Hoe bepaal je welke S&T het beste past?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe bepaal je welke S&T het beste past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:03

De titel spreekt voor zich.

Hoe bepaal je of het passend is? Door middel van proberen?

Een bitfitter heeft het betreffende paard zijn mond bekeken en het paard heeft een fijne goede mond waarbij S&T geen probleem gaat zijn.

Zij raadde aan het materiaal niet te dik te laten zijn. Dit zag ik laatst ook in een filmpje terugkomen.

Maar er is zo enorm veel keuze...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:09

Proberen, ieder paard is anders :)

Ik heb vanalles gebrobeerd, maar de mijne heeft een moeilijke bek (te gevoelig), die loopt het beste
met een baby HH (dunne stang) met zeemleer eromheen en een happy mouth baby, maar die is eigenlijk net te dik voor hem.

Maar ik zit er zelf over te denken om weer over te stappen op trens, thuis gaat dat heel aardig
alleen is hij daarvoor op vreemd terrein een beetje te enthousiast en dan is het teveel paard voor mij :o

Anoniem

Re: Hoe bepaal je welke S&T het beste past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:24

Ik zal eens wat rond gaan kijken. Een makkelijke mond maakt het natuurlijk wel eenvoudiger. Maar heb nog even de tijd ;)

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:10

listiglistje schreef:

Ik heb vanalles gebrobeerd, maar de mijne heeft een moeilijke bek (te gevoelig), die loopt het beste
met een baby HH (dunne stang) met zeemleer eromheen en een happy mouth baby, maar die is eigenlijk net te dik voor hem.

Maar ik zit er zelf over te denken om weer over te stappen op trens, thuis gaat dat heel aardig
alleen is hij daarvoor op vreemd terrein een beetje te enthousiast en dan is het teveel paard voor mij :o

Offtopic, maar is zo'n bit met 2 ringen (1 voor teugels, 1 aan bakstuk) niks voor jou? Dan heb je toch nog een beetje hefboomwerking zonder dat je paard z'n mond vol zit.
http://demandware.edgesuite.net/sits_pod24/dw/image/v2/AATB_PRD/on/demandware.static/Sites-hrznl-Site/Sites-hz-master-catalog/nl_NL/v1429071041550/large/13241.jpg?sw=1200&sh=1200&sfrm=jpg

Hoe een stang en trens past heb ik geen idee van. Misschien kun je de tandarts naar z'n mond laten kijken of ie genoeg ruimte heeft er voor? Verder is het een kwestie van proberen denk ik.

Edit: heb je dus al gedaan. Sorry. Ik denk dat het ook persoonlijk is wat jij graag wilt bij je paard. Lange scharen, heftiger inwerken? Korte scharen, snel inwerken... Wat is denk je nodig of het meest prettig?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:16

liespr schreef:
listiglistje schreef:

Offtopic, maar is zo'n bit met 2 ringen (1 voor teugels, 1 aan bakstuk) niks voor jou? Dan heb je toch nog een beetje hefboomwerking zonder dat je paard z'n mond vol zit.
http://demandware.edgesuite.net/sits_pod24/dw/image/v2/AATB_PRD/on/demandware.static/Sites-hrznl-Site/Sites-hz-master-catalog/nl_NL/v1429071041550/large/13241.jpg?sw=1200&sh=1200&sfrm=jpg

nee, werkte hier niet, op gewone trens loopt hij dan nog fijner.
Trouwens ik rijd hem met een ongebroken happy mouth, daar is hij nog het rustigste en fijnste mee :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:34

Probeer wat te lenen om te proberen.
Was je paard moeilijk met zijn gewone hoofdstel?
Sommige paarden kun je alles inhangen terwijl andere paarden heel kieskeurig zijn met de hoofstel, neusriem en bit keuze.
Ik zou proberen om gewone standaard bitten te lenen waarbij de trens vergelijkbaar is kwa inwerking aan je normale trens.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:49

Door een bitfitter te laten komen :)

Afbeelding