Bitloze kneus, welk hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Bitloze kneus, welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:39

Zoals in mijn titel al staat :D :o

1 van mijn paarden is enorm sterk in zijn mond.
Nu denk ik dat hij door middel van een bitloos hoofdstel leert, om op de mindere hulpen te reageren.
Alleen nu is er het punt dat ik niks van bitloze hoofdstellen afweet, en hij er nog nooit 1 aan heeft gehad.
Mijn vraag aan jullie is dus:

Wat is het juiste bitloze hoofdstel voor een ruiter/paard dat geen ervaring hierin heeft en waarvan het paard erg sterk in de mond is.

Om discussie te voorkomen. Ik ga les nemen bij iemand die parelli instructrice is.
En mijn paard is onlangs nog door de dierenarts nagekeken.

EngeltjeS

Re: Bitloze kneus, welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:44

Sidepull is denk ik wel een geschikt type hoofdstel voor jullie samen.
Hulpen zijn duidelijk, links is links, rechts is rechts.

Ik denk dat dit hoofdstel jullie samen veel kan leren.

En vergeet niet: alles is te leren ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:45

Ik vind sidepull het fijnste maar ook een kaakgekruiste liggen hier. Het is uitproberen wat jullie het beste past.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:47

Je zou ook een micklem multi bridle kunnen proberen.
Deze kun je zowel bit als bitloos gebruiken en je kunt dan je teugels aan het bit doen maar ook aan het hoofdstel zodat je wel een bit hebt maar de teugels niet aan het bit hebt dus als kaptoom.
Je kunt met dit hoofdstel heel veel kanten op.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:48

bij ons in de buurt (twente) zitten er verschillende ruitersportwinkels, waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen, en bij aankoop krijg je dan ook nog eens korting :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:50

okdoei schreef:
bij ons in de buurt (twente) zitten er verschillende ruitersportwinkels, waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen, en bij aankoop krijg je dan ook nog eens korting :)

Hmm Twente ligt net iets te ver uit mijn buurt helaas.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:54

Haha, dat begrijp ik, maar ik dacht misschien kun je bij ruitershops bij jou in de buurt ook eens informeren, de meeste hier die dat doen zijn FRA dealer. misschien kun je daar eens naar kijken.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:56

okdoei schreef:
Haha, dat begrijp ik, maar ik dacht misschien kun je bij ruitershops bij jou in de buurt ook eens informeren, de meeste hier die dat doen zijn FRA dealer. misschien kun je daar eens naar kijken.

Goede tip. Ik zal inderdaad eens informeren of ze hier zoiets in de buurt hebben.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:13

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:17

Ik vind zelf een kaptoom en sidepull het fijnst, maar dat verschilt erg per paard. Bij kaak- en kingekruisd heb je vaak een wat mindere release (los was daar dus niet echt 'los') en dat kon paardlief niet zo waarderen. Het is dus gewoon even proberen wat je paard het fijnst vindt, maar de meeste paarden lopen wel aardig fijn op een sidepull. Touwhalster vind ik ook wel fijn, maar dressuurmatig kun je daar in ieder geval vrij weinig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:43

Voor dressuurmatig zou ik denken aan kingekruisd,kaakgekruisd of sidepull.
Ik vind laatst genoemde wel fijn, kingekruisd releast wat minder vind ik.

Ook rijd ik wel met touwhalster, en ook wel met een s hackamore(maar dan wel met weinig teugelcontact vanwege de pittige inwerking)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:45

Ik men zelf kaakgekruisd, wat prima werkt voor hem, maar het idee van een sidepull vind ik prettiger. Het is maar net wat je fijn vindt. Ik weet dat http://www.barefoot-saddle.nl ook verschillende bitloze optomingen heeft die ook met bit zijn te gebruiken (mocht het niet bevallen). Dit zijn volgens mij wel allemaal sidepulls (ik ben zelf verliefd op de looks van de countour hihi).