Vliegen/zomerdekens hoge schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Vliegen/zomerdekens hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:31

Hoi, ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een goede deken voor mijn merrie. Ze heeft best een hoge schoft, en op dit moment ligt de Rhino wug regendeken erop. Die is echt perfect voor haar, maar wordt met temperaturen rond de 15C toch wel te warm.

Het liefst zou ik in de zomer helemaal geen deken opleggen, maar het probleem is dat (waarschijnlijk) de jongste ruin waar ze mee staat elke keer happen uit haar vacht neemt als ik haar deken eraf haal. Soms is het zo erg dat er gewoon een centimeter of tien echt gescalpeerd is. Als ze een deken opheeft doet hij dit niet.

Nu ben ik dus op zoek naar een goede zomer/vliegendeken (liefst een vliegendeken, want die zijn volgens mij toch nog minder warm dan een zomerdeken) die iets van een halve hals heeft, of gewoon een normale die ook goed ligt op een hoge schoft.

Zelf heb ik al naar Nika dekens zitten kijken, maar die met halve hals zijn er natuurlijk net weer niet in 175, en laat dat nou net de maat van mijn merrie zijn.

Als het ook nog onder de €65,- kan is dat geweldig, maar voor echt goede dekens snap ik dat het prijskaartje wat hoger uit kan vallen.

Er hoeft overigens geen hele hals op, daar zitten nooit bijtplekken.

Alvast bedankt! :)

Overigens graag echt alleen deken-gerelateerd commentaar. De ruin is niet van mij, ik ga niet van stal veranderen, en er is geen mogelijkheid tot apart zetten zonder. Mocht je echt iets erover kwijt willen, of tips hebben, dan kun je me altijd een PB sturen. :)

HTM

Re: Vliegen/zomerdekens hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:50

Waarom geen vliegendeken met hele hals?
Is veel makkelijker te vinden toch?

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:45

Ik heb je een PB gestuurd. Mogelijk kun je nog beter een zomerdeken nemen. Vliegendekens zijn niet zo hapbestendig.

Over het algemeen zijn dekens niet zo hapbestendig en zullen de duurdere merken het iets beter doen vanwege het basismateriaal en tellen de stiksel ook mee.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 16:37

Ik heb de PB ontvangen.

Ja, het gekke is dus dat ik het alleen zie gebeuren als ze geen deken om heeft, en niet als ze hem wel omheeft.
Maar inderdaad, een zomerdeken zou steviger zijn, en waarschijnlijk doe ik het ook wel gewoon met nek. Scheelt een heleboel gedoe. :) Desnoods kan ik er altijd nog een stukje bij de schoft uithalen, mocht het echt gaan schuren.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:22

marley93 schreef:
Ik heb de PB ontvangen.

Ja, het gekke is dus dat ik het alleen zie gebeuren als ze geen deken om heeft, en niet als ze hem wel omheeft.
Maar inderdaad, een zomerdeken zou steviger zijn, en waarschijnlijk doe ik het ook wel gewoon met nek. Scheelt een heleboel gedoe. :) Desnoods kan ik er altijd nog een stukje bij de schoft uithalen, mocht het echt gaan schuren.

Dat scheelt dan wel dat het niet gebeurt met een deken. Als je echt een paard heb wat vasthoud dan trek je nog zo een Rambo of Bucas naar de knoppen. :-(

Met dekens heb ik nog niet eerder gehoord dat ie bij de schoft gaat schuren, wel op de borst. Nu zijn er ook wel borstbeschermers (die vallen ook over de schoft) maar dat lijkt mij weer warm als het echt heel erg zomers word.

Succes met proberen ;-)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:26

Dankjewel!

Ja, ben er zeker blij mee dat het happen met deken afwezig is, want die Rhino kostte toch wel pittig. :') Zou zonde zijn! Maar goed, dat is dan gelukkig ook een sterke deken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:29

De dekens van het eigen merk EppleJeck vallen mooi ruim rond de schoft.

Ik heb een erg breed geschouderd paard met een enorme brede schoft die er prima in kan.
Ik heb deze:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2301.html

Zie net dat ze 20% korting op alle vliegen en zomerdekens hebben dus dat zou goed lukken qua budget.
Kwaliteit is prima! Heb een excemer die er mee schuurt langs de waterbak ed en dan nog is hij als nieuw na 1 heel seizoen dragen (maart-oktober).

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:50

Die kan ik ook nog proberen. Dankjewel voor de tip!
EJ dekens vallen wel groot uit toch? Heb een regendeken voor haar gehad van hun merk, maar die paste haar weer totaal niet in haar eigen maat. Daar kreeg ze toen die schuurplekken van.

Heb nu een aantal dekens geselecteerd, ga daar mijn keuze uit maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:26

Beetje late reactie maar de dekens vallen inderdaad ruim van de EJ.

Die van mij zit altijd tussen een 175 en 185 in te hannessen omdat ze zo breed is.
Van EJ past ze makkelijk in een 175.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:03

Mijn oude merrie heeft ook een hoge schoft en de vliegendekens van pagony (divoza) liggen perfect bij dr. Gebruik al weer jaren deze dekens.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:20

Ik heb vroeger een vliegendeken gehad, deze had ter hoogte van de schoft (van schouder tot schouder, dus mooi ruim) een elastisch gedeelte. Misschien is dat iets wat je zou kunnen verder helpen?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:25

Oh, dat is eigenlijk ook een heel goed idee! Ik heb nu de vliegendeken met hals van Nika dekens aangeschaft, die ga ik vanavond op haar passen. Duimen dat ie goed zit. :)