welke neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

doornrooss

welke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 12:32

Hallo,

Ik wil graag een nieuwe neusriem gaan kopen voor mijn pony van 4. Nu heeft hij een gecombineerde maar die gaat de hele tijd scheef omdat hij een beetje te groot en breed is voor mijn pony. Ik vroeg me af wat voor soort/merk neusriem het best is voor een jonge pony die zacht in zijn mond is maar af en toe zijn tong over het bit gooit ( ik trek niet aan hem, deed ie ookal met longeren en er komt een bitpasser.. Als je dat zo noemt haha)

Ik zat te denken aan een lage neusriem maar ik las dat dat niet zo'n vriendelijke neusriem was. Wat zouden jullie aanraden?

DreamGuide

Re: welke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:09

Ik ben natuurlijk geen professional wat betreft hoofdstellen e.d. maar ik kan je wel mijn persoonlijke ervaring meegeven.
Ik heb voor mijn (binnenkort lease) paardje een gecombineerde neusriem met de bovenste zeg maar een brede, aansnoerriem. Daar ben ik heel tevreden over, omdat je voor mijn gevoel (zolang je de sperriem niet kei-strak gaat zetten) niet de mond dicht knijpt en alles er toch netjes bijeen uitziet.

Ik denk dat het er ook heel erg van af hangt wat je wilt gaan doen met je pony. Ik ben zelf een vrij fanatieke dressuur ruiter, maar vrienden van mij doen meer aan springen en die gebruiken dan een mexicaanse neusriem.

Ik denk dat het vooral een kwestie is om te kijken wat je pony prettig vind. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben geen professional.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:13

hangt van paard tot paard af, ikzelf gebruik een gecombineerde neusriem, maar jou pony kan bij wijze van een lage neusriem wel fijner vinden

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:14

Lage neusriem is juist de meest vriendelijke. Zou dus ook mijn keus zijn..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:17

Ik zou ook kiezen voor een (goede kwaliteit) lage neusriem. Vriendelijk en zorgt voor een stabiele bit ligging.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:29

Hier ook een groot fan van een lage neusriem. Het bit ligt veel rustiger in de mond en kan daardoor helpen je tongprobleem op te lossen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:30

Kun je niet even wachten tot de bitfitter is geweest? Die kan je misschien ook hierin adviseren

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:32

Lage neusriem is juist minder vriendelijk, deze geeft druk op het 'vliegende' deel van het neusbot wat pijnlijk kan zijn, en ademhaling kan verstoren. Gecombineerd, die niet te strak (2 vingers moet je onder de neusriem kunnen steken, bovenop het bot. NIET op het 'vliegende' gedeelte) met evt sperriem (losjes bevestigd) is altijd nog vriendelijker dan dat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:34

Een neusriem die correct is vastgemaakt zal een paard geen pijn doen. Zoals jij aangeeft dat er twee vingers tussen moeten bij een gecombineerde neusriem, hoort dit ook bij een lage neusriem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:42

Een lage neusriem zit, mits hij hoog genoeg bevestigd zit, niet lager dan een gecombineerde neusriem op het neusbeen. De sperriem trekt namelijk eigenlijk altijd de neusriem wat naar beneden, waardoor deze dan vergelijkbaar laag zit. Wel zitten een hoop lage neusriemen te laag bevestigd.

In mijn ogen is de lage neusriem de meest vriendelijke neusriem. Hij stabiliseert het bit flink, zonder dat hij daarvoor strak hoeft te zitten, veel meer dan een sperriem dit doet met vergelijkbare strakte.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:33

Ik rij met een lage neusriem, paard is hier veel fijner op te rijden dan op een gecombineerde.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:36

Benfan schreef:
Lage neusriem is juist minder vriendelijk, deze geeft druk op het 'vliegende' deel van het neusbot wat pijnlijk kan zijn, en ademhaling kan verstoren. Gecombineerd, die niet te strak (2 vingers moet je onder de neusriem kunnen steken, bovenop het bot. NIET op het 'vliegende' gedeelte) met evt sperriem (losjes bevestigd) is altijd nog vriendelijker dan dat.

Sorry, maar dan heb je hem echt te laag hangen.

Lage neusriem vind ik persoonlijk een hele fijne neusriem, omdat deze meer ruimte geeft aan het paard, om te ontspannen in de kaken. Ook ligt het bit mooier in de mond.