Vandaag heb ik voor het eerst bitloos met mijn paard gereden!
Met een halster met teugels eraan. Eerst even in de bak, toen had ik wel het gevoel dat het niks werd. Paard ging in stap al de andere kant op en in draf het zelfde. Maar even doorgereden en toen ging het eigenlijk prima. Alleen ben ik bang dat als ik te veel druk op de teugels zet ik haar neus botje breek. Later nog het bos in, ging ook goed.
Maar nu ben ik echt een leek in het bitloos rijden. Dus ik heb een aantal vragen. Waarom is het perse vriendelijker? Kun je niet veel sneller het neus botje breken? Heb je wel net zo veel controle als met bit? Hoe rijdt je met een bitloos hoofdstel? Is dat anders dan met bit?
Nu heb ik een paard dat soms best wel eigenwijs is. In de bak schiet ze soms plotseling de andere kant op en in het bos gaat ze soms plotseling een paadje richting stal in. Vooral in het bos ben ik bang dat ik met een bitloos hoofdstel niet genoeg controle heb. Als ik galoppeer met bit en ik kom een paadje tegen richting stal dan ga ik terug naar draf en galoppeer daarna weer aan.
Voor stap ritjes kan het geen kwaad, maar als ik echt een keer wil crossen is een bitloos hoofdstel misschien niet zo geschikt.

)