Boommaat onduidelijk na meting zadelmaker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Boommaat onduidelijk na meting zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:29

Vandaag is mijn jonge rocky opgemeten door een zadelmaker.
Gelukkig past hij meer dan gedacht.
Er is een blauwe thorowgood boom gepast en die lag heel mooi.
Nu noemde ze dit medium/small en in reguliere boommaten zou dit ongeveer 32-33 zijn.
Ik heb alleen het idee dat dit niet geheel klopt als ik andere topics lees.

Wie weet hoe ik de blauwe boom van Thorowgood moet benoemen en welke boommaat dit in cm's is?

Hilary

Re: Boommaat onduidelijk na meting zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:32

Als ik de website van Thorowgood moet geloven (en die zullen het wel weten, gok ik) is blauw "medium / wide"; een boommaat in getallen staat er niet bij.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:52

Ja dat idee had ik al,
Medium Wide.. Maar ik wilde een idee hebben (voor bijvoorbeeld massimo) welk kopijzer maat dit ongeveer zou zijn..ik denk namelijk niet dat het 33 is?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:05

Ergens is te vinden met hoeveel graden de blauwe boom overeen komt. Dan zou je bij masdimo kunnen vragen welke boom dat bij hun is. Of als je de lengte vd takken vh kopijzer weet bij massimo kun je het uitrekenen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:15

En s of r type?
Blauw schijnt idd 32 te zijn, iig niet smaller.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 23:37

R type denk ik, maar is niet zeker..

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:39

32 is in mijn 'ogen' medium boommaat.
dus 32-33 komt idd overeen met medium wide :p

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:43

Dat ligt ook aan de lengte van de takken.
Ik heb in mijn kent & masters cob een blauw kopijzer en mijn paard is gemeten op 31cm.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:49

Ieder merk meet en noemt dit anders.
Als 'leek' is dat echt vreselijk onoverzichtelijk. De blauwe Thorowgood heet medium-wide maar is redelijk smal.
Zo is bij bepaalde euroriding zadels 30 cm heel smal waar het bij andere modellen juist super breed is. Massimo heeft ook een hele andere maatvoering dan prestige bijvoorbeeld.
Ligt overwegend aan de lengte van de takken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:53

Blauw staat ongeveer gelijk aan 32 ongeveer en is in 'normale maten' redelijk smal ja! Maar thorowgood noemt dat dan weer medium-wide, ze hebben smal, medium-smal, medium-wide, wide, extra wide, extra extra wide en de zilveren boom zelfs extra-extra-extra wide. Er gaat wat mis met hun maatvoering haha! Je zadelmaker heeft dus gelijk!
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 26-04-15 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:53

Sizzle schreef:
Ieder merk meet en noemt dit anders.
Als 'leek' is dat echt vreselijk onoverzichtelijk. De blauwe Thorowgood heet medium-wide maar is redelijk smal.
Zo is bij bepaalde euroriding zadels 30 cm heel smal waar het bij andere modellen juist super breed is. Massimo heeft ook een hele andere maatvoering dan prestige bijvoorbeeld.
Ligt overwegend aan de lengte van de takken.

Klopt!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:06

http://www.thorowgood.com/images/thorow ... -horse.pdf

Ik heb het niet nagemeten maar las ergens dat medium/wide overeenkomt met 83 graden (en das redelijk smal imo maar goed ik heb er een van over de 100 graden)

Als massimo je nu de lengte vd takken van hun kopijzer wil vertellen dan kun je uitrekenen wat de tussenruimte tussen de takken is bij dat aantal graden en heb je hun boommaat (31-32-33 etc)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:10

Manifesto schreef:
Ja dat idee had ik al,
Medium Wide.. Maar ik wilde een idee hebben (voor bijvoorbeeld massimo) welk kopijzer maat dit ongeveer zou zijn..ik denk namelijk niet dat het 33 is?

massimo werkt met andere maten dan de meeste. Dit heeft met de lengte van de kopijzers te maken.
oeps...ik las dat dit al benoemd was :o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:36

Johnnydepony schreef:
Ik heb het niet nagemeten maar las ergens dat medium/wide overeenkomt met 83 graden (en das redelijk smal imo maar goed ik heb er een van over de 100 graden)

Maar ook graden kunnen snel wisselen door ontwikkeling van de rug.
Mijn pony ging eerst van 80 naar 100 graden in een maand tijd. Nu lijkt die wat smaller omdat de schoft meer ontwikkeld is. Die heeft een medium-wijd zadel.

Zo is de ene medium niet de andere medium. Dus qua breedte blijf je toch altijd per zadelmerk moeten kijken. En dan maakt de manier van vullen nog uit en de vorm.

Massimo valt vaak klein. Thorowgood kwam ik met hele brede nog niet zo fijn uit op mijn pony.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:55

Of je nu graden meer of de afstand tussen de takken een paard kan altijd veranderen, maar als je weet welke boommaat je moet hebben kun je wel makkelijker zoeken. Kopijzer bij je paard opmeten is redelijk eenvoudig staat oa op de site van thorrowgood uitgelegd.

Het irritante is dat veel zadelmerken nogal "geheimzinnig" zijn over de boommaten die ze gebruiken.

Of een zadel past heeft natuurlijk met meer te maken dan het kopijzer maar het geeft je iig een uitgangspunt.

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:13

Bonita_Bon schreef:
Blauw staat ongeveer gelijk aan 32 ongeveer en is in 'normale maten' redelijk smal ja! Maar thorowgood noemt dat dan weer medium-wide, ze hebben smal, medium-smal, medium-wide, wide, extra wide, extra extra wide en de zilveren boom zelfs extra-extra-extra wide. Er gaat wat mis met hun maatvoering haha! Je zadelmaker heeft dus gelijk!

Blauw zal inderdaad wel iets van 32-33 zijn. Mijn paard heeft een 36 en die is nogal breed rond zijn schoft (overal trouwens :') ). Ik vind het vooral lastig als 'leek' dat ieder merk een aparte benaming geeft aan zijn bomen, kamerwijdte, boombreedte, 1,2,3 of S-M-L of graden of kleuren. Gelukkig heb ik een fijne zadelmaker/passer die veel tekst en uitleg geeft, maar zelfs dan nog is het een moeilijk verhaal!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:06

Ben je er een beetje uit TS?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 23:35

Ik zie je reactie nu pas, sorry!

Ik heb veel interesse in de freemax
Westernzadels. Maar ik ben nog heel veel info aan het opdoen nu hoor.. Lastig :-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:49

Dat maakt het lekker makkelijk. Om het nog even ingewikkelder te maken... Er zijn verschillende fabrieken die bomen maken en die werken niet samen. Dus wat bij de 1 medium is, is bij de ander narrow. Lang leve mijn beroep! :D