naar voren gebouwd zweetblad? (county zadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

naar voren gebouwd zweetblad? (county zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 23:16

Hallo,
Ik heb een county zadel te koop staan, en ik krijg de vraag of het zadel
een een beetje naar voren gebouwd zweedblad heeft, maar eigenlijk heb ik geen idee?
Misschien weet een bokker hier antwoord op.
Hier een linkje naar de advertentie waar ook foto's in staan.
http://www.bokt.nl/markt/ad/303267/coun ... 2%82%AC450

Alvast bedankt!

Urielle

Re: naar voren gebouwd zweetblad? (county zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 01:41

Ik heb een County maar die heeft geen naar voren geplaatst zweetblad, is toch ook helemaal niet gewenst voor een dressuurzadel :?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:18

Mijn ervaring is ook niet dat een County (of welk dressuurzadel dan ook) een naar voren gebouwd zweetblad heeft.

Ik heb 3 County's gehad en die waren allemaal met zweetblad recht omlaag.

Een springzadel heeft een naar voren gebouwd zweetblad.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:22

IK heb deze vraag gesteld omdat ik opzoek ben naar een county zadel met een iets naar voren gebouwd zweetblad. IK heb laatst op een county zadel gereden waarvan het zweetblad iets wat naar voren gebouwd is en dat lag op mijn paard erg fijn maar zelf zat ik er ook lekker (hier onder een foto met wat ik bedoel).

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:27

Nou ja, als je lange benen hebt die je anders niet kwijt kan is het best een optie natuurlijk. Edward Gal rijdt toch ook met een zadel dat naar voren toe is opgebouwd?
Afbeelding

Maar dat is dan ook goed te zien als het wél naar voren is gebouwd. Bij de jouwe loopt alles gewoon recht naar beneden dus dat lijkt me een standaardvariant. :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:30

Het zadel op het bokje op de foto ligt gewoon achterover.
Als het zadel ook zo op een paard ligt is de boom te smal.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:36

Daar heb je wel gelijk in, maar is dat dan genoeg om echt naar voren gebouwd te zijn?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:44

Oké, bedankt voor de antwoorden.
Weer wat geleerd :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:20

IK heb heel lange benen en ik heb een (oud) County Competitor dressuurzadel maat 17,5 inch. Tevens heb ik een oude BR Continental, dit zijn zadels met een naar voren gebouwd zweetblad met weinig wrong. Stammen uit de jaren 80. Ook de oudere Stubben zadels zijn zo. Daar heb ik 35 jaar geleden in leren rijden. Deze zadels stammen uit de tijd dat men echt een onafhankelijke zit leerde ontwikkelen, nu zie je bijna alleen nog maar zadels met megawrongen en hele diepe zit waarin je in een houding gedwongen wordt en dit niet zelf ontwikkeld. Als je lange benen hebt, geeft een naar voren gebouwd zweetblad je de benodigde ruimte. Ook je heupen blijven flexibeler, daardoor kan je beter je zithulpen gebruiken; in een modern zadel wordt vaak de heup vastgezet doordat je knieen onnatuurlijk ver naar achter worden gedwongen. Jou zadel TS is een modernere uitvoering van County en met veel meer wrong en een diepe zit en dus weinig verschil met een ander modern zadel.
@BETUWE: Kieffer heeft ook modellen die wat meer naar voren uitgebouwd zijn en het oudere model Euroriding Diamant is er ook een, als je evengoed wel wrong en diepe zit wil.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:31

moorcats schreef:
IK heb heel lange benen en ik heb een (oud) County Competitor dressuurzadel maat 17,5 inch. Tevens heb ik een oude BR Continental, dit zijn zadels met een naar voren gebouwd zweetblad met weinig wrong. Stammen uit de jaren 80. Ook de oudere Stubben zadels zijn zo. Daar heb ik 35 jaar geleden in leren rijden. Deze zadels stammen uit de tijd dat men echt een onafhankelijke zit leerde ontwikkelen, nu zie je bijna alleen nog maar zadels met megawrongen en hele diepe zit waarin je in een houding gedwongen wordt en dit niet zelf ontwikkeld. Als je lange benen hebt, geeft een naar voren gebouwd zweetblad je de benodigde ruimte. Ook je heupen blijven flexibeler, daardoor kan je beter je zithulpen gebruiken; in een modern zadel wordt vaak de heup vastgezet doordat je knieen onnatuurlijk ver naar achter worden gedwongen. Jou zadel TS is een modernere uitvoering van County en met veel meer wrong en een diepe zit en dus weinig verschil met een ander modern zadel.
@BETUWE: Kieffer heeft ook modellen die wat meer naar voren uitgebouwd zijn en de Euroriding Diamant is er ook een, als je evengoed wel wrong en diepe zit wil.

Inderdaad. als je kijkt naar de oudere merken zoals kn of stubben hebben die nogsteeds weinig wrong en een ondiepe zit. Bij anatomica of custom draait het juist om een diepe zit en veel wrong. Vind dat zelf dus totaal niet fijn en dat zit me gewoon in de weg :=

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:41

Waar edward mee.rijd is een black country zadel dit merk heb ik ook en ook iets na voren gebouwd zweetblad.
Dit hebben vaak de opmaat gemaakte zadels en vele ruiter (topruiters) vinden dit fijner rijden.
Ik weet niet als je een standaard zadel koopt of ze dit dan ook hebben.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:57

Een naar voor gebouwd zweetblad kan gewenst zijn, afhankelijk van de bouw van de ruiter. Ik heb van nature een vrij holle rug. Op een zadel met naar voor gelegen bladen kan ik beduidend fijner zitten.
Wat moorcats zegt, de heupen hehben meer ruimte zeg maar.

Het zadel zelf vind ik moeilijk oordelen, omdat het op een houten balk inderdaad nooit ligt zoals het op een paardenrug ligt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:30

Rije schreef:
Nou ja, als je lange benen hebt die je anders niet kwijt kan is het best een optie natuurlijk. Edward Gal rijdt toch ook met een zadel dat naar voren toe is opgebouwd?
[ Afbeelding ]

Maar dat is dan ook goed te zien als het wél naar voren is gebouwd. Bij de jouwe loopt alles gewoon recht naar beneden dus dat lijkt me een standaardvariant. :j

Edward rijdt inderdaad met een County zadel met sterk naar voren gebouwde zweetbladen.
Dat kan om diverse redenen zijn. Bijvoorbeeld om lange (boven)benen ruimte te geven. Specifiek voor vrouwen kan het erg prettig zijn omdat de hoek van de heupkop meer naar voren is gevormd. Het bekken kan dan beter in neutrale positie blijven als het bovenbeen niet te stijl naar beneden hangt.

Het County zadel van TS heeft geen naar voren gebouwd zweetblad.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 06:50

ralphtdw schreef:
Waar edward mee.rijd is een black country zadel dit merk heb ik ook en ook iets na voren gebouwd zweetblad.
Dit hebben vaak de opmaat gemaakte zadels en vele ruiter (topruiters) vinden dit fijner rijden.
Ik weet niet als je een standaard zadel koopt of ze dit dan ook hebben.

Nee. Dat is een county zadel. Geen black country.

County heeft heel veel maatwerk. Ze hebben meerdere soorten zadels. En wat ik weet is dat zadels rekening houden met ruiters maar ook met het paard. Een meer teruggebouwd blad geeft meer schoudervrijheid.