Ultimate Bitless Bridle (UBB)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Ultimate Bitless Bridle (UBB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:44

Hallo,

Ik ben benieuwd. Zijn er in Nederland (en België) mensen bekend met het Ultimate Bitless Bridle, en zoja wat zijn jullie ervaringen ermee ?

Het UBB is een variant op bitloos kaakgekruist hoofdstel die dubbel gekruist is voor meer stabiliteit.

billionache

Re: Ultimate Bitless Bridle (UBB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:51

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen :-)

Waar ik bijna altijd tegenaan loop bij kaakgekruiste hoofdstellen is dat de release vaak te wensen over laat, vooral waar het kaakgekruiste gedeelte gemaakt is uit nylon (bij leer lijkt dit probleem zich minder voor te doen). Doordat dit systeem nog 'complexer' is betwijfel ik of de release hier wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:52

Geen ervaring mee, maar mijn eerste indruk is dat ik de touwtjes die onder de kaak doorgaan wel erg dun vind, dat lijkt me snel snijden als je contact wil houden. Aan de andere kant, als je deze breder zou maken lopen ze stroever en is de release waarschijnlijk een stuk minder goed. De release lijkt me sowieso een punt van aandacht, door die dubbele kruising.

Even kort door de bocht zou ik zeggen; Leuk om met een lange teugel wil rijden maar wel even wil kunnen ingrijpen als het nodig is. Voor rijden met contact lijkt het me minder geschikt, ik zou die smalle touwtjes niet doorlopend tegen de kaak aan willen hebben liggen.

(ik baseer me dan vooral op de foto's van hun eigen site http://www.ultimatebitlessbridle.com/home)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:04

Ik heb op de Equitana uitgebreid met de ontwerpers uit de USA gesproken.

Omdat er bij dit hoofdstel geen riempjes definitief vastgemaakt worden kan het paard zelf ook, door te kauwen onder het rijden, voor release zorgen.
Ik heb er zelf mee test gereden en het hoofdstel schuift absoluut niet en voelt lekker licht (outdoor-achtig) aan.
Voor constante druk vind ik het ook minder geschikt maar dat geldt m.i. eigenlijk voor alle gekruiste modellen.

Mijn ijslander heeft een behoorlijke baard en dat zit volgens mij de release altijd wel in de weg. Daarom ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen met "gladde" paarden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:23

Hier een KWPN-ruin, reus van 180 cm die ermee gereden wordt. Sinds een aantal weken in gebruik en tot dusver erg goed te spreken over de release. Geen constante druk, geen geschuif maar ook gewoon terug te nemen als we in de groep het gas erop gooien.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:41

Michellette schreef:
Hier een KWPN-ruin, reus van 180 cm die ermee gereden wordt. Sinds een aantal weken in gebruik en tot dusver erg goed te spreken over de release. Geen constante druk, geen geschuif maar ook gewoon terug te nemen als we in de groep het gas erop gooien.

Leuk om te lezen, dank je wel voor je ervaring.
Dat hij absoluut niet schuift heb ik zelf ook ervaren, en toen Fursti niet bezweet was vond ik de release ook goed, en ze schijnen het zelf ook te kunnen doen.
Hoe ben jij er aangekomen en heb je er van gehoord ?
Want volgens mij is het in Nederland nog een erg onbekend hoofdstel.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:12

Gekocht op de beurs Equitana in maart jongstleden. Had een zelf gemaakt bitloos hoofdstel, kaakgekruist waarvan de touwtjes bijna door waren en dus eigenlijk alleen op zoek naar nieuw touw. Omdat mijn leren neusriem nog wel eens verschoof, leek deze mij wel wat dus eentje gekocht. Een grote maat die zelfs nu nog enorm veel over heeft, terwijl Premier een enorm lang hoofd heeft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:22

Het lijkt me niks. Ik heb zowieso niets met kaak- of kingekruisde hoofdstellen omsat ikmde.release vaak niet voldoende vind. Paard zelf voor release zorgen door kauwen??? Lijkt me een beetje de omgekeerde weg.
En wat bedoel je met geen constante druk, je rijdt toch nooit met constante.druk? Of begrijp ik je verkeerd? Ik rij met een sidepull. Die schuift nooit.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:53

Ik heb ook de UBB, en hij bevalt mij erg goed, paard is erg attent op de hulpen.
Vanaf 2016 komt er een lederen versie uit.
Mag dit hoofdstel (moet wel leer zijn van de KNHS) op wedstrijden gebruikt worden ivm de dubbele neusriem???