rijden met een kneveltrens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anniekje93

rijden met een kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:32

Even een vraagje over een kneveltrens

Ik spring al een tijdje met mijn paard heb B gereden toen een jaar een break gehad en sinds die break is hij heel sterk in zijn mond en rent hij elke keer weg. Het heeft er vooral mee te maken dat hij het heel leuk vind, maar voor mij is het niet zo fijn om elke keer de controle kwijt te raken. Hij heeft ook een hele taaie mond en dat had hij altijd al. Ik vraag me af of een kneveltrens kan helpen of weten hebben jullie andere tips? Ik vraag niet om een heleboel commentaar ik ben gewoon geinteresseert of dat zou kunnen helpen? Hij heeft net een nieuw op maat gemaakt zadel dus daar kan het ook niet aan liggen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door anniekje93 op 09-04-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Re: rijden met een scharenbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:34

Dit is een kneveltrens, dus heeft geen hefboomwerking. Ik vind dit het ideale bit, doordat je ook zijwaartse sturing heb.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:35

Bedoel je het bit op de foto? Dat is, zolang je de knevels niet vast zet, een uiterst zacht bit en vooral geen scharenbit. Dit noemen ze een kneveltrens. Als je even op google kijkt vind je een uitgebreide beschrijving van dit bitje.

anniekje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:35

ow haha zal ik ff de titel aanpassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:36

Ja een bit met hefboomwerking kan werken om net even zijn aandacht weer bij jou te krijgen. Een kneveltrens is meer voor zijwaartse sturing.

Op de lange termijn is een bit met hefboomwerking alleen een oplossing als je ervan af kan blijven. Rij je met zo'n bit zoals je nu met een trens rijdt dan wordt je paard alleen maar stugger.

Anoniem

Re: rijden met een kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:38

Als je het met geduld wilt doen, los je het rijtechnisch op, zo leer je er ook wat van. Als je t snel wil doen, hang je een hefboom erin.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:42

Misschien is het ook een idee om een tandarts te laten kijken. Die van mijn was aan een kant zo ontzettend stug en ik maar denken dat het rijtechnisch was. Bleek er aan die kant een giga haak te zitten. Die is weggehaald en hij heeft nu een heel fijn mondje. Ik zeg niet dat het de oplossing is maar kijken of er in de mond iets aan de hand is kan geen kwaad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:47

Als je hem wel met riempjes vastzet moet je een fulmertrens hebben en geen kneveltrens.

Maar ik zou dit rijtechnisch oplossen.

anniekje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:47

ja hij gaat netjes elk jaar naar de tandarts maar een extra controle kan natuurlijk nooit kwaad!

@ joolien ik ben bang dat hij daar alleen maar sterker van word hij hij doet zn mond open en is hij weg. of zou dat niet kunnen? ik wil er absoluut geen hefboom in hangen want ik wil hem zo min mogelijk pijn doen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:50

Een kneveltrens is een heel vriendelijk bitje, gebruik het vaak voor jonkies.. als je paard dit gedrag is gaan vertonen na je nieuwe zadel zou ik het eerder daar zoeken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:51

anniekje93 schreef:
ja hij gaat netjes elk jaar naar de tandarts maar een extra controle kan natuurlijk nooit kwaad!

@ joolien ik ben bang dat hij daar alleen maar sterker van word hij hij doet zn mond open en is hij weg. of zou dat niet kunnen? ik wil er absoluut geen hefboom in hangen want ik wil hem zo min mogelijk pijn doen.

Dat ban Jolien was ook totaaaaal niet serieus bedoeld.

Dit moet je rijtechnisch oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:52

Ik bedoel dus, een knevel kan je er best in hangen maar ga dan aan de gang met je controle, het rijtechnische stukje.