Barebackpad met beugels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Barebackpad met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:50

Hallo!

Ik heb sinds kort een paardje maar geen zadel. Nu is er door een vervelende persoonlijke gebeurtenis even geen geld voor een zadel waar ik natuurlijk gigantisch van baal. Aangezien ik niet aan het 'dierenartspotje' wil komen moet ik iets anders verzinnen.

Ik wil gewoon graag weer het rijden oppakken en nu kwam ik een barebackpad tegen met beugels. Prijs viel me alles mee dus ik overweeg dit als optie.

Maar ik heb hier eigenlijk best weinig verstand van. Hoe zit het bijvoorbeeld met de drukverdeling als er beugels aan komen te hangen? En wat voor maat moet er een op grote d-pony? Cob of full?
En daarnaast natuurlijk alles waar ik niet aan denk :+

Er komt natuurlijk gewoon een goed passend zadel maar ik kan haar niet die tijd nog stil laten staan en wil dit ook eigenlijk niet.

Brand los! Maar houd het wel vriendelijk :)

djodjodjo

Re: Barebackpad met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:52

Bij een barebackpad met beugels komt de volledige druk op de ruggengraat en schoft te liggen, absoluut geen aanrader. Aan je evenwicht werken zonder beugels misschien een optie? ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:53

De drukverdeling is op 1 punt met beugels, toen ik een tijdje geen zadel had reed ik gewoon met een barebackpad. Deed ik alles gewoon de les springen buiten rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:55

Zou er sowieso een pad met inlages onder leggen om zo ruggengraatvrijheid te bewerkstelligen!
En niet lichtrijden en/of de beugels gebruiken om op te stijgen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:56

Zou ook niet beginnen aan barebackpad met beugels... daar zijn ze niet voor bedoeld zoals degene boven mij al uitleggen.

... en laten stil staan... je kunt voorlopig prima longeren, grondwerk, wandelen... zou het geld voor de pad in je potje voor het zadel stoppen... en nog maar even langer ernaast bezig zijn ipv erop.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-04-15 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:56

Een bareback pad met beugels is inderdaad niet goed kwa drukverdeling .
Misschien een 2e hands boomloos zadel? Als je per se beugels wil :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:59

Niet gaan kopen. Inderdaad vanwege de druk verdeling, maar ook de ligging zorgt niet voor een goede manier van lichtrijden waardoor er nog eens extra belasting op de rug komt.

Natuurlijk kan je hem wel gebruiken zonder de beugels ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:00

Gewoon een barebackpad aanschaffen zonder beugels. Anders heb je straks een hoop kosten omdat paardlief last heeft van z'n rug.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:12

Allereerst wil ik even kwijt dat ik een prima balans heb. Ik heb meer zonder beugels of op een barebackpad gereden als dat ik op een zadel met beugels reed. Het punt is dat ik deze pony pas 2 weken heb en wat meer zekerheid wil. Ik ken haar met het rijden nog niet goed genoeg en aangezien het een hittepitje kan zijn wil ik graag wat meer zekerheid. That's all.

Dat ik wil rijden is geheel mijn eigen keuze en alleen wandelen, longeren en grondwerken doen we nu ook. Maar ik merk dat ik dat wel veel moet doen, anders houd ze gewoon teveel energie over. Van dit beetje werk en de wei wordt ze gewoon niet beter.

Genoeg verdedigd.
Als dit echt zo slecht is als dat er nu gezegd wordt is dit dus duidelijk geen optie. Het moet niet koste wat kost iets met beugels worden. Waarom deze dingen dan verkocht worden.....

Ik ga eens nadenken over een beter optie dan :)
Dankjulliewel!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:16

Is een 2ehands boomloos wellicht een beter idee, die zijn over het algemeen ook niet zo duur.,

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:21

Ik wil liever uiteindelijk gewoon een boomzadel. Ik zit dan liever niet met een boomloos zadel die ik niet meer gebruik. Dat vind ik zonde.
Ik denk dat ik dan toch voor een barebackpad zonder beugels ga. Heb hier eerder veel mee gereden en dit beviel altijd prima.

Zit ik alleen met de maat. Het is een grote d-pony (kleine e). Zou dan een cob of juist full beter zijn?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:24

Hangt een beetje af van de lengte op de rug. Misschien kan je eens een normale dressuurpad van iemand proberen om te passen?
Het moet natuurlijk vooral onder jouw billen liggen, maar te lange pads kunnen vervelend zijn op korte ruggetjes.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:25

Hangt ook van jouw formaat af en de lengte etc van je pony, al denk ik als ik onze D ponys zie (fjorden) toch eerder aan cob

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:28

Ik heb gewoon dekjes maat full liggen. Kan ik die maat aanhouden?
Spullen voor je eigen kopen is toch lastiger dan als iemand anders dat gewoon doet voor het paard dat je bijrijd :')

Ze is trouwens niet heel kort in de rug, dat valt mee. 17.5 inch zadel past haar ook :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:32

Vermoed dat een full barebackpad dan ook wel past.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:33

Zo'n boomloos zadel heb je 2ehands zo weer verkocht, door de makkelijke pasvorm. Ook behouden ze hun waarde mooi.

De maat van de barebackpad hangt af van je eigen billen. Mijn stiefdochter heeft er een van barefoot, ze is er dolgelukkig mee, het zit erg fijn zegt ze. Voor en achter je benen zit een soort verdikking, waardoor je toch een beetje "vast" zit. Erg fijn bij onverwachte sprongen. En de pony vind 'm ook comfortabel.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:39

Sorry hoor maar als je weet dat je geen geld hebt om een zadel e.d. te kopen waarom koop je dan wel een paard...

Dan had je dit kunnen voorkomen

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:41

Ik denk ergens dat de omtrek ook wat met de maat te maken heeft. Het is een soort van longeersingel maar dan met een 'gevuld dekje' eraan. Denk ik hoor!

Ik heb gezien dat Barefoot ook pads heeft met meer steun bij de billen en knieën.. Maar als ik jou was zou ik tot die tijd een boomloos zadeltje kopen. Die zijn soms bijna even duur, en heb je toch meer de mogelijkheid om echt te rijden. :)

En zoals hierboven, ze verkopen idd erg makkelijk. Zelf rij ik ook barefoot, momenteel gaat rijden dan even niet door een blessure, maar dan heb ik dalijk ook minder problemen met de evt bespiering die eraf is, en de nodige vetjes. :')
Mijn zadel is nog vrij nieuw en dus nog niet helemaal ingereden, maar echt, geloof me... Het is even wennen, maar ik vind het zo'n verademing voor je billen! :D Ik wil niet anders meer, pony ontspant er ook duidelijk beter op dan op een boomzadel..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:42

Oh dat wist ik niet. Omdat boomzadels bij aankoop al meteen nog niet de helft meer waard zijn.. Al klinkt het wel logisch wat je zegt.

Ikzelf ben niet heel groot maar zit prima op een 17,5 inch zadel. Kleiner voor mijn kont zou ook nog kunnen. Heb gereageerd op een barebackpad maat full. Zonder beugels uiteraard!

Toch blij dat ik het heb gevraagd want zo zie je maar, niet alles wat te koop is, is helaas ook goed. Dankjulliewel voor jullie adviezen zo snel!

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:46

ideetje voor een goedkoop zadel, een knight rider zadel of een wintec zadel? Zijn wel van kunststof, maar niet zo duur.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:54

baszo17 schreef:
Sorry hoor maar als je weet dat je geen geld hebt om een zadel e.d. te kopen waarom koop je dan wel een paard...

Dan had je dit kunnen voorkomen

Dit soort reacties heb je maar tegen je knikkervriendjes ofzo. Bah zeg.
Je weet niets van mijn persoonlijke situatie af dus daarover oordelen kun je ook niet ;)

Loretteeee schreef:
Ik denk ergens dat de omtrek ook wat met de maat te maken heeft. Het is een soort van longeersingel maar dan met een 'gevuld dekje' eraan. Denk ik hoor!

Ik heb gezien dat Barefoot ook pads heeft met meer steun bij de billen en knieën.. Maar als ik jou was zou ik tot die tijd een boomloos zadeltje kopen. Die zijn soms bijna even duur, en heb je toch meer de mogelijkheid om echt te rijden. :)

En zoals hierboven, ze verkopen idd erg makkelijk. Zelf rij ik ook barefoot, momenteel gaat rijden dan even niet door een blessure, maar dan heb ik dalijk ook minder problemen met de evt bespiering die eraf is, en de nodige vetjes. :')
Mijn zadel is nog vrij nieuw en dus nog niet helemaal ingereden, maar echt, geloof me... Het is even wennen, maar ik vind het zo'n verademing voor je billen! :D Ik wil niet anders meer, pony ontspant er ook duidelijk beter op dan op een boomzadel..

Dat klinkt wel heel positief! Ik zat er sowieso over te denken over te stappen op een boomloos zadel ooit. Maar ik durf dat gewoon niet goed. De zadels waar ik altijd op heb gereden waren met boom en ik ben bang straks met een boomloos zadel te zitten wat ik niks vind.
Ook heb ik hier geen verstand van qua wat past op mijn pony.

Ik ben hier al wel serieus mee aan het denken geweest maar waar ik op moet letten zou ik niet weten. En als het best waardevast is zoals jullie zeggen, is het te proberen!
Ik ben een recreatieve ruiter dus dat is het probleem ook niet.

Brammetjuh13 schreef:
ideetje voor een goedkoop zadel, een knight rider zadel of een wintec zadel? Zijn wel van kunststof, maar niet zo duur.

Wintecjes zijn ook makkelijk in onderhoud. Als de zadelmaker komt ga ik gewoon kijken wat hij heeft. Hij heeft meestal ook merkloze zadels voor een fijne prijs en toch goede kwaliteit.
Toch dankjewel! Knight Rider is mij redelijk onbekend dus bedankt voor de tip!

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:03

Ik ben zelf begonnen met een knight rider zadel, hebben ze in dressuur, springen en veelzeidigheid. Ken wintec zelf verder niet zo goed, maar volgensmij zijn ze precies hetzelfde alleen is knight rider nog iets goedkoper. Het enige minpuntje vond ik is dat ik m op een gegeven moment niet meer lekker vond zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:07

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:09

Brammetjuh13 schreef:
Ik ben zelf begonnen met een knight rider zadel, hebben ze in dressuur, springen en veelzeidigheid. Ken wintec zelf verder niet zo goed, maar volgensmij zijn ze precies hetzelfde alleen is knight rider nog iets goedkoper. Het enige minpuntje vond ik is dat ik m op een gegeven moment niet meer lekker vond zitten.

En in wat voor een termijn was dat dan? En zat het zadel niet meer lekker door het gebruik ervan of door verandering van jezelf?

Zo komen er wel steeds meer opties haha. Was al lastig en nu helemaal!

Vuurneon
300 euro is op het moment nog even teveel. 100 euro is voor nu even het budget :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:11

Hier een wintec Isabell Werth en een pro en beide hele fijne zadels voor niet al teveel geld. Boomloze Barefoot zadels met een goed pad met dikke inlages ben je vaak hetzelfde geld kwijt. Voor € 100.- vind je niet zomaar een zadel ben ik bang!