bates bij net geen 1400 euro.
Stubborngril schreef:dieseltje09 schreef:Mag ik even heel hard lachen janderegelaa? Nee een kunstof zit absoluut niet slechter in elkaar als een leren(uitgaande dat je een van de bekende merken met kunstofzadels pakt dus Wintec, Thorowgood of Tekna)
De reden dat de kunstof zadels zo goedkoop zijn is omdat er geen leer wordt gebruikt. Leer is het duurste onderdeel van heel het zadel.
Ik zelf rij met veel plezier op een wintec 500 van al heel wat jaren oud. Die blijft mooi, geen slijtage helemaal niets.
Enige nadeel dat ik kan opnoemen is dat een leatherlook zadel wat kan piepen in combinatie met leren laarzen. Dit is niet schadelijk voor je laarzen of je zadel(ze gaan er dus absoluut niet kapot van) maar kan soms als irritant worden ervaren.
Mocht je toch een leer zadel willen met een verwisselbare boom dan kan je ook kijken naar een LeTek(Tekna maar dan met de bovenlaag in leer uitgevoerd) Kent & Masters(de volledig leren versie van Thorowgood) of een Bates(de leren versie van Wintec)
De LeTek valt nieuw wel in jou prijsklasse. De andere 2 zou je 2de hands moeten zoeken aangezien Kent&Masters begint bij 1000 euro nieuw en de Bates bij net geen 1400 euro.
Kostte de LeTek niet in de €900? Dan is hij niet binnen mijn prijsklasse
Stubborngril schreef:dieseltje09 schreef:Mag ik even heel hard lachen janderegelaa? Nee een kunstof zit absoluut niet slechter in elkaar als een leren(uitgaande dat je een van de bekende merken met kunstofzadels pakt dus Wintec, Thorowgood of Tekna)
Kostte de LeTek niet in de €900? Dan is hij niet binnen mijn prijsklasse
[/quote]
dieseltje09 schreef:Gisteren nog de LeTek gezien voor de prijs van 660 euro bij Agradi. Daarbij is de prijs bij een lokale ruitersportzaak bij mij in de buurt 739 dus wel degelijk in de prijscattagorie van TS. Ik mag dus niet hopen dat iemand een LeTek heeft aangeschaft voor 900 euro aangezien ze dan veel te veel hebben betaald
mja als ik bij agradi zou bestellen moet ik het online doen en wil wel graag passen enzo.. Coloured schreef:Ik weet niet of je de beugelriemen ook van kunststof wil, maar mijn ervaring hiermee is dat het verstellen hiervan niet zo soepel gaat als met echt leer. Ook vind ik de riemen waar je de singel aan vast maakt niet prettig als ze niet van echt leer zijn. Wellicht heeft dit te maken met de kwaliteit van het kunststof zadel, misschien is dit bij de betere merken niet het geval.
terpentijn schreef:Het zal mij worst wezen of mijn zadel(s) van leer of kunststof zijn en ook het merk zal me niet boeien als-ie maar PAST op het betreffende paard.
De rest is een kwestie van "smaak" of persoonlijke voorkeur.
daarom dat ik achter een zadel zoek want het zadel op mn verzorgpaard heeft een te grote boom en ik merk dat ze hier last van heeft en dit zadel heeft verwisselbare bomen dus dit zal normaal moeten passen (wat we ook gaan nakijken) en dan heeft ze eindelijk een goed passend zadel
dat is voor mij het belangrijkste maar natuurlijk moet het ook goed zitten