van gewoon hoofdstel sidepull maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

van gewoon hoofdstel sidepull maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 23:18

Hoi,
Ik ben dus van plan om op bitloos over te stappen en dan specifiek met een sidepull. Nu vroeg ik mij af of je ook een gewoon hoofdstel kon omvormen naar sidepull? heb al op de website van barefoot gezien dat er een riempje bestaat zoals op de foto hier:

Afbeelding

Is dit een handig systeem? En zo ja waar hebben jullie die precies gekocht? Want vindt ze enkel van barefoot

tamary

Re: van gewoon hoofdstel sidepull maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:36

Aansnoerneusriem is vrij simpel om te bouwen/teugel in te gespen, lage neusriem idem. Alle neusriemen zonder ringetjes heb je een zadelmaker voor nodig en de vraag is of het leer sterk genoeg is.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:14

Ik heb iets soortgelijks (HH Kaakgekruist hoofdstel). Toen ik hem wat beter ging onderzoeken, kwam ik er achter dat dit gewoon een bit hoofdstel is, alleen zit er in plaats van een bit (dus wel aan dat stukje) een neusriem. En in plaats van de keelriem, zitten er kaakgekruiste banden.

Ik ben zelf al erg tevreden over het hoofdstel, ook al hem ik hem nog niet zo vaak gebruikt. Hij schuift niet en het past gewoon allemaal goed :j .

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar volgens mij is het enigszins te vergelijken :)

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 17:12

bedankt voor de tip :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:15

emilyke12 schreef:
Is dit een handig systeem? En zo ja waar hebben jullie die precies gekocht? Want vindt ze enkel van barefoot

Bij www.permicavallo.nl hebben ze deze neusriemen ook, alleen een stuk vriendelijker. Volgens mij zijn ze momenteel in de sales.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:13

Ik gebruik mijn hoofdstel met aansnoerneusriem ook zowel bitloos, met bit en als combinatie.
Het bevalt mij prima! als ik bitloos wil rijden gesp ik gewoon de bakstukken eraf en klaar.
Hier een foto (is steil bergaf met schapen bij elkaar drijven, vandaar zoveel teugeldruk)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NFW4NMSU.jpg

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:13

Ja datkan hoor, ik heb ook zo'n riempje (te koop), werkt prima!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:18

Vilar schreef:
emilyke12 schreef:

Bij http://www.permicavallo.nl hebben ze deze neusriemen ook, alleen een stuk vriendelijker. Volgens mij zijn ze momenteel in de sales.

Niet om het een of het ander, maar ben jij niet de eigenaresse oid? Want nogal logisch dat je dan zegt ''een stuk vriendelijker'' :+

Ik zou niet weten waarom dat deze die TS plaatst minder vriendelijk zou zijn.

Ts: mag ik vragen wat je reden is om niet die van barefoot te nemen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:23

In die van Barefoot zit een ijzeren kettinkje volgens mij ;) dus ja, die van permicavallo zijn zachter en vriendelijker.

Edit: horsebeads verkoopt ze ook, maar dan in touw.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:34

Ik zou zeker die van barefoot willen maar vroeg me af of ze die ook nog ergens anders hadden om te vergelijken ;) had namelijk geen idee wat ik moest googlen om ze te vinden

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:36

@romyloverrr ziet er wel handig uit zo, is misschien ook wel een optie zo, waren die ringetjes aan de neusriem er al aan?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:47

Ja, die waren gewoon al zo! Zoals bij iedere aansnoerneusriem is.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:28

Ik heb er ook 1 zelf gemaakt. Oude hoge aansnoerneusriem gepakt van een stang en trens hoofdstel dat ik toch niet gebruikte, extra ringen eraan gedaan om meer ruimte te krijgen voor de teugels.
Bakstuk aan de neusriem bevestigd en gaan rijden.
Ik ben super blij met mn zelf geknutseld ding en behalve de 2 extra ringen bij de schoenmaker a 70 cent het stuk kosten het hoofdstel me ook nog eens geen cent

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:51

Maartje1 schreef:
Want nogal logisch dat je dan zegt ''een stuk vriendelijker'' :+

Dat kun je zien. De neusriem op het plaatje ziet er vrij dun en hard uit, terwijl de neusriem waar ik het over heb (ik heb zelf een sidepull en een kaptoom van hun) vrij breed en zacht is. En dat is vriendelijker voor het paard.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:15

Vilar schreef:
Maartje1 schreef:
Want nogal logisch dat je dan zegt ''een stuk vriendelijker'' :+

Dat kun je zien. De neusriem op het plaatje ziet er vrij dun en hard uit, terwijl de neusriem waar ik het over heb (ik heb zelf een sidepull en een kaptoom van hun) vrij breed en zacht is. En dat is vriendelijker voor het paard.

Zo apart dat mensen meteen conclusies gaan trekken hè, je raadt gewoon iets aan en je bent gelijk de eigenaar...
Als je het niet te duur wil maken zou ik gewoon bij horsebeads een neusriem van touw kopen, en als het wel wat mag kosten zou ik naar permicavallo gaan :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:52

Als je googled op "losse sidepull" kun je een hoop plekken vinden waar ze deze verkopen.
Bij afbeeldingen van zie je meteen hoe ze eruit zien en kun je direct naar die pagina toe.

Barefoot heeft trouwens ook nog een andere de cavesson

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:18

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:42

galaxyfizzy schreef:
Hier drie verschillende: http://www.hnhorsewear.eu/sidepull-basics.html
Hier een: http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... sband.html
Een klassieke/Portugese: http://www.klassiekeruiter.nl/index.php ... &Itemid=26

En dan natuurlijk de al aangegeven sidepull neusriemen van Barefoot en PMC. Zijn er nog veel meer als je het gewoon even googled.

Mariett schreef:
Zo apart dat mensen meteen conclusies gaan trekken hè, je raadt gewoon iets aan en je bent gelijk de eigenaar...

Ehm ja, Vilar heeft een directe connectie met PMC :+ Mocht je twijfelen, hoef je alleen maar in haar gebruikersgeschiedenis te kijken :+

Vilar schreef:
Bij http://www.permicavallo.nl hebben ze deze neusriemen ook, alleen een stuk vriendelijker. Volgens mij zijn ze momenteel in de sales.

Dit is natuurlijk zware onzin, een neusriem bestaande uit enkel leer staat niet per definitie gelijk aan vriendelijker dan een neusriem dat niet alleen van leer gemaakt is. Mijn paard reageert beter op een neusriem die wel een kabel/versteviging heeft, aangezien deze nou eenmaal stabieler lagen dan die zogenaamd te allen tijde zeer vriendelijke neusriemen van leer. Hij vond het absoluut niet geslaagd, daar ging mijn overtuiging dat zacht onderlegd leer vriendelijker zou zijn :+ Ligt toch echt aan de voorkeur van het paard wat vriendelijker is en mijn paard is niet het enige paard dat er zo over denkt.

Oef, nu twijfel ik inderdaad ook niet meer.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:47

ik heb hem eventueel te koop voor je, 2 keer mee gereden maar te scherp voor mijn pony.
wel echt een heel mooi ding alleen het is een combi tussen sidepull en kaptoom dus je legt er al snel te veel druk op.
pb maar bij interesse.

Afbeelding

Afbeelding

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:47

Bedankt allemaal voor de reacties, in ga denk ik dan toch een oude neusriem ombouwen en kijken hoe dat gaat :)