Welk zadel en welk hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxx2001

Welk zadel en welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:25

Hallo beste bokkers,

Wat voor zadel en hoofdstel hebben jullie of raden jullie aan? Ik heb 2 E-pony's en een paard, 2x maat cob en 1x maat full Ik ben zelf namelijk ook op zoek naar nieuw tuig en weet eigenlijk niet echt wat ik moet kiezen dus als jullie advies hebben voor hoofdstel / zadel: brand maar los bij de reacties!

Angela

Re: Welk zadel en welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:29

Ieder paard heeft zijn eigen pasvorm. Je zal dus voor ieder paard een eigen, passend, hoofdstel en vooral zadel moeten kopen. Hoofdstel is nog wel bij meer paarden te gebruiken, mits je wel telkens het hoofdstel weer goed op maat maakt.

roxx2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:31

Angela schreef:
Ieder paard heeft zijn eigen pasvorm. Je zal dus voor ieder paard een eigen, passend, hoofdstel en vooral zadel moeten kopen. Hoofdstel is nog wel bij meer paarden te gebruiken, mits je wel telkens het hoofdstel weer goed op maat maakt.

Bedankt voor de reactie! Ik ben ook van plan om verschillende hoofdstellen te kopen (voor alle 3 een apart zeg maar). Heb jij misschien een speciaal merk voor zadel of hoofdstel?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:35

Merk voor hoofdstel maakt niet zoveel uit. Het is vooral: hoe duurder, hoe beter het leer (over het algemeen). Goedkope hoofdstellen kunnen prima zijn, als je bereid bent ze weer te vervangen na een jaar of twee. Zelf heb ik een BR, een barokke (duits) en een van divoza

Zadel moet echt naar het paard gekeken worden. Wat op het ene paard past, ligt op een ander paard voor geen meter. Laat je dan ook niet beperken door merken, maar laat je adviseren door een zadelmaker die meerdere merken heeft liggen.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:36

Ik heb een hoofdstel van kieffer en een van rossner, vind ze beide we fijn.
Voor een zadel kan je het beste de zadelmaker laten komen :j

roxx2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:37

Angela schreef:
Merk voor hoofdstel maakt niet zoveel uit. Het is vooral: hoe duurder, hoe beter het leer (over het algemeen). Goedkope hoofdstellen kunnen prima zijn, als je bereid bent ze weer te vervangen na een jaar of twee. Zelf heb ik een BR, een barokke (duits) en een van divoza

Zadel moet echt naar het paard gekeken worden. Wat op het ene paard past, ligt op een ander paard voor geen meter. Laat je dan ook niet beperken door merken, maar laat je adviseren door een zadelmaker die meerdere merken heeft liggen.

Ilona_Mambo schreef:
Ik heb een hoofdstel van kieffer en een van rossner, vind ze beide we fijn.
Voor een zadel kan je het beste de zadelmaker laten komen :j

Bedankt allebei!

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:05

Een zadelmaker kan je vast helpen aan een goed zadel, ik zelf heb een euroriding springzadel en een stübben dressuur en over beide ben ik tevreden! Als hoofdstel heb ik een rossner, een qua uiterlijk een simpele maar superfijn leer. Als ik 1 tip mag geven met het kopen van het hoofdstel... Kijk hoe duur ongeveer de frontriem is. Een vriendin had een hoofdstel van 110,- maar de frontriem was 50,- euro waard. Voor het leer had ze dus eigenlijk 60,- euro betaald en had het leer zelf hele slechte kwaliteit..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:26

Mijn vorige hoofdstel was een BR Adlington. Heel erg te spreken over de kwaliteit ervan.
Ben nu overgestapt naar een Micklem omdat mijn merrie daar nog net iets beter op reageerde

Qua zadel, best een zadelpasser laten komen. Ik heb er 1 bijgehaald, ben uiteindelijk bij een Bates all purpose uitgekomen, topzadel!

Mattice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:31

voor zowel mijn paard als pony heb ik een Kiefferhoofdstel. Degelijke en stevige hoofdstellen voor een acceptabele prijs.
ik heb ook nog een hoofdstel van BR gehad, dat leer was echt geweldig. Een soepel leer van degelijke kwaliteit.
Heb ook een goedkoop marengo (of iets dergelijks) gehad. Het leer was erg stijf en stroef en voelde niet prettig aan. Heb het ook na een jaar weer terug verkocht (toen het eindelijk een beetje soepel begon te worden hihi). Dit was ook meteen een van de goedkoopste hoofdstellen die ik heb gehad. Opzicht niks mis mee maar je moet niet op en top kwaliteit verwachten.

Je moet een hoofdstel ook niet online kopen, altijd in een winkel. Dan voel je de kwaliteit van het leer. Ook voor als je het niet wist, eerst het tuig goed inzepen en invetten voor je het gaat gebruiken. Anders trekt het zweet in het leer.

Qua zadels ben ik fan van Stubben voor springzadels en Kieffer voor dressuurzadels. Allebei kwalitatief goede merken. Maar hier zou ik je aanraden een zadelmaker langs te laten komen. Die hebben ervoor gestudeerd en weten waar ze het over hebben.
Veel succes met je zoektocht!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 06:05

Hier fan van de fairfax zadels. Die zitten echt briljant. Maar je moet er natuurlijk ook goed naar kijken dat ie goed op je paardjes ligt, dat is nog veel belangrijker.

roxx2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:28

Ik heb uiteindelijk voor Kiefferhoofdstellen en Kiefferzadels gekozen. 1 springzadel en 1 veelzijdigheidszadel.
Bedankt voor alle reacties!

Er kan een slotje op.