Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 06:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af gelopen maandag zijn we naar ninon schutte geweest om te kijken welk zadel het beste paste.
Dit is een vrij nieuw ibero (sommer) zadel geworden, ninon heeft de vulling wat aangepast en dit zou voor een tijdje moeten werken.

Gisteren zadelde ik stoffel af na een traingsrit van 18 km in 1.37 uur (flink door gereden)
En zag 2 droge plekken op zijn trapezius spier. (Naast schoft)
Het kan zijn dat het daar toch te smal ligt, maar het kan ook zijn door wat spieratrofie van afgelopen maanden dat het zadel daar niet voldoende raakt.

Die witte haren zijn gekomen door het vorige zadel, die kantelde teveel op de schouderspieren

Past het nou wel of niet?!
Word zoooo simpel van zadels

nombrado

Re: Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:33

Is zo een Ibero Sommer zadel niet veel te zwaar voor die lange afstands ritten? Verder vind ik de rugbespiering erg schraal. Waarom ga je niet voor een endurance zadel? Die zijn speciaal ontwikkeld voor de lange afstandsritten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:16

Nee, zadel is niet te zwaar, weegt zelfs lichter dan een gemiddeld dressuur zadel.
Rug bespiering is de laatste 2 maand drastisch afgenomen na verkeerd zadel.(helaas!!)
Het was de bedoeling om weer te beginnen met spieropbouw en rechtrichten, wel wel onder een fijn passend zadel.

Ik loop al 2 jaar te kloten met zadels, had gehoopt met dit zadel eindelijk een goed passend zadel te vinden.
Financieel was ninon even mijn laatste redding.
(podiums die ik heb liggen zijn te smal, pegaso past wel, maar zit ik zelf niet lekker in en de massimo trail wil mijn man niet kwijt en trekker true talent kreeg hij behoorlijke drukplekken van)

Morgen ga ik rijden met een plip er onder en dan kijken wat het doet en anders toch nog maar een keer ninon bellen.

Nombrado, ik zie dat jij ook verstand hebt van zadels. Dit is het zadel wat er nu op ligt http://www.iberosattel.de/nl/dressuur/amazona-dressage/

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:24

Ik zou deze foto's even naar Ninon mailen en haar om raad vragen...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:27

Ninon weet er van, haar heb ik gelijk gisteren gebeld, maar weet zo het antwoord ook niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:34

Maar misschien kun je beter eerst proberen om de spieren wat op te kweken, dat gaat niet in een dag (zou ik met deze bespiering eerst rustig opbouwen)en als de spieren zijn veranderd ligt het ook weer anders.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:37

Mijn eigen zadelmaker vertelde mij dat het temaken heeft met spiergebruik. Met endurance worden vooral de lange spiergroepen gebruikt (waar de trapezius bij endurance niet bij hoor. De spieren die veel gebruikt worden, worden warm en daar gaat het zweten.

Zolang de plek niet reageert op druk, of gebroken of gekneusden haren, is het geen probleem.

Het heeft temaken met spiergebruik.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:38

Dat snap ik miranda, maar dan wel graag met een goed passend zadel, als het toch weer knijpt bij de trapezius spier, dan valt er weinig op te bouwen :D

Mail met foto's naar ninon gestuurd. Ben benieuwd naar de plip afdruk morgen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:41

mmmh Peelie, interessant om eens te testen in de bak, dat zou betekenen dat bij dressuur, waarbij je meer de korte spieren gebruikt dan wel deze spier aangesproken word?!
Wie is jou zadelmaker?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:43

Is het anders een idee om een zadeldruk-meting te laten doen, dan kun je zien of er daar inderdaad teveel of te weinig druk is. Ik weet dat Herman van Countrymill dat kan, maar er zullen er vast meer zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:49

annebe schreef:
Dat snap ik miranda, maar dan wel graag met een goed passend zadel, als het toch weer knijpt bij de trapezius spier, dan valt er weinig op te bouwen :D

Mail met foto's naar ninon gestuurd. Ben benieuwd naar de plip afdruk morgen.

Maar als je in een keer een lange rit gaat maken overbelast je volgens mij eerder diezelfde plek zonder wat op te bouwen.
Idd wat annebee zegt, korte spier oefeningen trainen in de bak en dan kijken hoe het er dan uitziet onder het zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:51

De rugspier is en blijft gewoon een bewegings spier.
Waar ik hiermee zou uitkijken is met een te breed kussenkanaal, omdat dan de kussens naast de onderontwikkelde rugspier dragen en daardoor teveel rond de schoftspieren drukken.
Ik vind je zadel niet echt geschikt voor endurance...
Het is een dressuurzadel, die geschikt is voor recht boven je paard te zitten.
Met endurance moet je zowel recht boven je paard als verlicht kunnen zitten met het zadel (en daarmee krijg je ook meer druk rond het schoftgebied) Daarom zijn de endurance zadels ontwikkeld.
Verder is natuurlijk jou gewicht van belang over hoeveel oppervlakte van de paardenrug dit verdeeld wordt.
Als een zadel knijpt bij de trapezius (of drukt) kan het paard met zijn hals niet naar beneden.
Je zou eens kunnen gaan rijden en kijken of dit je paard lukt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:53

Ja, dat is het idee en ook met ervaring. Ik heb Herman van de Counrtymill. Als je het mij vraagt een zeer kundige zadelmaker die eerst met kale bomen meet voordat hij er ook maar 1 zadel op legt.

Ik ben zelf fysiotherapeut in opleiding en toen ik de verklaring hoorde, vond ik het eigenlijk niet meer dan logies.

Bij meer opbollen van de rug (bij dressuur) worden andere spiergroepen aangesproken en word het zadel anders belast en andere spieren warm dus andere plekken zweet.

Ik zou zeggen, ondervind het zelf en rij hem een keer flink dressuurmatig in de bak ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:54

Ik las een tijdje terug dat je zelf een zogeheten carola pad kan maken om het soort van te testen.

Je doet dan een bloem mengsel tussen plastic. Dit leg je onder je zadel. Na het rijden kun je perfect het drukverschil op de rug zien.

https://www.youtube.com/watch?v=f51rqnY4gbs

Niet 100 procent betrouwbaar natuurlijk, maar zou een indruk kunnen geven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:56

Houd je er ook rekening mee dat wanneer een ander zadel daar de spieren heeft beschadigt de doorbloeding niet gelijk goed functioneert wanneer je een ander zadel neerlegt. Probeer anders eens een carola of plip pad er onder. Wanneer het op die plek doorzichtig wordt dan weet je dat jezelf of het zadel daar teveel drukt.

oeps poco was me voor. Heb zelf ook al met carolapad gemaakt. Voordeel boven plip is dat je hem precies op je zadelmaat kan maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:58

Peelie schreef:
Ja, dat is het idee en ook met ervaring. Ik heb Herman van de Counrtymill. Als je het mij vraagt een zeer kundige zadelmaker die eerst met kale bomen meet voordat hij er ook maar 1 zadel op legt.

Ik ben zelf fysiotherapeut in opleiding en toen ik de verklaring hoorde, vond ik het eigenlijk niet meer dan logies.

Bij meer opbollen van de rug (bij dressuur) worden andere spiergroepen aangesproken en word het zadel anders belast en andere spieren warm dus andere plekken zweet.

Ik zou zeggen, ondervind het zelf en rij hem een keer flink dressuurmatig in de bak ;)

ruggen bollen niet op met dressuur.... ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:56

Rij je met hetzelfde onder het zadel als bij Ninon?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 08:50

Fannetje@ Ik probeer het nog eerst even met mijn eigen plip en misschien een keer terug gaan naar Ninon, maar jou idee ging ook al door mijn gedachten.

Nombrado@ dit zadel heeft geen breed kussenkanaal en de druk lag perfect op de rugspieren, niet er naast, als ik de zweet afdruk zag.
De massimo is een stuk breder in het kanaal.

Tuurlijk is mijn zadel niet geschikt voor de endurance, maar ten eerste: Ik denk dat vooral in de klasse 1 en 2 voor 90% met "eigen" zadel rijden en dan doel ik op de vzh en dressuur.
Ten tweede: Als ik op den duur met mijn haflinger een klasse 2 uit zou kunnen rijden dan ben ik al heel blij! :Y)
Ten derde: bij een endurance clinic vertelde een dame (weet niet zeker meer wie het was, maar was een gerenomeerde endurance ruiter) dat het rijden met een dressuur zadel nog het beste alternatief was in plaats van een endurance zadel.

Mhh niet helemaal mee eens dat je meer druk op je schoft gebied krijgt tijdens het rijden in verlichte rit.
Ligt er aan of je volledig gebruik maakt van je beugels, dan komt het hele gewicht op de kussens van je zadel, pak je meer grip met je knieen, dan maak je gebruik van de ribben van je paard.

Betreft het knijpen van een zadel en hals niet naar beneden brengen, bij mijn haf juist andersom, als hij een zadel op heeft wat knijpt, gaat hij juist overdreven strekken, neusje compleet naar de grond, om die druk eraf te halen.

Peelie@ Herman is top!
Mijn twijfel was ook om of naar herman of naar ninon te gaan, ook zij verstaat haar vak.
Herman is breder georienteerd ook op endurance en western.

PocoGaucha en Dinopino@ zoals boven in mijn tekst staat, ga ik vandaag rijden met een plip, deze heb ik gelukkig al jaren in eigen gebruik (is alleen een poos uit de roulatie geweest, wegens een lek)

Tessebes
@ Bedoel je het dekje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:11

aha, dat verklaart het verlies van rugspieren....het brede kussenkanaal van de Massimo...
Voor een haflinger schrik ik toch wel erg van de rug/schoft.....Die horen veel ronder te zijn....
De opbouw van een dressuurzadel is ervoor gemaakt recht boven het paard te zitten (ook voor de zit van de ruiter.) Bij sommige dressuurzadels zit de beugelophanging ook verder naar achteren dan bij veelzijdigheid of spring zadels. Vandaar ook dat er een veelzijdigheid zadel ontwikkeld is, die beide mogelijkheden biedt, zowel springen als dressuur.

In het geval van spier atrofie bij de schoft spier, maak ik altijd de keuze een te wijd zadel te nemen met heel veel opvulling van dikke pads.

Hoe zit het met de voeding van je paard? Met endurance moet je daar toch ook rekening mee houden?
Ben even vergeten hoeveel km klasse 1 of 2 is ;-)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:17

Er zijn genoeg ruiters die 160 kilometers rijden met een dressuurzadel, als het zadel maar past op het paard dan kan het geen kwaad. Ik heb zelf ook 2 80km gereden met 2 verschillende dressuurzadels, gaat prima.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:28

Is dit een haffenrug?? :wow:

Ervaringsdeskundige hier. Vreselijk om een goed passend zadel te vinden voor een haf. Mijn grootste kostenpost sinds ik een haf bezit is het geld wat ik aan zadels/zadelmakers besteed. Vre-se-lijk. Ik begrijp dat je er inmiddels helemaal simpel van geworden bent.

In hoeverre is het huidige zadel nog aan te passen buiten de vulling om?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 10:10

De massimo heeft er al jaren niet meer opgelegen. :Y)
Ja die spieren is goed knudde!! Hij had een goed gevulde schoft met sterke rug spieren.
Komt ook wel weer, zijn psoas en buikspieren zijn nog erg goed.

Ik dacht een creme de la creme zadel te hebben gekocht, maar dit heerlijke zadel (voor paard zou het erg fijn moeten zijn leek mij) heeft deze schade aangericht.

Afbeelding
Een ibero breitschaft
Afbeelding
Mooi verdelende kussen

Voeding, we zijn vorig jaar december over gestapt van een altijd onbeperkt veel gras en in de winter onbeperkt hooi naar een eigen lang gegaan, stabielere voeding en zomer/winter kort gras en hooi.
Bijvoeding soms bietenpulp (enige waar hij niet op luchtzuigt, maar dit is weer een verhaal)
Ik rijd nu nog klasse 1, kan al naar klasse 2.
Hij vind het vreselijk leuk, maar het kost hem veel moeite.
Geen ambities, gewoon plezier!

_nelleke_
Het is nieuw zadel, ninon heeft vulling al wat aangepast en de boom kan met drukpers goed breder of smaller gemaakt worden, dus gelukkig goed aanpasbaar.
Laatst bijgewerkt door annebe op 25-04-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:17

Oh dat is fijn inderdaad, je wil niet straks bij een beetje bespiering weer een nieuw zadel moeten aanschaffen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:22

Is dit dus ontstaan door dat Ibero zadel met zulke kussens?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 10:46

nombrado schreef:
Is dit dus ontstaan door dat Ibero zadel met zulke kussens?

Ja, helaas wel.
Had dit nooit verwacht.