Hulpteugels, symtoombestrijding ja of nee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hulpteugels, symtoombestrijding ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:22

Hallo!
Voor mij is dit een best intressant onderwerp.
Ik rij mijn pony met tieleman in de bossen aangezien hij zich wel een sterk wil maken. Zo heb ik net iets mee te vertellen. Maar als ik naar de slofteugel kijk zie ik mijn vriendin daar mee op buitenrit omdat zij haar paard anders niet nageeflijk krijgt. Wat is voor jullie nu hulp of symtroom bestrijding?
Groetjes!

vuurneon

Re: Hulpteugels, symtoombestrijding ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:36

Wat is in hemelsnaam een tieleman? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:37

Thiedeman-teugel :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:38

Dacht ik al wel, maar met zo'n schrijfwijze had ik nog gehoopt dat het misschien iets nieuws was dat ik niet kende :D

Of het een hulpteugel is of symptoom bestrijding hangt van het gebruik. Een thiedemanteugel kan ook te strak staan ingesteld en de slof er alleen bij gepakt worden bij nood.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-04-15 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:39

Oh sorry wist niet hoe je het moest schrijven. Maar zo te lezen valt er wat uit te halen! :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:41

vuurneon schreef:
Dacht ik al wel, maar met zo'n schrijfwijze had ik nog gehoopt dat het misschien iets nieuws was dat ik niet kende :D

En dat dacht ik weer van jouw opmerking. Ik snapte je wel hoor. Maar ik plaag graag n beetje :j
Soort van pielemans-teugel *\o/*

Sorry TS. Ook weer niet rot bedoeld, slechts een plagerijtje.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:14

Bij tieleman denk ik weer aan pielemans...maar ok:+

Ik ben zelf geen fan van hulpteugels idd. Vooral als het is om nageeflijk te rijden, dat vind ik symptoom bestrijding. Gebruik je het in het bos als extra rem ofzo kan ik er enigszins nog mee leven, mits hij verder echt los hangt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:21

Het is altijd symptoombestrijding.

Alleen is het niet altijd kwalijk/slecht. Maar als je hulpteugels goed gebruikt zal het altijd onderdeel van verdere training zijn, erop gericht om zonder die hulpteugels ook dat te krijgen.
Naar mijn persoonlijke mening zijn ze nooit nodig, is het een short cut, maar mits goed gebruikt kan het best een handige shortcut zijn waar niemand (inc paard) slechter van wordt.

Het enige waar ik een hekel aan heb is het gebruik van hulpteugels voor controle. Als je je paard zonder hulpteugels niet kan houden moet je niet naar hulpteugels grijpen. Die werken namelijk omdat ze nog zwaarder inwerken dan het mens in nood kan doen zonder hulpteugels. Wat al zo hard is dat het schade op kan leveren.
Controle zit niet in spierkracht, niet in kilo's, het zit tussen de oren.

Maar gebruik je een hulpteugel om aan het paard uit te leggen dat die andere houding waardoor hij wel gezond beweegt echt wel prettig is dan kan het een prima middel zijn. Juist omdat het dan rust in kan brengen.
Echt in een bepaalde houding dwingen gaat weer te ver, maar een hulp om ergens in de gezond bewegen regionen te zitten kan prima zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:25

Een thiedeman is in principe hetzelfde als een slof, alleen zit de eerst vast aan je teugels en kun je bij de slof ieder moment zelf bepalen hoe los of strak je hem hebt. Ik pak zelf heel af en toe een slof. Bijvoorbeeld toen mijn merrie een periode had dat ze zich helemaal vast zette en ik er even stuurloos op zat, met slof kon ik dan net voorkomen dat ze op dat punt kwam. Zonder slof kon ik het ook wel oplossen door op mijn zit een overgang terug te maken en de ontspanning weer op te zoeken, maar met slof was het sneller op te lossen, of beter; ik kon het voorkomen. Heb er toen twee keer mee gereden en daarna het ding weer ergens achterin de kast gegooid. Op zo'n manier vind ik het zeker een nuttig hulpmiddel, maar je moet er inderdaad niet mee je paard in een krul gaan trekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:29

Voor kinderen vind ik het trouwens ook weer anders: ik kan niet uit het zadel getrokken worden als mijn pony ineens het hoofd naar beneden doet. Dus dan is een daisy rein ideaal als je een pony hebt die het erg leuk vind om naar beneden te duiken en je vliegt als kind dan nog uit het zadel :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 11:40

De tiedeman hangt bij mij verder wel los. Alleen als we gaan galloperen dan wil hij nog wel eens sprintjes trekken. Anders ga ik hem op een hele foute manier terug nemen. Dan heb ik liever hulp van een teugel. :)