Wie heeft informatie over bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft informatie over bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:11

Hallo,

Vandaag heb ik voor het eerst bitloos met mijn paard gereden! :D Met een halster met teugels eraan.
Eerst even in de bak, toen had ik wel het gevoel dat het niks werd. Paard ging in stap al de andere kant op en in draf het zelfde. Maar even doorgereden en toen ging het eigenlijk prima. Alleen ben ik bang dat als ik te veel druk op de teugels zet ik haar neus botje breek. Later nog het bos in, ging ook goed.

Maar nu ben ik echt een leek in het bitloos rijden. Dus ik heb een aantal vragen. Waarom is het perse vriendelijker? Kun je niet veel sneller het neus botje breken? Heb je wel net zo veel controle als met bit? Hoe rijdt je met een bitloos hoofdstel? Is dat anders dan met bit?

Nu heb ik een paard dat soms best wel eigenwijs is. In de bak schiet ze soms plotseling de andere kant op en in het bos gaat ze soms plotseling een paadje richting stal in. Vooral in het bos ben ik bang dat ik met een bitloos hoofdstel niet genoeg controle heb. Als ik galoppeer met bit en ik kom een paadje tegen richting stal dan ga ik terug naar draf en galoppeer daarna weer aan.

Voor stap ritjes kan het geen kwaad, maar als ik echt een keer wil crossen is een bitloos hoofdstel misschien niet zo geschikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Blixem

Re: Wie heeft informatie over bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:16

Hoe rijd jij altijd nagevelijk met bit?

Als ik jouw was zou ik een keer een bitlooshoofdstel van iemand lenen.
Maar met bit of zonder bit het ligt aan de ruiter hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:22

Eerst zorg ik dat ze aan het been is en goed voorwaarts is. Dan controleer ik of ik beide teugels gelijke druk heb en op maat zijn. Als ik dan iets meer druk geef, geeft ze na en dan geef ik ook na met mijn handen. Als ze niet na geeft dan ligt dat vaak aan dat ik mijn teugels te veel laat vieren, dat ze niet voorwaarts genoeg is, dat ik te druk ben met mijn handen. Maar ik ben bang als ik druk geef met een bitloos hoofdstel, ik het neus botje breek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:23

Wat heel belangrijk is als je met een halster rijdt is dat het halster goed past! Ik zie heel veel paarden met een te groot halster lopen, de neusriem hangt slap en te laag. Als jij er voor zorgt dat de neusriem van je halster hoog genoeg zit kan het botje niet breken :)
Hoog genoeg is ongeveer drie vingers onder z'n jukbeen, dan zit je goed.

En ja nageeflijk, die van mij reageert heel goed op druk op z'n neus, als ik iets de teugels oppak dan zakt hij al. Misschien kan je dit eerst oefenen met grondwerk? Misschien snapt je paard niet goed wat je bedoelt als je druk op z'n neus geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:25

Het is absoluut onmogelijk om het (zwevend)neusbot te breken als de optoming op de correcte plek ligt, dus bóven het zwevend neusbot.

zo dus:

Afbeelding

Verder kijk eens op http://www.bitloospaardrijden.info

edit: Ik men zelf bitloos, hier kun je (een paard dat leeft) ook zien hoe hoog mijn neusriem zit, absoluut onmogelijk om iets te breken dus!

Afbeelding

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:28

Bitloos rijden is niet perse vriendelijker. Je kunt het paard namelijk net zoveel 'kwaad' doen als met bit. Hetgeen waarmee je rijdt is net zo vriendelijk als de ruiterhand zelf. Dus als jij zelf een stille hand hebt en daarbij kunt ontspannen, kun je ervoor kiezen met bit of bitloos te rijden. Als jouw paard het dan fijner vindt om geen bit in de mond te hebben, is het misschien een beter idee om bitloos te rijden, maar met jouw stille en ontspannen hand kun je net zo goed met bit gaan rijden.

Of je sneller het neusbotje breekt, nee. Je zet natuurlijk wel meer druk op de neus van het paard, maar zo snel kun je het bot niet breken. Als jij maar vriendelijk blijft! En rijden met een halster die past bij jouw paard! Als het halster te groot is gaat deze te ver naar beneden gaat hangen kun je het paard wel degelijk pijn doen.

Net zoveel controle? Nee, ik vind van niet. Een paard dat in blinde paniek wegrent kan niemand terug krijgen, maar ik denk dat je met een bit toch meer kan. De mond van het paard is een erg gevoelig deel en het bit kun je dan als eventuele 'noodrem' gebruiken. Er zijn hier volgens mij al een aantal topics over, ik heb het idee dat toch een deel een mening is.

Hoe je rijdt met een bitloos hoofdstel zou je in principe als een normaal hoofdstel kunnen zien. Druk op de rechterhand betekent druk op de rechterkant van de neus (net zoals het bit). En links natuurlijk hetzelfde. Als jouw paard goed op been- en zithulpen reageert en je deze combineert met de 'normale' teugelhulpen, zal hij doen wat er van hem gevraagd wordt.

En verder kun je inderdaad kijken op de website die Maartje1990 als link heeft gestuurd :)

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:36

Ilse_1987 schreef:
Wat heel belangrijk is als je met een halster rijdt is dat het halster goed past! Ik zie heel veel paarden met een te groot halster lopen, de neusriem hangt slap en te laag. Als jij er voor zorgt dat de neusriem van je halster hoog genoeg zit kan het botje niet breken :)
Hoog genoeg is ongeveer drie vingers onder z'n jukbeen, dan zit je goed.

En ja nageeflijk, die van mij reageert heel goed op druk op z'n neus, als ik iets de teugels oppak dan zakt hij al. Misschien kan je dit eerst oefenen met grondwerk? Misschien snapt je paard niet goed wat je bedoelt als je druk op z'n neus geeft.

Zoals hier al gezegd, als je hoofdstel (in dit geval halster) hoog genoeg op het hoofd zit kan het botje niet breken :)
Ik ben zelf pro-bitloos, maar heb niets tegen bit. Ik denk wel dat het met bit sneller pijn doet en dat je het niet zo snel doorhebt, maar als je erg zacht rijd, met een normaal bit, is het volgens mij geen marteling zoals sommigen beweren :P

Misschien zouden ze bit zonder neusriem meer moeten aanraden, zo kan het paard het laten zien als het pijn doet.

Wat ik ook onlangs nog gelezen heb is dat, als er een bit gewoon stil in de mond ligt, het paard een signaal krijgt van "er is voedsel in mijn mond, ik mag ontspannen", terwijl dit nogal tegenstrijdig is met wat je op dat moment van je paard verwacht namelijk dat hij actief meewerkt.
Hier nog een paar interessante linkjes: http://www.bitloospaardrijden.info/ervaringen-fotos.php
http://www.anders-paardrijden.be/stijn/ ... n-een-bit/
http://www.anders-paardrijden.be/stijn/deel-2-bit/

Apache7

Re: Wie heeft informatie over bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:38

ik zie dat het eerste linkje al geplaatst was, sorry :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:43

Om even je vragen langs te lopen (hoewel je veel ook in andere topics had kunnen vinden ;) )
Zolang het hoofdstel correct op maat gemaakt is, kun jehet neusbotje niet breken. Dit kan alleen als deze te laag wordt bevestigd op het nog zwevende deel van het neusbotje. Verder is het net as een bit de ruiterhand die bepaalt hoe streng het is. Bitloos wordt veelal als vriendelijker gezien, omdat de mond veel gevoeliger is, en gewicht van het bit altijd zorgt voor iets druk in de mond. Botloos (afhankelijk van welke optoming en de ruiterhand) kan er volledig drukvrij worden gereden.
Controle is bij een goed afgericht paard precies gelijk, want in principe is de hulpenvolgorde zit, been, teugel, en kun jedus ook met zit en been remmen en sturen. Zit tussen onze oren dat we minder controle zouden hebben. Als ze echt in paniek raken oid dan gaan ze bitloos net zo goed als met bit er vandoor (vorig jaar nog volle galop door bos gegaan, paard had n combi hoofdstel in, maar zowel op tbitloze deel als op het bitje reageerde hij totaal niet meer). Mijn huidige paard is zelfs makkelijker te remmen bitloos (reageert beter op druk op de neus dan op bit). Er zijn echter wel paarden die geen druk op de neus verdragen, en ook niet elk paard kan bitloos. In de bak rijdt ik hem met sidepull of kaakgekruist/kingekruist, buiten met een hackamore, omdat die net even iets strenger kan inwerken wanneer nodig.

Daarbij vind ik het voordeel, dat ookal gooit je paard zijn hoofd omhoog, de inwerking niet veranderd, wat bij een bit wel het geval is (meer mondhoeken dan lagen).
Ook bitloos kun je een paard nageeflijk rijden overigens, mits je dit correct doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:43

Wat apache7 zegt over ''seintje voedsel in de mond'' klopt, dit zorgt er voor dat de ademhaling belemmert wordt. Omdat de huig(en) niet meer goed sluiten, paard zal dus mét bit zwaarder ademenen dan zonder.