Bitkeuze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IlseW

Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:57

Ik heb een vraagje... mijn paard rijd ik sinds een jaar en deze heeft voorheen altijd een dubbelgebroken bit ingehad verder niks speciaals. Maar hier is nooit intensief mee gereden.
Nu merk ik al een hele tijd als ik met hem werk dat hij schud met zijn hoofd, dat hij stopt en niet verder wilt en voor al bij het aanrijden van de hindernis als ik hem corrigeer dat hij zijn voorbenen van de grond haalt.
Verder kauwt hij veel op het bit en is heel onrust in de mond, als hij eenmaal mooi naar onder loopt is die ook zeer onrustig en komt die vaker met zijn hoofd omhoog schud met zijn hoofd maar gaat wel snel weer naar onder als ik met mijn binnenbeen druk.

Met zijn tanden is niks aan de hand, de tandarts heeft namelijk al gekeken.
Ik ben nu aan het kijken naar welk bit ik het beste kan kiezen, want ik (en anderen) hebben het gevoel dat het aan het bit ligt.
Nu heeft hij net als veel KWPN'ers tegen woordig, een kleinere neus/kaak in verhouding met zijn hoofd.

Heeft iemand hier ervaring/verstand van? Welk bit is aan te raden?

Het bit hoeft overigens geen sterker of scherper effect te hebben.

Anoniem

Re: Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:58

Bij onze Fries met zeer klein mondje, werkt een heel dun dubbelgebroken trensje.
Bij een dikker bit kan ze haar mond amper sluiten en loopt ze of met haar mond open, of gooit ze haar tong erover.
Dunner is wel scherper, maar het ligt nog altijd aan de hand van de ruiter.

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:01

KoudbloedKim schreef:
Bij onze Fries met zeer klein mondje, werkt een heel dun dubbelgebroken trensje.
Bij een dikker bit kan ze haar mond amper sluiten en loopt ze of met haar mond open, of gooit ze haar tong erover.
Dunner is wel scherper, maar het ligt nog altijd aan de hand van de ruiter.

Ik heb inderdaad een beetje hetzelfde, hij kauwt veel op zijn bit en heeft daarom ook vaker zijn mond open.
Dat is zeker waar! Is iets waar de ruiter zich op aan kan passen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:04

Ooh, wat ons ook ENORM heeft geholpen, is een nieuw type neusriem...
Ik zoek hem even op en pas deze post dan aan. :)

Edit; Deze.
http://www.kramer.nl/Hoofdstel-Michael- ... =34y0nSsUb

Hierdoor ligt het bit heel stabiel in de mond, maar heb je toch niet het symptoombestrijdende effect van de sperriem.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:53

Misschien eens een ongebroken trens proberen (nee geen stang daar zit een kinketting aan).
Rij ik mijn paard al jaren mee, aangezien die het zelfde probleem had.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:53

Ik ben fan van de myler, level 2 in mijn geval. Daar is mijn paard zoveel fijner (dan is er wel een constante aanleuning ipv veel hoofdschudden) mee te rijden als met een gebroken, of recht ongebroken, bit, enorm verschil.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:15

Ook hier een paard met heel weinig ruimte in de kaak, voor de tong.

Ik rij nu 8 jaar met volle tevredenheid met een myler level 2.
Daarvoor een kast vol bitten en ellende.