Rand van lepel opnieuw bekleden met leer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Rand van lepel opnieuw bekleden met leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:18

Ik heb een tweedehands zadel gekocht van mijn zadelmaker. Het zadel ziet er zo goed als nieuw uit, met uitzondering van de lepel. De rand van de lepel is over een groot deel van de boog beschadigd. Waarschijnlijk omdat het zadel op de kop op de stenen is gelegd. Omdat het geen goedkoop zadel was en het verder nog stijf is van nieuwigheid, stoor ik me aan deze beschadiging.

Het zadel hoeft absoluut niet gerepareerd te worden, omdat het leer alleen geschaafd is en het niets afdoet aan functionaliteit/veiligheid/comfort. Het is puur esthetisch. Van de zadelmaker weet ik dat hij hier normaal gesproken niets aan doet, omdat het alleen lelijker wordt. Is het echt een scheur en komt het leer los, dan wordt het geplakt of gelijmd/gevuld. Dat zijn niet de oplossingen waar ik naar op zoek ben. Ik zoek juist een oplossing waar het zadel mooier van wordt.

Is er toevallig een bokker die een hele nieuwe strook leer op een nette manier over de boog van de lepel heeft gezet (of laten zetten)? Zo ja, hoe ziet dat eruit? Hoe is het bevestigd? En blijft het zitten?

Hopelijk is er iemand die hier ooit al eens iets mee heeft gedaan!

Thirza

Re: Rand van lepel opnieuw bekleden met leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:07

Ik heb mijn zadel gepimpt, bedoel je dit?

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 12:10

Nee, het gaat echt om de rand. Juist boven je lakgedeelte. Ik heb ook een dressuurzadel met lak aan de achterkant van de zitting, maar die is er in de fabriek opgezet en die loopt ook niet door tot over de rand van de lepel.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:17

Ik hoop dat er nog iemand gaat reageren, heb sinds vandaag hetzelfde probleem...
Bijrijdster is eraf gevallen en er is nu een hapje uit het bovenste deel van de lepel. Enorm zonde :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:25

Er zijn leerrenovatie materialen waarmee je gekrast/geschaaft leer mee kunt opknappen, maar zou zo even snel niet weten waar je dienkumt krijgen. (Meubelrenovatie bedrijven contacten?)
Dat is misschien een optie als het niet door is maar puur beschadigd.
Leer er overheen zetten is denk ik lastig omdat he daar toch naden van gaat zien vermoed ik.
Of ze moeten het op een manier doen waardoor het eenbdeaign dingetjeblijkt.
Zo zijn er ook zadels(merk is me even ontschoten) met een wit stukje leer op de lepel

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:28

O.a. Prestige heeft dat, maar het is natuurlijk eenvoudiger om dat netjes af te werken als het zadel zo wordt geproduceerd…

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:12

Absoluut...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:16

Op de manege hadden we oudere zadels die gerepareerd werden. Dus ja het kan best. Maar nee, het zag er niet echt mooi uit. Maar was wel heel functioneel. En bleef goed zitten. Misschien kan een zadelmaker het goed uitleggen. Heb er helaas geen foto's van.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:18

is het de kleur of echt deuken en hapjes?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:19

Bij mij wel duidelijk geschaafd / onregelmatig. Bijkleuren helpt helaas niets.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:19

Misschien kun je een foto plaatsen, dat geeft een duidelijker beeld :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:22

Ik ken ook alleen de manier bij manege zadels en dat word zeker niet mooi, stuk leer eroverheen plakken wat echt nooit mooi afgewerkt kan zijn. Denk dat je zadelmaker wel weet dat dit gewoon niet meer echt mooi te krijgen is en dus is zo laten de beste optie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:38

Evelijn schreef:
Ik ken ook alleen de manier bij manege zadels en dat word zeker niet mooi, stuk leer eroverheen plakken wat echt nooit mooi afgewerkt kan zijn. Denk dat je zadelmaker wel weet dat dit gewoon niet meer echt mooi te krijgen is en dus is zo laten de beste optie.

Ik denk dat dit hem inderdaad is :). Ik heb ook ooit een zadel met een scheur in het leer gehad, precies op de plek die jij beschrijft, TS. Daar is toen een stuk leer overheen gezet. Mooier wordt het er niet van.

Misschien is het op te vullen? Je hebt tegenwoordig vloeibaar hout, misschien is er ook zoiets als vloeibaar leer :+?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:39

Ja, je hebt een soort vloeibaar leer om kleine oneffenheden weg te krijgen. Mijn vriend gebruikt dat wel eens bij oude auto's met lederen interieur

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:44

Heb je een foto van wat je bedoelt? Ik repareer heel veel aan zadels. Dus wie weet heb ik hier ook wel een oplossing voor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 07:47

Eén schaafplek is helaas toch wel echt 'door', dus het leer is daar gescheurd. Zo jammer...

Ik heb een foto gemaakt, die kan ik vanavond even uploaden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:20

http://www.mooi-leer.nl

Ik ga het ook gebruiken bij mijn zadel. Is aan voorkant van kniewrong beschadigd (door geen zadelhoes te dragen) is ook geschuurd/gerafeld leer geworden op 1 plekje

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:30

Volgens mij moet je dan het hele leer van de zitting vervangen.
Dat kan.
Is een prijzige reparatie, maar het kan wel.
Ander alternatief is 'het manege-lapje' er overheen, maar dat wil je niet, dat is zo lelijk...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:43

Ik heb leer lijm en plamuur. Wordt gebruikt om auto bekleding te repareren en in mijn geval schuifschade bij motorkleding. Daarbij kan ik ook de nerf terug kopiëren. Al zal dat bij een zadel niet echt nodig zijn vermoed ik. Bij kleuren kan ook, maar als het leer dus kaal is moet je eerst lijmen of plamuren anders trekt de verf helemaal in het leer en zie je het nog niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:01

Ik naai het soms netjes samen en als dat inderdaad niet kan wordt het de zitting vervangen. Ik ga er eind juni 1 doen onder begeleiding van de meester zadelmaker in Engeland. Daarna ligt er al 1 klaar om ook de zitting te vervangen. Mocht je interesse hebben: ik doe dat dus... :D Dan heb je een vervangen zitting. Ik heb jammer genoeg geen foto gezien nog. Maar ik kan heel veel maken!