lage neusriem bit stiller?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefferd

lage neusriem bit stiller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:08

Hallo bokt :wave:

Ik heb een vraag over de lage neusriem. Ik lees veel op internet en o.a veel Bokt topics dat bij een lage neusriem het bit veel stiller in de mond van het paard ligt.

Maar er wordt niet uitgebreid over hoe dat kan want ik snap het niet precies aan gezien het bit gewoon aan de bakstuk vast zit.

Maar wel dat de neusriem dan voor het bit ligt. Maar dat zou dan ook gelden voor de sperriem? :o?

Lieffs

Caroline52

Re: lage neusriem bit stiller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:40

Ik neem aan dat er niet heel veel verschil tussen is maar kan dat niet met zekerheid zeggen

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:14

Hier is veel over te vinden als je de zoekfunctie gebruikt, maar ik snap je vraag. De lage neusriem geeft het paard iets minder ruimte dan bijvoorbeeld een hoge neusriem. Dit heeft te maken met het opendoen van de mond. Een sperriem is daarin nog iets 'strenger' die voorkomt dus nog meer dat het paard zijn mond open kan doen. Ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen, anders kijk je even via deze link http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:22

Opgeven kan nog!Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:58

Leuk! Bitpassessie! Helaas kan ik die datum niet. Anders was ik gekomen. Is nog in de buurt ook.

Een bit met een hoge neusriem hangt losser. De sperriem gaat dan om het bit heen. Vaak ligt het bit losser omdat de sperriem vooral bedacht is om de mond van je paard dicht te maken. Bij een lage neusriem doe je de neusriem zelf om je bit heen. Dat ligt stiller. Dat wordt vaak gedaan bij jonge paarden. Daarom noemen we dat een africhtingsneusriem.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:03

Het lijkt mij ook vanwege de neusriem die wat over het bit heen gaat. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:11

Ramzi schreef:
Opgeven kan nog![ Afbeelding ]

Ramzi, hoe gaat zo'n bit pas sessie er aan toe? Kijk je echt in de mond. Of kijk je van buitenaf of het klopt?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:11

nicky_rilana schreef:
Ramzi schreef:
Opgeven kan nog![ Afbeelding ]

Ramzi, hoe gaat zo'n bit pas sessie er aan toe? Kijk je echt in de mond. Of kijk je van buitenaf of het klopt?

Ik stuur je een PB en hieronder meer info voor de rest:

Een passend bit sessie is bedoeld om het welzijn van je paard te verbeteren. Een goed passend bit voorkomt trauma is het halve werk om prettig met je paard te kunnen communiceren. Waarschijnlijk heb je al een scala aan bitten. Een passend bit sessie kan je uitleggen waarom een bepaald bit voor jouw paard wel werkt en een ander juist niet.

Wat te verwachten bij een passendbitsessie?

Snelle gebitscontrole
Allereerst wordt er gekeken naar het gebit van het paard. Als het gebit van een paard in slechte staat is, wordt het erg lastig een prettig passend bit voor het paard te vinden. Als je een gelijke drukverdeling wilt van een bit en dus symmetrie in de aanleuning nastreeft, moet het gebit dit toelaten. Het kan zijn dat problemen in het gebit van het paard al de oorzaak zijn van verschillende klachten. Er wordt dan notitie gemaakt van de problemen en dan is het zaak eerst naar een paardengebitsverzorger te gaan. Ik beperk me bij het controleren van het gebit wel voornamelijk tot het gebied rond het bit. De achterste kiezen kan ik hierbij niet voor u checken of zien.

Dikte van lippen en grote van mondspleet
Er van uitgaande dat het gebit goed is, wordt er gekeken naar de buitenkant van de paardenmond. De lipdikte en de mondspleet varieert bij paarden en is van belang voor de plaats waar het bit komt te hangen en welk bit je het beste kunt nemen.

Verhemelte
Het verhemelte wordt bij veel paarden helaas als schokdemper gebruikt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Heeft een paard een laag verhemelte, ook wel laag gehemelte of hangend rooster genoemd dan is dit zeker lastig als je een bit wilt gebruiken. Je ziet dat veel paarden met een laag verhemelte, om te voorkomen dat het bit tegen het verhemelte komt, constant de mond open willen houden. Maar ook bij een gemiddeld verhemelte kan deze gevoelig zijn, omdat het bit precies daar het verhemelte raakt waar het paard het niet prettig vind.

Dikte van de tong
Een dikke tong zorgt ervoor dat het bit hoger komt te liggen en ook weer sneller tegen het verhemelte komt, het zorgt dus voor minder ruimte in de mond. Vooral bij het aanmeten van stangen is het zaak rekening te houden met de vorm en dikte van de tong.

Scherpte en breedte van de lagen
De breedte van de lagen bepaalt voor een groot gedeelte de vormgeving van het bit. De scherpte en gevoeligheid van de lagen bepalen vaak of het paard een bit snel of minder snel accepteert.

Buitenkant mond/hoofd
Behalve de binnenkant van de mond wordt ook de buitenkant van het paardenhoofd afgevoeld op a-symmetrie en op spanningen rond de kaakgewrichten. Doordat ik ook een achtergrond heb met cranio-sacraaltherapie die veel werkt met spanning op de TMJ (kaakgewricht) kan hier ook meteen in kaart worden gebracht waarom het paard wellicht niet zo tevreden is met het huidige bit.

Bittencheck
Nadat er een duidelijk beeld is van hoe de mond in elkaar zit wordt het tijd om te kijken of de bitten die aanwezig zijn passen bij wat we hebben geconstateerd.
Soms is er maar een kleine aanpassing nodig om met het huidige bit om al een hele verbetering te geven, zoals het verplaatsen van het bit naar de juiste hoogte in de mond.

Testrijden
Er wordt meegekeken tijdens het rijden en zo wordt terplaatse bepaald welk bit het meest geschikt is. Bitsymmetrie heeft zelf ook altijd een voorraad bitten bij zich die kunnen worden gepast en eventueel aangeschaft, maar dit is zeker niet een must. Ik geeft met alle liefde enkel een advies of kijk in een assortiment van eigen verzamelde bitten welke het beste past.