Wol vervangen door Flair

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

edice

Wol vervangen door Flair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:12

Ik overweeg mijn wolgevuld zadel te laten ombouwen naar een Flair zadel.
In mijn zoektocht naar een zadel heb ik even een Flair Passier getest en ook een Wow zadel.
De Wow was absoluut niet mijn ding, het leek alsof ik torenhoog op mijn paard zat.
Het Flair zadel was helaas ook niet geschikt voor mezelf.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe wolgevulde gekocht maar zie toch wel theoretische voordelen in een Flair zadel.

Het enige wat me momenteel tegenhoudt is de kostprijs. Een zadel kan wel terug omgezet worden naar wol maar dat wordt dan wel een heel dure onderneming.

Wie heeft uiteindelijk wel de stap gezet en wat zijn je bevindingen?
Alleen maar voordelen en zou je het meteen opnieuw doen of heb je er toch spijt van?
Gemakkelijk aan te passen/opvullen of een drama of iemand te vinden die wil/kan aanpassen tegen schappelijk tarief?

Angela

Re: Wol vervangen door Flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:28

Je zou misschien ook een korrector kunnen overwegen. Dat is een luchtpad waarin verschillende delen zitten, die je elk afzonderlijk kunt bijvullen. Dat doe je onder begeleiding van een zadelpasser. Je moet dan wel een "te wijd" zadel kopen...

edice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:44

Been there done that
Paard liep zeer goed onder zo'n pad.
Het nadeel was dat dit dik was onder het zadel en de ventielen lekten.
Ik heb er meerdere gehad, het lekken is onhandig maar vooral door de dikte vond ik dit niet ideaal.
Mijn huidige zadel heeft een passende boom en dan is zo'n pad al niet aan te raden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:53

En dan is opeens een kussen lek. En doen ze moeilijk om mij 1 los nieuw kussen te leveren omdat ze vinden dat het 'vakkundig' ingebouwd moet worden. Nou, dat kan ik echt zelf wel.
Opvullen is met flair een eitje, gewoon een omgebouwde ballenpomp nemen. Maar ja, dat mag ik niet zeggen natuurlijk, want het moet van Flair met een speciale pomp. En dan betaal je dus letterlijk voor een beetje lucht.
Flair is leuk, maar ik geef de voorkeur aan wol. Ik zou geen zadel om laten bouwen. Ik denk er zelfs aan om mijn zadel met lek kussen geheel leeg te halen en zelf met wol te vullen, het zadel ligt nu al 1.5 jaar ongebruikt in huis.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 19:16

Had je de kussens zelf ingebouwd?
Ik zal het moeten laten inbouwen als ik wil overschakelen.
Met wol vullers heb ik helaas al zelf zoveel slechte ervaringen gehad, kan er boeken over schrijven.
Of je nu moet laten aanpassen voor lucht of wol, je moet toch betalen.
Alleen moeten ze voor wol wel de kussens losmaken.
Wat in mijn ogen weer meer kans geeft op fouten, met wol is het achteraf 'natte vinger' werk terwijl lucht aangepast wordt als je op je paard zit?
Of zie ik dit verkeerd?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:25

Wat is de reden dat je flair in wil laten bouwen?

edice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 19:43

Theoretisch voordeel voor betere spierontwikkeling en drukverdeling, dat zou wel de hoofdreden zijn.
Geen slechte wolvulling met bobbels ed, gemakkelijke aanpasbaarheid is zeker ook een pluspunt.
Natuurlijk is een deskundig zadelpasser nog wel nodig voor aanpassing en verdere opvolging.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:53

Praktische ervaringen met spierontwikkeling, ruggebruik en drukverdeling zijn meer dan welkom.
Voor-na ervaringen, evt foto's van hoe een paard al dan niet veranderd is?
Negatieve ervaringen mogen natuurlijk ook gedeeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:11

germie schreef:
En dan betaal je dus letterlijk voor een beetje lucht.

Yep,want de prijzen voor(gekant) schapenwol rijzen de pan uit!
De oplichters...10 kilo wol,en daar kunnen ze zeker 25 zadels meevullen...de boeven...

Ooit wel eens nagedacht over het feit dat de kennis die lucht cq wol in je zadel enig kennis behoeft??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:13

Nielojram schreef:
germie schreef:
En dan betaal je dus letterlijk voor een beetje lucht.

Yep,want de prijzen voor(gekant) schapenwol rijzen de pan uit!
De oplichters...10 kilo wol,en daar kunnen ze zeker 25 zadels meevullen...de boeven...

Ooit wel eens nagedacht over het feit dat de kennis die lucht cq wol in je zadel enig kennis behoeft??

Haha, tuurlijk. Ik heb zelf tig zadels uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, keer meegelopen met een zadelmaker, en veel gelezen. Dus don't worry. :)
En nee, ik doe het vullen in principe niet zelf(en gaat ook niet met mijn cair zadel ;) ), gewoon puur omdat ik er niet zo veel aan vind. Maar ik kan nu wel zelf gewoon meedenken, en kijken of ik te maken heb met een prutser of een kunner. En kleine dingen kan ik zelf zoals een kussen weer vastzetten o.i.d. Flair vullen is geen rocketscience, je kunt ook gewoon het pompje zelf kopen. Wol vullen, ja, daar komt veel meer bij kijken, zeker om het goed gelijk verdeeld in de kussens te krijgen. Een kussen voor of achter loshalen en vastmaken is niet zo heel moeilijk, je moet de juiste ronde naalden hebben, juiste garen, enz. Kijk, als ik dat flairzadel weer naar wol ombouw, dan ga ik dat echt zelf doen, de juiste wol ligt hier al (van een zadelmaker), en daarna laat ik het nog wel door iemand checken. Dat is voor mij een ter lering ende vermaek project.
Ik heb op bokt wel eens foto's geplaatst van zadels die ik uit elkaar gehaald had en hoe flair er in zat. Kan ze alleen nu niet meer terugvinden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:37

edice schreef:
Theoretisch voordeel voor betere spierontwikkeling en drukverdeling, dat zou wel de hoofdreden zijn.
Geen slechte wolvulling met bobbels ed, gemakkelijke aanpasbaarheid is zeker ook een pluspunt.
Natuurlijk is een deskundig zadelpasser nog wel nodig voor aanpassing en verdere opvolging.

Welk theoretisch voordeel?
Wol is een betere drukverdeler dan lucht.

Het grote voordeel van Flair is dat het probleem van hard wordende en klonterende wol verleden tijd is. Het gevoel voor het paard blijft zacht. Daarvoor krijg je een bewegende 'massa' terug die reageert op warmte (of kou). Zolang je paard niet heel hard aan het werk is, is er niet zoveel aan de hand. Maar ik heb al menig zadel in een springkussen zien veranderen wanneer de warmte toe nam. Dat is alles behalve comfortabel voor de ruiter en daardoor ook niet voor het paard.

Jouw zadel is bovendien niet gemaakt voor Flair. Je kunt er niet zo maar vanuit gaan dat het werkt met Flair en zeker niet of het een verbetering zal zijn. Wat voor zadel heb je?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:06

@ aimee springkussen.?? Dan is daar wel een hele slechte fitter bij geweest..Ik rijd zelf al jaren met een WOW zadel en wil echt nooit meer iets anders..Ik pas hem ook zelf aan ook de headplate. Dat kan ik zelf doen omdat mijn zadel perfect aangemeten is en het mij goed uitgelegd is door mijn fitter.

En het warm worden van je zadel door te hard werken ,en daardoor een springkussen worden.. :=
En jij bent een zadelpasser.? In je onderschrift te lezen.. 8)7

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:46

Ja, ik heb zelf meer ervaring met Wow dan jou lief is. Ik heb onder andere zelf ook jaren met Wow gereden. M'n zadels werden ook met grote regelmaat door een goede Wow fitter aangepast. Maar ik heb zelf mijn rug erop kapot gereden, mede door de lucht. Daarnaast zie ik met grote regelmaat een grote varieteit aan zadels. Dus je kunt er wel belachelijk over doen. Maar wat ik schrijf, komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Ik ken een hele grote zadel fabrikant die voorheen Flair in hun zadels bouwde. Ze zijn weer terug gegaan naar wol om twee redenen: continu lekke kussens en ontevreden klanten door rugklachten.
Ik heb hier zelf thuis ook nog meerdere lekke Flair panels liggen. Allemaal vervangen door wol en daarmee weer blije ruiters.
En dat terwijl ik zelf heel lang héél erg pro Flair was. Maar van ervaring leert men.

In ieder geval, mijn vraag was waarom TS Flair in zou willen laten bouwen. Mijn ervaring is dat het antwoord op de vraag niet correct is.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:44

edice schreef:
Had je de kussens zelf ingebouwd?
Ik zal het moeten laten inbouwen als ik wil overschakelen.
Met wol vullers heb ik helaas al zelf zoveel slechte ervaringen gehad, kan er boeken over schrijven.
Of je nu moet laten aanpassen voor lucht of wol, je moet toch betalen.
Alleen moeten ze voor wol wel de kussens losmaken.
Wat in mijn ogen weer meer kans geeft op fouten, met wol is het achteraf 'natte vinger' werk terwijl lucht aangepast wordt als je op je paard zit?
Of zie ik dit verkeerd?

Om wol op te vullen hoeft een goede zadelmaker je kussens niet los te maken! Hij stopt het erbij via een klein gaatje en verdeelt daarna met verschillende methodes de wol die erin zit.
Als het goed is kijkt de wol zadelmaker naar je zadel als je erop rijdt voordat en nadat het is opgevuld.

Maar goed, ik ben wel bevooroodeeld. Heb jaren met een Wow zadel gereden en was telkens niet helemaal tevreden over de ligging van het zadel.
Plus lucht leeft. Als het warm of koud wordt. Het blijft niet de hele tijd hetzelfde. Mijn fitter zei dat dat niet mogelijk was, maar het is een natuurkundig feit..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:55

Ik heb ook geen goede ervaring met flair (in een Wow). 1 kussen is lek geraakt (terwijl ik echt geen gekke dingen deed of zadel intensief gebruikte). Paard kreeg over het gehele kussenvlak witte haren, je kon de afdruk van het zadel letterlijk in witte haren op zijn rug zien. Meerdere fitters hebben dit probleem toen afgewimpeld, wel elke keer dik betalen natuurlijk, voor 5 minuten kijken en 1 pompje lucht.

Er is nooit officieel gezegd waarom deze witte haren zijn ontstaan maar naar mijn idee is het gekomen omdat flair toch best wel een stuk beweeglijker is dan wolvulling. Ik reed toendertijd veel lange ritten buiten en het zadel stuiterde tijdens zo'n rit echt alle kanten op. Hoe strak je ook singelde en met welke singel dan ook, zadel lag nooit echt stabiel.

Kleine kanttekening is dat ik een paard heb met een hele lastige rug. Recht, super kort, mega rondgeribt en geen schoft.

Maargoed, voor mij never nooit geen flair of wow meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:37

In het merendeel van de tegenwoordige bekende merk zadels en wol, heb je geen last meer van klonteren.
Veelal wordt er behandelde wol gebruikt tegen vocht, wat klontering voorkomt.
Van alle zadels die ik hier heb liggen, heb ik nog nooit enig zadel hoeven opvullen of vulling moeten veranderen. Wol geeft voor mij het beste contact met het paard. Lucht vind ik persoonlijk een crime om op te rijden (net of ik een stukje paard mis ;-) )

edice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:13

TTNB schreef:
Om wol op te vullen hoeft een goede zadelmaker je kussens niet los te maken! Hij stopt het erbij via een klein gaatje en verdeelt daarna met verschillende methodes de wol die erin zit.

Het zijn net deze 'zadelmakers' die ik wil vermijden.

De mensen die klagen over rugklachten, is dit niet een kwestie van rugspieren trainen?
Hetzelfde als van een vaste bureaustoel naar een zitbal overschakelen.
Dit moet je ook geleidelijk aan opbouwen zodat je spieren kunnen aanpassen.
Met het stuitereffect is het toch een teken dat er teveel lucht in kussens zit?
Ik had bij zowel die passier als de WoW niet het idee dat het stuiterde of verder instabiel lag/zat.

Een lek kan natuurlijk altijd als je met een luchtkussen te maken hebt.

Aimee schreef:
Jouw zadel is bovendien niet gemaakt voor Flair. Je kunt er niet zo maar vanuit gaan dat het werkt met Flair en zeker niet of het een verbetering zal zijn. Wat voor zadel heb je?

Eerst zeggen dat mijn zadel niet geschikt is en daarna vragen wat voor zadel ik heb? :D
Het is in ieder geval een type waarvan ik al omgebouwde modellen ben tegengekomen, kussens ingebouwd door de ontwikkelaar (nee, niet de fabrikant) van het zadel.
Ik neem dus wel aan dat dit model hiervoor geschikt is.

Na wat research op verschillende sites zijn mensen over het systeem ofwel zeer lovend ofwel uitermate negatief.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:36

Je geeft zelf aan dat je zadel met wol gevuld is. Het gros van de wolgevulde zadels is niet zo gemaakt dat je er zomaar Flair in kan bouwen. Dat is dus een aanname.

De rug problemen hebben helemaal niets met training van rug- of buikspieren te maken. Je zou eens moeten weten hoeveel geld ik heb uitgegeven aan training, fysiotherapie, manuele therapie enz. enz. Rugklachten verdwenen pas als sneeuw voor de zon bij de aanschaf van een wolgevuld zadel, passend voor mezelf.

De zadelmakerij waar ik het hierboven al over had, bouwt op verzoek nog wel Flair in. Maar ze 'pakken' het dan als het ware helemaal in. In tegenstelling tot de standaardwijze met veel minder foam. Ze schijnen daar betere ervaring mee te hebben. Ik heb wel gezien hoe het dan is opgebouwd, maar zelf geen ervaring mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:59

Probeer altijd eerst of je een leenzadel kan vinden als je paard nog nooit met flair gelopen heeft.
Het geeft vrij veel druk op de achterzijde van het zadel (ik quote hierbij een zadelexpert aan de universiteit zürich) en sommige paarden kunnen daar niets mee of gaan zelfs bokken.
De uitvinder van wow raadt ook sterk een cap aan bij de eerste keer, sommigen doen blijkbaar net of ze nog niet zadelmak zijn.
De meeste standaard zadels zijn wel flair kussens voor te krijgen maar vereist wel ervaring om het passend te maken.

Opvullen via vulgaten is niets mis mee zolang het om fine-tuning gaat. Dit is hoe alle Engelse zadelexperts je zadel ter plekke passend maken.
Grote veranderingen of nieuw vullen doe je met het kussen er af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:43

Aimee schreef:
Je geeft zelf aan dat je zadel met wol gevuld is. Het gros van de wolgevulde zadels is niet zo gemaakt dat je er zomaar Flair in kan bouwen. Dat is dus een aanname.

Waaruit blijkt dat een zadelboom alleen ondersteund kan worden door wol?