Nu twijfel ik erg tussen een barefoot arizona (nut) met vps en een boomzadel.
Met mijn engelse zadel zit ik al best wel te tobben, pony valt af, komt aan etc. Is ook geblesseerd geweest en zal dus nog zeker wat gaan veranderen in de bespiering. Ook door andere training zal het allicht veranderen.
Ik ben dus bang dat ik met een boomzadel erg snel weer een ander zadel nodig ga hebben. Bij mijn engelse (kent and masters) zadel zit er een verwisselbaar kopijzer in en kan de vulling van de kussens natuurlijk aangepast worden. Bij een western boomzadel valt er niks te veranderen.
Over de barefoot ben ik weer bang dat de drukverdeling niet optimaal zal zijn.
Ik hoor graag ervaringen over de verschillende zadels, ook in combinatie met het western rijden.
Wil wel benadrukken dat áls het een barefoot wordt, dit sowieso een versie mét vps zal zijn en een goede pad er onder. Aan ervaringen van een BF zonder vps heb ik dus niet zoveel.
De Arizona Nut heb ik nu in bestelling staan als testzadel. Wel zie ik dat bij dit zadel vaak de achterkant omhoog staat. Ik heb gelezen dat dit komt omdat deze stugger is en meer tijd nodig heeft om in te rijden. Wel vind de Arizona Nut veel mooier dan de Arizona. Maar het gaat natuurlijk ook om hoe het zadel ligt. Iemand ervaring met beide zadels?
Mocht de voorkeur uitgaan naar een boom zadel heb ik 2 zadelpassers op het oog. Evelien van Euro Horse of bij Arthurs Western Store...(niet bepaald dichtbij).
Hierbij een plaatje van de combinatie. Dit is overigens niet het zadel waarmee ik rij, ze was op deze foto nog niet van mij en was hier ook een stuk dikker. Ondertussen rijd ik ook bitloos.
Ze is twee keer bij mij geweest, de tweede keer omdat ik het eerste zadel toch minder prettig vond zitten (iets te veel ruimte om te zitten). Omruilen voor een ander zadel was geen probleem. Ik paste het zadel overigens met de pad aan het paard aan. Pad met extra vulling aan de voorkant als hij wat minder stevig was, gewone pad als hij in, eh, weideconditie was.
. Nu heb ik overigens uitsluitend BF'jes met VPS.
Testzadel is binnen