combinatie bit en bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

combinatie bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:06

Hoi,
Voor mijn new forest ruintje ben ik op zoek naar een geschikt halster.

Ik wil in de toekomst eigenlijk bitloos rijden, maar wil op buitenritjes meer zekerheid hebben en dus ook met bit kunnen rijden.
Zijn er halsters waar je beide opties hebt?

Moet maatje pony zijn want Harley zijn hoofd is niet erg groot en de cob halsters van de fjord en haflinger zijn veel te groot. (Heb hem al eens heel even ter kennismaking een halster omgedaan zonder bit)
Zijn moeder, een new forest van 1m47 had ook maatje pony voor halsters.

Mvg

Sunneva

Re: combinatie bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:11

Ik ga er nu even vanuit dat je hoofdstel bedoelt en geen halster.
Rambo Micklem is een hoofdstel dat volgens mij beide opties toelaat. Ik weet alleen niet of deze in pony maat verkrijgbaar is maar dat zal je via google snel kunnen vinden denk ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:15

Verdorie draai ik de woorden weer door elkaar? Idd hoofdstel ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:15

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:18

Inderdaad bovenstaande is een idee.

Of een halsterhoofdstel zoeken.

Dat zijn hoofdstellen met bitclipjes, daar is het bit dus makkelijk uit te halen. Geen idee alleen of je daar ook bitloos mee kan rijden, hmmmm

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:19

Ik heb een barefoot sidepull waar ook een bit aan kan, kan je zelfs beide optie's tegelijk pakken.
Bevalt erg goed.

Deze is het:

Afbeelding

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:25

Ik vraag me af waarom je je hier nu al druk om maakt, het beleren is nog niet eens in zicht.
Verder zou ik voor een sidepull gaan, de meeste andere bitloze optomingen geven te veel ruis.
Zoals bovenstaande zou dan ideaal voor je zijn.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:26

MarliesV schreef:
Inderdaad bovenstaande is een idee.

Of een halsterhoofdstel zoeken.

Dat zijn hoofdstellen met bitclipjes, daar is het bit dus makkelijk uit te halen. Geen idee alleen of je daar ook bitloos mee kan rijden, hmmmm

Dan heb je in feite dezelfde werking als een halster met teugels. Het kan, maar dan heb je minimale controle over je paard.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:39

Laat dat paard toch lekker uitgroeien, waarom ben je daar nu al mee bezig? Net zoals met een zadel dat erop gaat passen, daar heb je nu toch nog helemaal geen zicht op, het beest is nog niet eens twee. Of hij bitloos te rijden gaat zijn en zo ja, hoe, dat kan je tegen die tijd allemaal uitproberen. Hoofdstellen die zowel met bit als bitloos kunnen zijn er trouwens genoeg en over anderhalf jaar zijn er waarschijnlijk nog tig nieuwe varianten bijgekomen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:51

Ik zou er ook nog even mee wachten als hij nog niet beleerd is. Hij zal wellicht nog wat uitgroeien en dan is er een goede mogelijkheid dat je een grotere maat nodig hebt dan initieel voorzien.

Verder ben ik ook vooral fan van sidepulls. Ik zou zeker eens bij Barefoot gaan kijken, die hebben hoofdstellen waarbij je beide kunt combineren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:01

Het is dan ook alweer verboden om informatie te vergaren?? :')
Vreemde mensen zijn er hier toch.
Ben alvast blij met de voorstellen van sidepul.

Daarnaast gaat zijn hoofd echt geen maatje cob meer krijgen hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:09

Sidepull neusriem is inderdaad het handigst in je situatie. Je kan ze ook wel los kopen dus dan koop je een gewoon hoofdstel en kan je ofwel het bit erin doen of de neusriem. Je hebt goedkope opties en duurdere. Maar net wat je zelf zoekt. Ik rijd momenteel met een goedkope sidepull neusriem bevalt op zich best goed maar ben toch aan het rond kijken voor een beter optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:11

Ik ben zelf verliefd op die sidepull Contour van barefoot, wil ik ook hebben. Alleen zal ik 'm nooit met bit gaan gebruiken. Maar dat is gewoon een heel erg mooi hoofdstel ook :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:13

Hoe kan je bij de sidepull dan een bit eraan doen? Ik zie het niet goed op google foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:14

MaricoGraphy schreef:

Och, paarden kunnen je verbazen hoor. M'n moeder heeft een paard waarvan ze in het begin dacht dat ie ook niet zo groot zou worden; inmiddels maatje (kleine) Extra Full (of een ruim vallende Full op z'n groostst) qua hoofdstel, dus een maatje Cob zou best wel eens kunnen verassen hoor.

Dat ie dat nu niet past is logisch, het is een guppy. Nogal logisch dat ie dan niet hetzelfde halster past als een fjord en haflinger.

Informatie vergaren is het probleem niet, maar ik vraag me net als anderen wel oprecht af of je het daadwerkelijk op enkel informatie vergaren houdt. Laat 'm eerst maar uitgroeien en uitspelen, dan kan je daarna altijd kijken of je daadwerkelijk een maatje pony nodig hebt of dat ie dan toch; verassing, een maatje Cob nodig heeft. Ik dacht dat mijn vorige pony ook een maatje Pony had qua halsters & hoofdstellen en dat was toch wel heel krap. Wacht het eerst maar af...

Als je voor allebei de opties wilt kunnen kiezen zou ik toch gaan voor een micklem multibridle, misschien dat ze hem op speciaal verzoek in kunnen korten tegen die tijd of als ie niet blijkt te passe nermee naar een ouderwetse zadelmakerij, waar ze nog aan leerbewerking doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:18

En dat wilde ik dus net zeggen. Nergens om maar het gemiddelde paard is pas met een jaar of 6 écht klaar met groeien en uitzwaren. Sommige zijn met 3 jaar al een hele bink en anderen nog een puppy.

Dat je mij een vreemd mens vindt zal me verder aan mijn achterste oxideren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:19

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:19

Ik had als weidehalster een maatje pony 1 (staat op de etiket) en zelfs deze is nog veel te groot. Past wel bij de haflinger perfect.

Die link is wel duidelijk. Thnx

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:26

Anoniem schreef:
MaricoGraphy schreef:

Och, paarden kunnen je verbazen hoor. M'n moeder heeft een paard waarvan ze in het begin dacht dat ie ook niet zo groot zou worden; inmiddels maatje (kleine) Extra Full (of een ruim vallende Full op z'n groostst) qua hoofdstel, dus een maatje Cob zou best wel eens kunnen verassen hoor.

Dat ie dat nu niet past is logisch, het is een guppy. Nogal logisch dat ie dan niet hetzelfde halster past als een fjord en haflinger.

Informatie vergaren is het probleem niet, maar ik vraag me net als anderen wel terecht af of je het daadwerkelijk op enkel informatie vergaren houdt. Laat 'm eerst maar uitgroeien en uitspelen, dan kan je daarna altijd kijken of je daadwerkelijk een maatje pony nodig hebt of dat ie dan toch; verassing, een maatje Cob nodig heeft. Ik dacht dat mijn vorige pony ook een maatje Pony had qua halsters & hoofdstellen en dat was toch wel heel krap. Wacht het eerst maar af...

Als je voor allebei de opties wilt kunnen kiezen zou ik toch gaan voor een micklem multibridle, misschien dat ze hem op speciaal verzoek in kunnen korten tegen die tijd of als ie niet blijkt te passe nermee naar een ouderwetse zadelmakerij, waar ze nog aan leerbewerking doen.

Hoezo vraag je je terecht af of het wel echt alleen om informatie vergaren gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:28

Excuses, ik bedoelde oprecht. Een mens mag ook wel eens een woordfout maken toch? ;)

Maar goed, TS, om even dus op je vraag antwoord te geven; dergelijke hoofdstellen bestaan dus wel degelijk en ze bestaan er ook ongetwijfeld in maat Pony/Cob; en zo niet, dan zullen ze vast op maat te maken zijn.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:30

Natuurlijk haha, maar dat veranderd wel meteen de toon van je bericht, dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Ik fantaseer vaak genoeg over de toekomst namelijk. Ik weet al precies wat voor katten ik over 10 jaar wil, wat voor boom in de achtertuin en welke kleur ik de muur zou willen verven. Alleen maar leuk om je met dat soort dingen bezig te houden toch.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:30

Ik ben mij overigens niet aan het afvragen of ze nog andere dingen dan alleen informatie vergaren bedoeld hoor. Dus ''net als anderen'' gaat denk ik niet op.

Mijn haflinger wordt binnenkort 3 en komt er wel al iemand die boomloze zadels doet passen. Maar voorlopig zal ze nog lang niet onder het zadel gaan. Maar het mooie van boomloze zadel is dat het niet uitmaakt als ze wat meer bespiering etc. krijgt :) Dus daarom doe ik dat nu al vast kan ik misschien een leuke tweedehandsje op de kop tikken. Ik heb voor mijn haflinger ook al een tweedehands ideal mentuig op de kop getikt (een jaar geleden al) ik vermoed dat ze daar wel in gaat passen, heb die ook niet gebruikt nog hoor maar zo kun je beetje bij beetje alles bij 1 sparen zonder dat er dan opeens 1 klap geld uit moet. En wanneer ze dan dadelijk beleerd gaat worden, dan heb ik alles al. Prima toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:35

muntdrop schreef:
Natuurlijk haha, maar dat veranderd wel meteen de toon van je bericht, dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Ik fantaseer vaak genoeg over de toekomst namelijk. Ik weet al precies wat voor katten ik over 10 jaar wil, wat voor boom in de achtertuin en welke kleur ik de muur zou willen verven. Alleen maar leuk om je met dat soort dingen bezig te houden toch.

Oh zo :p

Nee goed, dat snap ik absoluut, zit hier met een niet zo heel wakker griephoofd dus foutjes zijn dan snel gemaakt :p En ik fantaseer ook meer dan genoeg, later als ik een boerderie heb komt er gewoon een shetlander. Of een welsh, of wat dan ook _O- Fantaseren is altijd leuk, wel met een realistische noot erin natuurlijk ;)

Maartje1990; gelukkig zijn er meer mensen die hier hebben gereageerd behalve jij en ik toch? ;)
Het mooie van een boomlooszadel is inderdaad dat het zadel mee kan groeien met de bespiering van je paard. Echter gaat het hier wel om de TS en niet om jou, niet onaardig bedoelt want ik denk juist dat jij heel wat verstand in je donder hebt en ik vind een paard wat bijna 3 is toch iets anders dan een puppypony die net gecastreerd is. Maar dat is mijn persoonlijke mening die ik prima wil onderbouwen maar niet hier in dit topic om vervuiling en onnodige discussie te voorkomen ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:03

Ik denk dat over een paar jaar er veel meer, en betere bitloze hoofdstellen zullen zijn.
Ook is de gevraagde informatie in dit topic simpel bij elkaar te googlen. Ook het hoofd van de pony kan nog veranderen. Om al deze dingen vraag ik mij af waarom ze zich er nu al mee bezig houdt.
Dromen is juist goed, zien we het tenminste een beetje positief in.

Eigenlijk moet ik wel zeggen dat de verschillende bitloze optomingen die ik geprobeerd heb erg slecht waren. Het beste was een touwhalster, maar hier kan je natuurlijk geen bit in hangen. Én je moet er op een correcte manier mee rijden. Er zijn ook wel van die endurance hoofdstellen, die komen vaak voorbij. Zelf heb ik die nog nooit geprobeerd, maar misschien is dat wat. Ook nog vrolijke kleurtjes <3

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:47

MaricoGraphy schreef:
Hoe kan je bij de sidepull dan een bit eraan doen? Ik zie het niet goed op google foto's.

Bij die van mij zitten er extra riempjes aan waar een bit in kan.

Als je op de foto kijkt zie je eigenlijk 2 bakstukken, 1 voor het bit, 1 voor de neusriem(sidepull).