Verschil Pelham bit en Utrechtse stang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Verschil Pelham bit en Utrechtse stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:39

Hoi,

Ik zou heel graag willen weten wat het verschil is tussen een Utrechtse stang bit en een Pelham bit?

Wilde een pelham bitje halen voor buitenrit (oude was versleten), maar heb per ongeluk de verkeerde mee genomen en heb nu een Utrechtse stang. Heb het idee dat hij qua werking het zelfde is.
Gebruik normaal gesproken mijn pelham met 2 teugels.

Weet iemand wat het verschil is? Anders moet ik hem ruilen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:05

Het ene is officieel een menbit en de ander een rijbit. De utrechtse stang heeft niet altijd de "trens"ring direct bij het mondstuk zitten, soms begint deze pas eronder en dan heeft hij altijd hefboomwerking. Maar sommige hebben dat weer wel.

Deze heeft het wel: Afbeelding
en is dus vergelijkbaar met de pelham.

Deze heeft het niet: Afbeelding
En heeft ook op de "trens"ring hefboomwerking.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:07

O super bedankt! Ik heb die onderste nu, dus ik ga hem toch ruilen. De reden dat ik met 2 teugels rijd, is dat de ene teugel een gewone trens inwerking heeft en de onderste is m'n noodrem.

Dus ga hem dan toch ruilen. Want wil niet dat beide teugels hefboomwerking hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:50

Volgens mij is de utrechtse stang ook altijd een stang (ongebroken), en bij een pelham kan het bit ook "gebroken" zijn. Maar daar zal je je waarschijnlijk niet op verkeken hebben :)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:00

Pelhambit is eigenlijk één bit met dezelfde werking als stang en trens. (Tenminste, daar is deze ooit voor ontwikkeld) Ook de lengte van de scharen is groter dan bij de Utrechtse stang, die heeft eigenlijk nauwelijks scharen en daarmee minder hefboomwerking. En het is inderdaad een menbit, terwijl een pelham voor rijden is bedoeld.