Tekna dressuurzadel, Letek of kunststof?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Tekna dressuurzadel, Letek of kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:00

Hallo allemaal,

Mijn jonkie heeft inmiddels 4x het zadel erop gehad.
Ik heb een Letek Tekna dressuurzadel te leen, wat met diverse zadels passen vrijwel perfect op zijn rug lag. Zadel is van stalgenootjes en mag deze momenteel dus lenen.

Ik heb het zadel zelf uitgeprobeerd op de Pony van een vriendin, om te kijken of ik het zadel ook lekker vond rijden. Ik ben dus verkocht en helemaal weg ervan.

Nu mag ik het zadel overnemen, Maar vind de prijs wat prijzig en ben dus nu op zoek naar hetzelfde zadel. Ze vragen namelijk bijna de nieuwprijs voor een 2ehands zadel met toch hier en daar wat sporen.

Dit zadel is dus de Letek Tekna S-Line, 16,5 inch met verwisselbare bomen. Deze versie is dus de lederen versie. Nu is dit zelfde zadel ook in kunststof te verkrijgen en dus ook goedkoper.
Nu vroeg ik mij af... Is hier nu echt zoveel verschil in? Qua rijden en dergelijke.
Ik snap dat leer langer meegaat mits je deze netjes onderhoud.

Hebben jullie misschien ervaring met beide zadels? Of met 1 van deze zadels?
Gaat het kuntsstof lang mee, zoja hoe lang?
Zit het net zo fijn als de lederen versie?
Is het onderhoudsvriendelijk?

Hieronder een Foto van mijn 3 jarige met de Letek Tekna versie.

Afbeelding

daffieduck83

Re: Tekna dressuurzadel, Letek of kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:14

Heb geen ervaring met Tekna zadels, maar wel regelmatig op andere kunstoffen zadels gereden, zoals wintec. Bij paarden merk ik geen verschil tussen een leren of kunststoffen zadel, als het maar goed past. Maar vooral bij langere buitenritten (meer dan een uur) vind ik een leren zadel comfortabeler en ik rijd graag met een broek met leren zitvlak, dat geeft een fijne grip op leer en op kunststof niet. Ik zou dus zelf wel voor een leren zadel gaan.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:46

Ik verkoop beide versies; de volledig kunststof is glad en de le tek heeft een textuur erin (door het leer), wellicht merk je hier met rijden wat van kwa hoe stevig je zit. En de letek heeft iets meer onderhoud nodig, maar dat is logisch.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 23:10

Dapnik schreef:
Ik verkoop beide versies; de volledig kunststof is glad en de le tek heeft een textuur erin (door het leer), wellicht merk je hier met rijden wat van kwa hoe stevig je zit. En de letek heeft iets meer onderhoud nodig, maar dat is logisch.

Ok.. wat is jou prijs voor de lederen versie?

Edit: heb op je site gekeken! ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:20

Even over het verschil kunststof en leer. Ik heb momenteel een wintec 500 zadel(dus uitvoering die op glad leer lijkt), fijn ding maar merk vooral bij langere ritten en warmer weer dat het wel wat gaat plakken(gaat zweten) aan mn billen terwijl ik dat met een leer zadel totaal niet heb.

Ook maakt mijn wintec een verschrikkelijke irritanten piep bij elke beweging die ik maak met mn benen doordat mijn leren laarzen over het kunststof gaan. Geen idee of de Tekna dit ook heeft maar weet dat thorowgood zadels dit ook doen.

Dat piepende geluid is trouwens voor mij de reden om uit te kijken naar een ander zadel :o ik kan er niet meer tegen

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 01:26

Ik heb zelf de kunststof tekna, vind dit een onwijs fijn zadel en ligt op veel paarden fijn. De mijne mag je voor 350 euro hebben :P heb m amper een jaar gebruikt en hij ligt nu alleen maar op zolder. Voor m'n jonge paard wil ik een endurance zadel dus vandaar dat deze weg mag.
(Was van m'n KWPN'er/springpaard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:49

Denk dat het kwa meegaan geen verschil heeft hoor..

Wel zit je in de lederen versie zachter en de kunstof qat harder en gladder.. Persoonlijke keuze.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:07

Bij de aanschaf van een nieuw zadel voor een haflinger hebben wij er een Thorowgood T4 op gehad, een kunststof zadel. Het lag prima op de pony, maar voor mij voelde dit zadel toch niet fijn. Het is een stuk stugger dan leer waardoor de zweetbladen niet goed omvouwden en hier een bobbel net onder je knieën door kreeg.. Daarnaast maakte ook dit zadel wat geluid.

Nu een Kent&Masters leren zadel welke dezelfde pasvorm voor het paard zou hebben. Hij ligt goed dus dat is prima. Voor mijzelf een grote verandering qua zit, heerlijk. =) en dat voor iets meer.

Ik heb nooit iets gehad tegen kunststof zadels en leek mij altijd een goede budgetoplossing, en daar ben ik zeker niet op tegen. Nu heb ik natuurlijk ervaring met maar 1 kunststof, zadel welke niet geschikt was voor ons. Misschien dat een wintec beter had gezeten, ik geloof dus wel dat kunststof zadels geschikt zijn.

Ik zou zeggen passen en zitten en wees kritisch, je moet echter nog een aantal jaar in dit zadel zitten lijkt mij.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:39

Bedankt allemaal! momenteel actief op zoek naar een tekna zadel, 17 inch, kunststof met verwisselbare bomen. Dus niet via hitte. Dat werd mij afgeraden door de zadelmaker. Als ik de keus heb, moest ik voor de verwisselbare boom gaan.

Dus de zoektocht is al een paar weekjes in gang. Helaas.. Er staat vooral 17,5 inch te koop, of 17 inch met hitte verstelbare boom... Grrrr...

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:24

Ik kan een nieuwe voor je bestellen..

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 00:25

Dapnik schreef:

Wat is daar de prijs van? ;)

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 00:34

Ik heb een kunststof Tekna, en vind het heerlijk zitten. Materiaal is heel anders dan van Wintec, zeker het materiaal op de wrongen is fijn stroef. Ook vind ik hem mooi blijven, ben er echt ontzettend blij mee. Helemaal perfect zou ik een dressuurmodel in de S line vinden, maar die zijn er bijna niet tweedehands in 16 inch

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:16

Orsje schreef:
Dapnik schreef:

Wat is daar de prijs van? ;)

Wil je de gewone of de letek?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 10:25

Je mag me de prijs van beiden geven!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:07

ik stuur je een pb!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:36

Het is echt persoonlijk en kan ook veranderen.

Ik reed vroeger een paard van een vriendin met een Wintec Isabell Werth. Vond ik toen echt het zaligste zadel dat er was...

Daarna eigenlijk enkel nog met lederen zadels gereden, ook een tijdje western met leder zadels. Toen ik mijn eerste eigen paard kocht, heb ik haar in eerste instantie een westernzadel gegeven, leder. Daarna overgestapt op een leder VZH zadel omdat dressuur ons meer lag, maar die zat zo hard (oude Stubben) dat ik daar niet erg blij mee was. Daarna teruggegaan naar de Wintec IW die vroeger mijn favoriet was, ik kon daar gewoon niet meer mee rijden, zat zo slecht...
Nu rij ik mijn nieuw paard met een leren Bates en die is echt de hemel op aarde.

Dus de vroegere kunststofzadel-liefhebber is nu een anti-liefhebber geworden XD

Ik hoop voor je dat je het zadel op een degelijke prijscategorie vind! :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 14:13

Ik heb mijn keuze gemaakt en de tekna Letek besteld. Deze stond nu met koningsdag korting aangeboden nieuw, voor dezelfde prijs als de kunststof versie nieuw.

Hier was ik al direct verkocht van, dus is ook gewoon de beste en juiste keuze!
Komende week wordt hij geleverd!

@Dapnik: nogmaals dankjewel, maar op een andere site stond hij bijna 200,- goedkoper met de aanbiedingsprijs. Dus moest mijn slag wel daar slaan!

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:59

Dapnik schreef:
met korting of de normale prijs?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:18

Ze stuurde mij de gewone prijzen in pb. Haar letek is wel standaard wat goedkoper dan wat je verder vindt. (haar site staat in haar onderschrift en vindt je de prijzen ook)

Ik wil niemand in het vaarwater gaan, dus mocht je weten waar ik hem vandaan heb, mag je pb sturen. Dat zet ik niet hier.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:41

Ik ben wel benieuwd waar je het zadel gekocht hebt.Ik ben nu op zoek.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 00:14

SARINO schreef:
Ik ben wel benieuwd waar je het zadel gekocht hebt.Ik ben nu op zoek.

Bij Agradi. Toendertijd met 30%korting. Dus 650,- betaald.

Heel tevreden erover!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:25

OK dank je wel.