[WN] Barefoot mét VPS of toch een boom zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Barefoot mét VPS of toch een boom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:40

Omdat ik over wil van engels naar western "hoort" hier ook een nieuw zadel bij.
Nu twijfel ik erg tussen een barefoot arizona (nut) met vps en een boomzadel.
Met mijn engelse zadel zit ik al best wel te tobben, pony valt af, komt aan etc. Is ook geblesseerd geweest en zal dus nog zeker wat gaan veranderen in de bespiering. Ook door andere training zal het allicht veranderen.
Ik ben dus bang dat ik met een boomzadel erg snel weer een ander zadel nodig ga hebben. Bij mijn engelse (kent and masters) zadel zit er een verwisselbaar kopijzer in en kan de vulling van de kussens natuurlijk aangepast worden. Bij een western boomzadel valt er niks te veranderen.
Over de barefoot ben ik weer bang dat de drukverdeling niet optimaal zal zijn.

Ik hoor graag ervaringen over de verschillende zadels, ook in combinatie met het western rijden.
Wil wel benadrukken dat áls het een barefoot wordt, dit sowieso een versie mét vps zal zijn en een goede pad er onder. Aan ervaringen van een BF zonder vps heb ik dus niet zoveel.

De Arizona Nut heb ik nu in bestelling staan als testzadel. Wel zie ik dat bij dit zadel vaak de achterkant omhoog staat. Ik heb gelezen dat dit komt omdat deze stugger is en meer tijd nodig heeft om in te rijden. Wel vind de Arizona Nut veel mooier dan de Arizona. Maar het gaat natuurlijk ook om hoe het zadel ligt. Iemand ervaring met beide zadels?

Mocht de voorkeur uitgaan naar een boom zadel heb ik 2 zadelpassers op het oog. Evelien van Euro Horse of bij Arthurs Western Store...(niet bepaald dichtbij).

Hierbij een plaatje van de combinatie. Dit is overigens niet het zadel waarmee ik rij, ze was op deze foto nog niet van mij en was hier ook een stuk dikker. Ondertussen rijd ik ook bitloos. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 12-04-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: Barefoot mét VPS of toch een boom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:44

Je hoeft je zeker geen zorgen te maken over drukverdeling, als je een vps zadel hebt met goed passende pommel en inlages (in de pad). :)

Test gewoon eens een barefoot, kan je meteen zien of het iets voor jou is (al is het wel wennen!).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:50

Ja ik heb de Arizona nut nu in bestelling staan als testzadel :)
Wel zie ik als ik hem op Google afbeeldingen intyp dat hij vaak met de achterkant omhoog staat. De gewone Arizona is waarschijnlijk wat soepeler.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:02

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:05

Ik heb ervaring met de gewone arizona en de nut. Mijn nut lag er aan het begin een beetje vreemd op met de achterkant omhoog maar na een paar keer rijden was dat bijna weg. Zadel ligt en zit super.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:54

Op wat voor paardje heb je hem liggen? wat voor rug?
Rijd je hier zelf "serieus" western mee?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:01

Voor een western-zadelpasser kan ik Evelien van EuroHorse aanraden :j Ze is twee keer bij mij geweest, de tweede keer omdat ik het eerste zadel toch minder prettig vond zitten (iets te veel ruimte om te zitten). Omruilen voor een ander zadel was geen probleem. Ik paste het zadel overigens met de pad aan het paard aan. Pad met extra vulling aan de voorkant als hij wat minder stevig was, gewone pad als hij in, eh, weideconditie was.

Ik heb een Barefoot western-versie getest, volgens mij met VPS. Het was een nog erg nieuw zadel, dus ik had een beetje het "bovenop de paddestoel" gevoel, dat vond ik (met een jong paard) minder prettig. Ook heb ik me destijds verdiept in wetenschappelijke onderzoeken die gedaan waren naar zadels. Op Horse Event hebben ze ooit een zadeldrukmat onder een barebackpad gelegd; het effect van een boomloos zadel was hetzelfde als bij de bbp: twee duidelijke afdrukken van zitbeenknobbels, en vrijwel geen drukverdeling. Dit waren overigens geen zadels met VPS, dus daar kan ik qua drukverdeling niks over zeggen.

Wat je ook kunt doen, bedenk ik me nu: in Nijkerk zit Countrymill. Herman is erg goed in het passen van zowel western- als 'gewone' zadels. Ze hebben ook een zadeldrukmat. Misschien een idee om je Barefoot mee te nemen en te vergelijken met een westernzadel die Herman zou aanraden voor jouw paard? Geen idee of ze dat willen doen, maar niet geschoten, altijd mis!

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:26

Thanks Hilary, ik heb alleen nog geen BF :) Dan zou ik moeten kijken of het lukt binnen 2 weken testperiode. Nijkerkerk is trouwens 81km, arthurs westernstore 116km. Dan rijd ik liever door naar hem om daar gelijk naar boomzadels te kijken denk.
Wel lastig, ik heb zelf namelijk geen auto waarmee ik zo'n eind met een trailer ga rijden. Evelien komt wel aan huis begreep ik. Maar zij heeft weer geen drukmeetmat en volgens mij een stuk minder 2e hands keuze dan bij arthur.

Dat met de verschillende pads onder het zadel is een goede tip! Alleen heb ik het idee dat mijn pony nog niet "klaar" is lichamelijk voor een nieuw zadel wat een vaste maat heeft, dat maakt het zo lastig. Ze is dan wel 10, maar zal denk en hoop ik nog een hoop veranderen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:38

Ik rij op een Barefoot Atlanta met VPS, de Arizona maar dan zonder knop. Ik ben er erg tevreden over. Wel merk ik dat ik ietsje "voorover" gedrukt wordt, maar dat ligt misschien ook wel aan de combi paard-zadel (belgisch trekpaard). Als jouw paard zo in bespiering verandert, is een boomloos zadel wel een uitkomst. En over drukverdeling: als je zorgt voor een goede pad hoef je je daar geen zorgen over maken. Bovendien kun je, als je jezelf er een beetje in verdiept, zelf al een hele hoop zien aan zweetafdrukken en dergelijke.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:06

Hilary schreef:
Op Horse Event hebben ze ooit een zadeldrukmat onder een barebackpad gelegd; het effect van een boomloos zadel was hetzelfde als bij de bbp: twee duidelijke afdrukken van zitbeenknobbels, en vrijwel geen drukverdeling. !

Ze hebben weer eens appels met peren staan vergelijken. Een bbp is verre van een goed boomloos zadel én een boomloos zadel hoor ALTIJD met een goede (liefst iets drukverdelende) pad gebruikt te worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:24

DubbelDun schreef:
Hilary schreef:
Op Horse Event hebben ze ooit een zadeldrukmat onder een barebackpad gelegd; het effect van een boomloos zadel was hetzelfde als bij de bbp: twee duidelijke afdrukken van zitbeenknobbels, en vrijwel geen drukverdeling. !

Ze hebben weer eens appels met peren staan vergelijken. Een bbp is verre van een goed boomloos zadel én een boomloos zadel hoor ALTIJD met een goede (liefst iets drukverdelende) pad gebruikt te worden.

Eens! Toch zou ik wel eens een drukmeting van een goed passend, op het paard aangepast boomloos zadel willen zien, gewoon voor mijn eigen beeldvorming.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:33

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:41

Maartje1990 schreef:

Dank je! Morgen zal ik op m'n werk even zoeken naar wetenschappelijke artikelen (daar heb ik toegang tot ScienceDirect enzo). Ik mis namelijk wat gegevens op de site van Barefoot (zoals de instellingen van de zadeldrukmat); even kijken of ik die online ergens kan vinden. Overigens is thermografie nog niet gevalideerd voor wetenschappelijk onderzoek, naar mijn weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:18

@hilary: ik ben benieuwd wat je aan wetenschappelijk onderbouwde artikelen boven water kunt krijgen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:22

DubbelDun schreef:
@hilary: ik ben benieuwd wat je aan wetenschappelijk onderbouwde artikelen boven water kunt krijgen :)

Ik ook! :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:44

Ts, wat bedoel je met serieus western rijden? Ik rij trail, pleasure en horsemanship wedstrijden en buitenritten. Met een e pony, redelijk rechte rug met een beetje schoft.

Ben erg benieuwd naar wetenschappelijke artikelen over de arizona nut, zover ik weet zijn die er niet. Algemene onderzoeken naar boomloze zadels zonder vermelding van merk, type, gebruikte pad vind ik oninteressant.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:54

Wat je beschrijft is voor mij "serieus" genoeg. Ik heb in principe geen wedstrijdambities.
Zou je denk je een spin/stop kunnen maken met een BF zonder schuiven etc? Puur voor het idee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:00

Ik heb een keer een drukverdelingstest gedaan met mijn BF zonder VPS. Conclusie; de zadelpasser had nog nooit zo'n goede drukverdeling gezien :D. Nu heb ik overigens uitsluitend BF'jes met VPS.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:02

Was dit een zadelpasser welke normaal boomzadels verkoopt Sees?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:38

Yep :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:30

Horsemanship stopje wel, sliding stop probeer ik niet want ik heb ook geen ijzers of reining bodem. Spinnen idem, mijn paard wil als ze schrikt nog weleens opzij springen of een soort rollback maken en ook dan blijft het zadel prima liggen.

Ook een BM gehad en die schoof wel een beetje naar voren maar dat kwam door de singel ophanging die niet geschikt voor mijn paard was.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:14

AfbeeldingTestzadel is binnen

Ik was op de foto zelf een stukje verder naar achter gaan zitten, later weer wat naar voren. Zie dat hij krapper toont dan dat hij voelt.

Iemand ervaring met de pasvorm/maat voor zowel ruiter als paard met de arizona nut in verhouding met de arizona?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:17

Vind het er niet te krap uitzien, je hebt voor nog wat ruimte.

Ik heb hiervoor ook een gewone arizona gehad en de pasvorm is hetzelfde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:36

Nou ik vind hem wel krap zitten en zie echt geen ruimte voor bij de benen.
Maar het blijft een kwestie van wat iemand prettig vindt :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:20

Niet bij de benen maar tussen buik en pommel. Ts moet zelf bepalen of het lekker zit maar zo van de foto zou ik niet zeggen het zadel is echt te krap.