release verbeteren FRA kaakgekruist?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

release verbeteren FRA kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:21

Gisteren voor erbij een bitloos hoofdstelletje gekocht i.p.v. mijn gewone westernoptoming/halsring/knoophalster.

Vandaag mee gereden. Het valt me op dat de release van het hoofdstel wel wat beter kan. Is dat nieuwigheid? Is er iets aan te doen om dat te versnellen? Vet maken of zo?

klaas30

Re: release verbeteren FRA kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:14

Ik denk door het hoofdstel meer te gebruiken dat het leer soepeler wordt waardoorhet waarschijnlijk ook beter aansluit op het paardenhoofd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:50

ik ga het maar eens in de olie zetten dan. En eventueel de 'rope die door de ringen loopt en niet voldoende door die ringen glijdt' vervangen als het zo blijft. Want het kan niet de bedoeling zijn dat als je een lichte ophouding geeft, de rope niet weer losser wordt...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:50

Is het leer? Je zou dat stukje in principe ook best door iets van touw kunnen vervangen, dat glijdt sowieso makkelijk. Maar door gebruik zal het ook soepeler worden :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:49

nee het is touw (door de ringen), de rest is leer

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:48

Heb de mijne al een jaar of 6 en vaak zat gevet maar helaas, de release is nooit beter geworden..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:51

wat bedoel je precies met ''release'', wanneer wil je dat? Want als jij constant contact hebt (zoals het hoort) dan heb je natuurlijk geen release. Wanneer je stuurt en dan weer terug naar normale postitie dan moet dat wel goed gaan natuurlijk.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 02:00

Ik heb met een kaakgekruisd koord hoofdstel gereden en een kingekruist Emiel Voest hoofdstel en vond bij ze allemaal de "release" slecht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:01

Maartje als je niet snapt wat ik bedoel met release dan moet je ook niet vragen hoe ik rijd. Los daarvan is 'constant contact' een interessant begrip dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Als westernruiter heb je een ander 'constant contact' dan als dressuurruiter bijvoorbeeld. En ik rij beide stijlen, afhankelijk van de opleiding van het paard. Maar ik bedoel een dressuurmatige ophouding op de zit en teugel (halve ophouding) dus. Het zou dan weer naar de neutrale stand terug moeten schuiven door die ringetjes en dat doet het mijns inziens onvoldoende en onvoldoende snel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:19

VNA >>> HAR

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:25

Ik denk dat voor een echt goede release van de kruisbanden alleen een hoofdstel zoals dr FRA Lami werkt. Een aangetrokken riempje/touwtje met wat gewicht (teugels, ringetje) aan het einde zal niet zomaar terug gelijden om losser te gaan. Dit gebeurt denkelijk alleen als het paard zelf het losser maakt door te kauwen ofzo.
Ik ben zelf wel erg tevreden over de FRA Lami, deze heeft een bladveer in de neusriem zitten. Een soort plaatje in de neusriem die flexibel is maar wel terug springt in de minder bollevorm als er los gelaten word waardoor de kruisbandjes weer losser gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:42

@Daphneej: dank, ik ga er eens naar kijken