Hoe hoofdgedeelte maken voor exceemdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Hoe hoofdgedeelte maken voor exceemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:52

Hoi,

Ik heb een exceemdeken voor mijn pony welke opzich goed werkt, alleen zakt hij af bij de nek. Dus het bovenste stukje nek is onbeschermd. Nou zou ik er natuurlijk een tussenstuk in kunnen laten maken, maar ik zat te denken aan een los gedeelte wat ook over de oren zit. Een beetje een strak ding zodat hij om de oren blijft zitten. Ook zonder halster. Iemand een idee hoe ik dat kan maken? En welke stof kan ik het beste gebruiken?
(Ik heb ooit iemand gezien die dat van een oud rugby shirt had gemaakt, maar weet niet meer wie dat was.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:01

Jolindaa_

Re: Hoe hoofdgedeelte maken voor exceemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:36

Met kopstuk bedoel ik over de oren tot over de hals. En dat onder de exceemdeken. Ik bedoel ook niet echt over het hoofd, meer als een mutsje maar dan zonder stof over de oren. Dus gaten waar de oren uitsteken. (Lekker vage beschrijving ;) )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:43

De premiere hoofdkap koop je voor 15 euro, is dat niet makkelijker?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:47

Dus de oren bloot en geen gaten voor de ogen :)
Dat is dus de kap die op een Rambo Sweet Itch Hoody zit.
Ik heb die deken en dat kapje schuren ze er zo af, dan hangt dat stukje op de hals en zakt alsnog af.

Je bent echt beter af (meer bescherming) met een stretch hoody.
Afbeelding

Die blijven goed zitten en geven het hele hoofd bescherming.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:53

Bij de rambo zitten de oren wel dicht, maar net als bij alle kappen, even de schaar erbij en dat is gefikst.
Maar idd zitten de rambokap niet fijn.
Een stretch hoody is mooi maar kost wel 50 euro, das een stuk duurder dan de premiere, die wij altijd hebben gebruikt naar tevredenheid.
En bij de hoody is de onderkant nog vrij hoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:00

De rambo sweetitch hoody heeft echt 'open' oren hoor :)

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:11

de meest geniale eczeemdeken is voor mij nog steeds een eczeemdeken van snuggyhoods, van top/neus tot kont ingepakt, als het moet met uierflapje en beenstukken ( bij te bestellen)

de enige deken waar ik ervaring mee heb die niet trekt, schuift of doet en echt goed aansluit en bedekt en geen kunstgrepen nodig heeft om op zijn plek te blijven

en nee, ik heb geen aandelen

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 13:33

Hmm...het is meteen wel heel veel stof om het hoofd. Maar ik begrijp dat zon flapje om de oren snel afzakt. Het lijkt mij wel als je een los stuk maakt wat strakker zit dat het dan wel blijft zitten. Dus zon strech hoody, Dubbeldun, maar dan alleen voor over de oren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:55

DubbelDun schreef:
De rambo sweetitch hoody heeft echt 'open' oren hoor :)

[ Afbeelding ]

Ik bedoel de kap die erbij zit. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:16

Ik denk niet dat TS dat bedoelde :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:18

Voor een van de IJslanders (schuurde voorpluk eraf en flapperde met zijn oren langs de muur) hadden we deze
Vliegenmasker

Met drie klipjes hadden we die vastgemaakt aan de hals van zijn deken, maar dat was wel een deken die echt ruim genoeg was bij de hals.
Dan krijg je dit (beetje donker, en z'n deken zat natuurlijk weer eens een gat in, maar je ziet net onder z'n oor een clip. Zo een zit ook tussen zijn oren, en aan de andere kant onder zijn oor.
Afbeelding

Edit: dit voorkwam ook afzakken, maar dit hadden we bij een van de andere pony's met een deken met net te korte hals niet hoeven proberen, dan had ie niet bij z'n hooi of gras gekund zonder de boel te slopen. Dan lijkt me zo'n onderhals sleezy achtig ding handiger.

Extra edit: boett verkoopt hoofdkappen voor eczeemdekens. Misschien die na-bouwen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:26

DubbelDun schreef:
Ik denk niet dat TS dat bedoelde :)

Ze wil toch een los gedeelte wat om de oren zit zodat de nek is beschermd?
Een hele nieuwe deken kopen is dan wel wat anders.
Ik heb zelf de rsih, maar de oorgaten zitten niet fijn en de kap gaat makkelijk af bij schuren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:28

Bij mijn shetlander hebben we hier ook last van. Van een oude eczeem deken hebben we een stuk van de hals afgeknipt en klittenband aangezet en ook aan het vliegenmasker. Dat plakken we dan aan elkaar en daar over gaat dan de eczeemdeken. Als dan het hals stuk van de eczeem deken schuift komt het stuk andere deken te voorschijn wat blijft zitten door de klittenband :D Zodra ik we de deken weer om doen zal ik een foto maken.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:32

Zelf dit probleem ook steeds met de exceemdekens voor mij paard. Bij het aandoen was inderdaad de hele hals bedekt maar zodra hij zijn hoofd naar beneden deed om te grazen was zijn halve half onbedekt. En dit was dan juist het stuk waar hij uiteindelijk toch daar jeuk kreeg.
Ik heb de hals van zijn oude exceemdeken eraf geknipt en aan de oude vastgemaakt. Uit einde dan wel weer met de elastieke band vast gemaakt.
Hierdoor was de hals 2x zo lang als normaal en blijft dus alles bedekt tijdens het grazen.
Zelf durfde ik het niet echt aan om de hals vast te maken aan zijn oren of aan een halster oid, paard staat met veel vriendjes op de wei en is niet de meest handige...
Hopelijk heb je er wat aan

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:01

Aah... meerdere mensen met dit probleem dus. Ik zat er ook aan te denken om er maar een tussen stuk aan het hals gedeelte te naaien. Dat lijkt dus toch de beste optie (of een hoofdkap).

Ik ben benieuwd naar de foto Gydja. Sandy1103, heb jij misschien ook een foto?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:45

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:54

Ik kan wel een foto voor je maken maar ik heb geen idee hoe ik deze op bokt krijg....
(hopeloos geval met de moderne technologie)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:09

Jolindaa_ schreef:
Aah... meerdere mensen met dit probleem dus. Ik zat er ook aan te denken om er maar een tussen stuk aan het hals gedeelte te naaien. Dat lijkt dus toch de beste optie (of een hoofdkap).

Ik ben benieuwd naar de foto Gydja. Sandy1103, heb jij misschien ook een foto?

Foto zal nog even duren omdat de pony nog weinig last lijkt te hebben van de vliegjes dus we de deken nog niet om doen. We willen het liefst zo lang mogelijk wachten met de deken. Ze lijkt veel gelukkiger zonder :P

Maar als we hem om doen krijg je een foto :D