Ervaring Koudbloedzadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Ervaring Koudbloedzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:42

Als het niet goed staat, graag verplaatsen!

Tjah, dan is het zo ver, rustig aan het zoeken, zitten bij ruitersportzaken en dan de doorslaggevende actie:
De zadelmaker, die wel gecertificeerd is.

Ik heb er 1 gevonden, die ons aan staat, waarbij onze familie ook klant is, en waarbij wij een ongedwongen gevoel krijgen.

Onze lekkere dikkont friese merrie, heeft boommaat/kopijzer 35/36.
Haar kussenkanaalbreedte, waar de kussens haar rug mogen raken, moeten minimaal 9 cm uit elkaar zijn.
En het liefste een 18 inch, gezien ik met mijn 38 er in moet, maar ook mijn lange vriend van bijna 1.90.

Met zitten waren wij er al over uit.
Eerder heb ik al eerder een vraag gepost met info over vlakke zadels die jou niet in een houding dwingen.
Hier heb ik veel uit kunnen plukken.

- geen super diepe zit. Wij willen vrij kunnen zitten.
- Gezien wij niet dagelijks rijden, maar wel willen genieten, liefste zacht. Is geen must, want je hebt ook pads voor OP het zadel.
- dressuur, maar veelzijdig naar dressuur is ook prima.
- Niet te veel wrong. Maar dat is wel duidelijk.

Qua bouw, en formaat, boom en kopijzer kwamen we algauw uit bij een Koudbloedzadel.

Deze zal het meest naar haar bouw neigen en naar onze wensen.

Maar warempel, er zijn daarin nogsteeds verschillende soorten.
Goedkoop is duurkoop, daar zijn wij van bewust.

Maar wat zijn prettige merken?
En wat is het verschil van bijvoorbeeld een Pfiff en een Massimo Trail?
de 300 euro, tegen over de 1500 euro nieuw?

Super bedankt voor jullie ervaringen die wilden delen.
En als er nog dingen zijn, waar ik op zal moeten letten met zo'n zadel? POSTEN :D GRAAG :D

Uiteraard gaan we daarna met de zadelmaker in overleg, wat wel en niet.

Danku!! :D

fjordnina

Re: Ervaring Koudbloedzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:13

De prijsverschillen zitten meestal in de gebruikte materialen. Goedkope zadels worden vaak gemaakt van goedkope materialen of zelfs restafval. Er wordt gebruik gemaakt van een slechte kwaliteit leer tot helemaal geen leer maar samengeperst karton. Zadels worden opgevuld met restjes stof of andere troep. Spijkers steken door de boom heen of bomen zijn krom. er zullen heus wel enkele zadels op de markt zijn van iets betere kwaliteit voor een euro of 300, maar het risico dat je troep koopt is veel groter. Als je uitgaat van een zadel met een nieuwprijs vanaf ca. 800 euro dan pak je een middensegment waarin je niet de topmaterialen treft, maar ook niet de grootste troep.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:16

fjordnina schreef:
De prijsverschillen zitten meestal in de gebruikte materialen. Goedkope zadels worden vaak gemaakt van goedkope materialen of zelfs restafval. Er wordt gebruik gemaakt van een slechte kwaliteit leer tot helemaal geen leer maar samengeperst karton. Zadels worden opgevuld met restjes stof of andere troep. Spijkers steken door de boom heen of bomen zijn krom. er zullen heus wel enkele zadels op de markt zijn van iets betere kwaliteit voor een euro of 300, maar het risico dat je troep koopt is veel groter. Als je uitgaat van een zadel met een nieuwprijs vanaf ca. 800 euro dan pak je een middensegment waarin je niet de topmaterialen treft, maar ook niet de grootste troep.

Dus eigenlijk, hoe aantrekkelijk zo'n pfiff ook lijkt. Is het gewoon grofweg een waardeloze bende.

Nee, spijkers die door het hout heen komen pas ik voor. Ik wil ook goede schoenen en koop ik ook, hoe saai en oubollig het ook klinkt: ecco's.
Zijn duur, maar zitten lekker en zitten goed in pasvorm...

Kun je het op die manier ook vergelijken...?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:12

Ik wil niet stellen dat Pfiff waardeloos is, maar wel dat zadels met dit soort nieuwprijzen hun marge ergens vandaan moeten halen. Op welk vlak dat precies is, is altijd de vraag. Ik heb zelf bijv. wel meerdere singels van Pfiff waar ik bij zweer. Het merk zelf hoeft zeker niet slecht te zijn.

De vergelijking met schoenen vind ik wel mooi en passend. Ik heb zelf nu leuke kunststof schoenen. Gisteren, na zeker 20 keer stroom van het winkelwagentje, heb ik gezworen dat het volgende paar ook weer degelijke leren worden.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:17

Op ons gigantische tonnetje met stokmaat 1.73 ligt een wow zadel. Weet de exacte maten van het zadel niet, het is wel een 18inch met een heerlijke zit maar idd niet te diep.
Afbeelding
Heb geen foto van het zadel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:16

Ze is qua hoogte niet aan de maat. Maar wel lekker rond geribt.
Hoe zitten wow zadels precies in elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:20

Pfiff (en Excelsior) zou ik je echt afraden, hier komen inderdaad de spijkers door het zadel heen!
En je kunt niet eens een singel vast maken aan de singelstoten, daar is het leer te stug voor. :+
Ik moest singelverlengers gebruiken.

Ik heb een maat gemaakt Fryso zadel.
Deze was 2100 euro, maar wel perfecte kwaliteit en pasvorm!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:23

KoudbloedKim schreef:
Pfiff (en Excelsior) zou ik je echt afraden, hier komen inderdaad de spijkers door het zadel heen!
En je kunt niet eens een singel vast maken aan de singelstoten, daar is het leer te stug voor. :+

Ik zal heeeel eerlijk zijn.
Heb op een fryso legency gereden en heb gevloekt.
Ver er er schrikkelijk.
Ik met mijn maatjr 38op die 18 had het gevoel dat ik klem zat.
Fryso valt echt af!
Was trouwens ook niet op onze dame dus of t past is vraag 2.

Liever een massimo trail.
1500 en op maat....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:23

Ik had niet veel keuzes, paardlief is breed en heeft maar een korte rug. Ik heb een massimo dressuur 1 sinds december. Ben er heel tevreden over, ik zit fijn en paard loopt er ook fijn mee. Waar ik iets minder tevreden over ben is kwaliteit van leer, heb nu al slijtage zichtbaar wat m.i. niet zou mogen voor die prijs.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:25

De eeuwige zoektocht naar een goed passend zadel.. voor vele koudbloedeigenaren een bekend iets! :')

Ik ben een Massimo fan! Ik heb nu mijn tweede Massimo trail, de eerste heb ik 3 jaar mee gedaan en toen was Beer, mijn tank, er uit gegroeid. Het zadel kan wel 2 maten smaller en breder worden gemaakt vanaf de originele fabrieksmaat dus daar heb je wat speling. Je hebt de trail die normaal is maar ook al heel kort valt en je hebt een variant met Franse kussens. Doorgaans past een 18,5 inch (normale variant) prima want die vallen nog steeds mooi kort. Het tweede zadel was 3 boommaten groter dan de eerste en daar heeft mijn zadelpasser met vulling wat mee gedaan zodat het perfect lag. Inmiddels is Beer wat slanker dan vorig jaar en meer gespierd op zijn rug dus er staat een afspraak gepland. Voordeel is dat dit zadel waarschijnlijk jaaaaaren mee kan, hij zal hier niet zo maar uitgroeien vanwege de marge en het is wel echt een kwaliteit zadel.

Mijn ruin is heel groot maar heeft dus weinig plek op zijn rug maar met de trail kunnen we beide prima uit de voeten. Mijn merrie is veel kleiner en heeft meer lengte, zij heeft nu een Wintec dressuur en ik ik wilde er eigenlijk niet aan maar dat zadel valt me zooooo mee, het rijdt heerlijk, ook op de langere afstanden (ik heb een cair zadel) en ik ben dus aangenaam verrast.

Ik denk dat je gewoon wat moet gaan proberen als je in die gelegenheid bent want prijs zegt niet altijd wat. Per paard is het gewoon heel verschillend. Mijn eerste zadel was een duur Daalemanzadel maar ik kon er zelf voor geen meter op rijden, daarna een goedkopie en daar heb ik een jaar heerlijk op gereden en paard liep er ook prima mee. Nu Beer is uitgegroeid blijf ik bij Massimo en het plan was om er voor Viool ook een aan te schaffen maar tot nu toe vind ik de Wintec eigenlijk ook wel prima. :)

Lang verhaal kort; hier heb je misschien niets aan hahaha! Als je foto's wilt geef je maar een gil, dan post ik er een paar voor het beeld.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:27

Kleine toevoeging, een Wintec op Beer lag voor geen meter en reed ook vreselijk, de combi met je paard is dus ook belangrijk!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:30

Ik heb een Ruiz Diaz Jessica Pro. Ideaal voor mijn haflinger met korte rug, geen schoft, singelgroef verder naar voren en schouders die ver naar achter liggen! Ook erg zacht en je wordt niet in een bepaalde zit gedwongen. Het is geen bekend merk, maar kwaliteit van het leer is mooi zacht. Indien je meer informatie wilt, dan kun je mij altijd een privébericht sturen.

Afbeelding

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:35

Ik heb zelf ook een massimo gehad, maar hij lag en zat niet optimaal voor mij en mijn merrie. Nu rijd ik rond met een Zaldi Vila Endurance. Zaldi wordt gemaakt voor barokke paarden dus zou voor jouw paard misschien ook interessant kunnen zijn. Het biedt nog iets meer comfort dan de Massimo Trail die ik had, al was dat ook niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:40

maralyn schreef:
[naam] schreef:

Ik zal heeeel eerlijk zijn.
Heb op een fryso legency gereden en heb gevloekt.
Ver er er schrikkelijk.
Ik met mijn maatjr 38op die 18 had het gevoel dat ik klem zat.
Fryso valt echt af!
Was trouwens ook niet op onze dame dus of t past is vraag 2.

Liever een massimo trail.
1500 en op maat....
Ah dat kan inderdaad.
Die van mij is ook geen type die op maat is gemaakt, maar gewoon echt compleet gemaakt voor Kim vanaf de boom zeg maar.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:41

Ik heb op mijn brede en korte beer een Kent&Masters Cob dressuur en een boomloos westernzadel van Barefoot. (Niet tegelijk! :D )Beiden prima zadels met een normale prijs en van goede kwaliteit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:44

Weer veel om op te zoeken! Zowel wintec als bates vind ik ook zeker niet vervelend! Want een bontje er op en je zit ook zacht.

Het gaat mij er om dat het haar past.
Echt intensief rijden doen we niet.
Maar daarvoor moet t wél goed zijn!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:44

Oh ja, Zaldi, daar heb ik inderdaad ook naar gekeken maar die vond ik zelf niet fijn, dus zo zie je maar, echt proberen wat voor jullie het lekkerst is. Beter iets meer uitgeven en straks tevreden dan weer opnieuw beginnen met zoeken.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:46

maralyn schreef:
Weer veel om op te zoeken! Zowel wintec als bates vind ik ook zeker niet vervelend! Want een bontje er op en je zit ook zacht.

Het gaat mij er om dat het haar past.
Echt intensief rijden doen we niet.
Maar daarvoor moet t wél goed zijn!

En dat is de reden dat ik bij de Wintec uit kwam. Toen wist ik nog niet dat mijn merrie (opknap projectje) het zo leuk zou gaan doen.. :') Ze ging/gaat nog veel veranderen en ik wilde er geen 1000 euro aan uitgeven (meteen) en deze Wintec kwam ik echt spotgoedkoop tegen, amper gebruikt ennnnn het zadel kan nog een maatje wijder gemaakt worden dus heb nog wat speling.

Als het goed ligt, ligt het goed, ongeacht het merk. Denk ik dan he.. :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:59

Nouja beetje kwaliteit is welkom.
Hoeft niet supertop te zijn gezien we 1 hooguit 2 x in de week op zitten.
De rest is toch dubbele lijnen. Longe en menwerk voor de wagen.

Maar ook wij moeten lekker kunnen zitten.
Zoals n kieffer.... nooooo way.
Maar bijv. Een rossner is geen probleem.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:03

:j Ik ben benieuwd waar je op uit komt. :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:29

maralyn schreef:
Ze is qua hoogte niet aan de maat. Maar wel lekker rond geribt.
Hoe zitten wow zadels precies in elkaar?

Ja onze dame is ook super rond.

De vader van men beste vriendin en eigenaar van het paard is ook erg lang en ik ben zelf best stevig maar we kunnen er beide heerlijk
op zitten.

Alle luchtkussens zijn helemaal verstelbaar. Je kan er zo nieuwe op kopen enzo.

Ze zijn wel duur, en de eigenaren hebben er een H -singel op maat bij laten maken. Ivm dat ze zo rond is.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:29

Op bokt is ook een wow topic trouwens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:33

Ik zelf ook hahaha. Nouja wij...

Tussen n halfjaar en n jaar. Laten we zeggen dat we niets met haast doen en alles goed overdenken en overleggen met de zadelmaker zodat we het dichst bij het ideale komen.

Kan zelfs een frank baines worden....

Ik lees net over luchtkussens. Daarbij weetik dat dát een nee wordt.
Lucht zet in warmte uit. Denk aan zomer. Waardoor hij krapper komt te liggen.
In de winter is het koud en krimpt lucht. Waardoor het zadel ruimer komt te liggen.

En dat is niet handig als je in de winter spieren verliest omdat je mindee doet.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:28

Wintec, bates, kent and masters, thorowgood, massimo, Sommer, wow, Ruitergilde, fryso., ideal. De keuze is reuze!

Ruitergilde vind ik zelf erg fijn zitten en gaan tot boommaat 36! Heb er tijdelijk eentje gehad voor mijn trekpaard. Reed ik erg fijn op weg!
Ik heb uiteindelijk een nieuwe Sommer gekocht, type dolce. Heerlijk! Wol gevuld, met een aanpasbare boom! Achteraf gezien niet nodig geweest, maar vond het toch een fijne gedachte, dat wanneer hij nog breder zou worden, het zadel aangepast kon worden.
Zit er heerlijk op.

Marieke1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:06

Ik vind Massimo een prima zadel voor die prijsklasse. Maar het is toch een kwestie van proberen met de zadelmaker.