Ligt barebackpad goed en zit ik er correct op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Ligt barebackpad goed en zit ik er correct op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:48

Sinds enige tijd rijd ik met een barebackpad. Onlangs zijn er een aantal rijfoto's gemaakt. Ik zie zelf dat ik mijn teugels te lang houd en mijn handen te hoog. Zeker mijn rechterhand lijkt een eigen leven te lijden. Hier ga ik aan werken met mijn instructeur! Aan bokt heb ik de vraag of mijn barebackpad goed ligt en/of ik er goed op zit. Ik vind de pad best ver naar voren ligt, over de schoft heen. Dat krijg ik niet anders, mijn paard is rondgeribt. Of zit ik te veel achterop de pad? Ik kom er niet uit, wat vinden jullie? Als de pad te veel naar voren ligt: iemand tips hoe ik dat kan voorkomen, bijvoorbeeld door een andere singel? Ter informatie: ik ben een recreatieruiter en ik wil vooral met ontspanning mijn paard gericht trainen om zo sterk en lenig mogelijk te zijn zodat zij mij goed kan dragen tijdens bosritjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heleenzz2

Re: Ligt barebackpad goed en zit ik er correct op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:39

Hij ligt nu behoorlijk op de schoft, ik zou hem een stukje naar achter leggen. Verder zit je wel netjes, alleen probeer iets meer in het midden te blijven zitten (nu zit je wat achter op je bbp) maar dat zal denk ik al veel makkelijker worden als je hem wat verder naar achteren legt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:41

Ik vind hem ook te ver naar voren liggen en jij daardoor te ver achterop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:49

Het valt mij op dat je je benen vrij veel aangespannen lijkt te houden. Gewoon lekker laten hangen (met als het kan je voet wat meer parallel aan het paard, vanuit je heupen dus je hele been iets minder naar buiten draaien), en alleen wat mee doen als het nodig is. Da's enerzijds heel moeilijk, anderzijds een hele goede oefening om echt alleen maar hulpen te geven als het nodig is en daar niet in te blijven hangen.

Ik vind jullie in elk geval wel een hele leuke combinatie :) Daar kun je vast heel fijn mee het bos in straks!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:53

Tja hij ligt idd erg ver naar voren, dat komt omdat de singelplek van de pad eigenlijk heel ongunstig is voor jouw paard (zou verder naar voren moeten eigenlijk). Misschien zijn er speciale singels voor? Banaan singels? Ik roep maar wat hoor.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:54

Het pad ligt inderdaad wat te ver naar voren. Op zich zit jij wel op de goede plek. Maar omdat het pad zo ver naar voren ligt, zit je automatisch te ver naar achter op het pad. Is er niet een singel waardoor het pad beter naar achter blijft liggen, speciaal voor rondgeribte paarden?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:18

Ja, zie, toch te veel naar voren. Ik hoop dat zo'n banaansingel echt helpt, iemand ervaring ermee? En Programmeur, bedankt voor de extra tip!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:25

Waar het denk ik voornamelijk mis gaat is de gespannen houding. Singel je strak?

Ik rij met dezelfde bareback pad met een vrijwel los singeltje, door zelf te ontspannen komt er geen stuwing aan de bbp en kan ik er zelfs kleine (ongeplande) sprongen mee maken.
De singelplek van je paard ligt veel naar voren, wanneer je dus strak singelt en zelf gespannen zit schuift hij dus heel snel naar voren.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:31

Ik kan alleen uit ervaring spreken met een dressuur zadel met banaansingel, maar daarbij hielp het wel goed.
Ik heb een rossner, van leer, maar agradi heeft ook goedkopere alternatieven.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:52

@smurffie, interessant, dat kan wel eens waar zijn. Zie jij met name spanning in de benen? Ik heb namelijk niet het idee dat ik klem, maar ik heb ze niet los bungelen inderdaad. Ik houd ze om het paard gebogen, om de hulpen te geven. Maar ik ga het uitproberen om ze meer te laten hangen. En in antwoord op je vraag, ik singel strakker aan om het glijden van de pad tegen te gaan. Ik zal ook een andere singel uit proberen, voor het geval het ontspannen niet direct of onvoldoende werkt.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:22

Jij zit zelf heel netjes! De bbp moet eigenlijk wel wat naar achter, hoop dat je daar iets op verzint :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:29

EvelienKiss schreef:
@smurffie, interessant, dat kan wel eens waar zijn. Zie jij met name spanning in de benen? Ik heb namelijk niet het idee dat ik klem, maar ik heb ze niet los bungelen inderdaad. Ik houd ze om het paard gebogen, om de hulpen te geven. Maar ik ga het uitproberen om ze meer te laten hangen. En in antwoord op je vraag, ik singel strakker aan om het glijden van de pad tegen te gaan. Ik zal ook een andere singel uit proberen, voor het geval het ontspannen niet direct of onvoldoende werkt.

hoe losser je je benen houdt, hoe fijner je op een bbp kunt zitten is mijn ervaring :)
zeker in het bos :D (maar ik rijd een lomp paard die wel eens vergeet dat mijn benen ook langs bomen moeten, en dan is het wel handig wanneer je ze snel kunt optrekken omdat je ze los hebt hangen :+ )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:55

EvelienKiss schreef:

Ik zie voornamelijk spanning in je benen, ga namelijk maar eens op een stoel zitten en probeer die bocht in je knie te krijgen zonder je bovenbeen te spannen ( om de verrassing te verpesten; dat kan niet).
Als je gaat zitten je benen ontspannen en alleen je tenen optillen, dus niet je hakken uitdrukken. En ja dat zijn echt twee verschillende dingen al klinkt het hetzelfde :p .

Daarnaast proberen te rijden vanuit je buikspieren, daarmee zit je stil door je heupen je bewegen. Aandrijven is niks meer dan je kuit aanspannen: iets dat je nu constant doet waardoor het paard iets moeilijker te rijden is zonder zadel.
Ik nodig mensen die zelf volhouden niet te klemmen wel eens op mijn merrie uit, diep uitademen en je spieren echt ontspannen. Als je zo zou zitten zoals je nu doet "drijf" je constant dus blijft ze harder gaan.

Het klinkt nu alsof ik ontzettend aan het afkraken ben, dat is zeker niet mijn bedoeling! Ik vind dat je een nette zit hebt, die je goed kan uitbouwen als je je volledig kunt ontspannen. Verder rij je heel vriendelijk zover ik kan zien dusdaar zeker niks aan veranderen!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:08

RT-V --> HAR

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:22

Ik vind de spanning wel meevallen. Zelf druk ik juist zonder zadel mijn hak lekker uit, gewoon in een actieve houding. Je moet immers wel hulpen blijven geven, zoals je zelf al zegt.