Zadel passend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

talievlietie

Zadel passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:57

Ik begin dit topic omdat ik graag wil weten van anderen of het überhaupt handig is om iemand langs te laten komen die proffesioneel verstand heeft van zadels en paarden.
Ik heb dit zadel net gekocht. Een Rossner Utah zadel vanwege de ruime kamer en voor de kortere geschikte rug.
Ik vroeg me dus af of het wel nuttig is om iemand langs te laten komen of dat ik hem juist beter gelijk terug kan sturen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij rockt lig niet. Ik zat meer te denken dat de kussens misschien dunner moeten?

Angela

Re: Zadel passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:31

Maak betere foto's. Recht van voren, recht van achteren, recht van de zijkant en daarbij zorgen dat het gehele zadel erop staat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:33

Idd maak eerst goede foto's. En het is altijd wel slim om bij een nieuw zadel een zadelmaker te laten komen. Wij zijn geen zadelmaker hier op bokt. Maar als je twijfeld, rij er dan niet mee.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:15

Waarom laat je het via internet beoordelen?
Spendeer liever je tijd en geld aan een professionele zadelmaker/passer, dat heeft meer effect dan dit.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:17

Waarom een zadel kopen als je al van plan bent iemand te laten komen? Kans is groot dat hij niet past en dan zit je met dat 'ding'. Iemand langs laten komen is altijd verstandig. Je moet met dat soort dingen gewoon niet aanklote... is mijn 'bescheiden' mening.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:58

Kan er een slotje op?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:02

hoezo dat dan weer, post eerst eens een paar goede foto's.
Er zijn vast wel mensen die wat kunnen vertellen over de ligging op de foto's.
waarom twijfel je zelf aan het zadel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:06

Benfan schreef:
Waarom een zadel kopen als je al van plan bent iemand te laten komen? Kans is groot dat hij niet past en dan zit je met dat 'ding'. Iemand langs laten komen is altijd verstandig. Je moet met dat soort dingen gewoon niet aanklote... is mijn 'bescheiden' mening.

Als je er zelf verstand van hebt kan dat prima. Ik heb zo ook wel eens een zadel gekocht, zadelmaker wat kleine aanpassingen laten maken en zo had ik een relatief goedkoop zadel. Maar ik hoef geen foto's op internet te zetten om het anderen te laten beoordelen, dan kun je inderdaad beter direct iemand laten komen, anders ben je met een beetje pech 20 zadels en reiskosten verder.

Zo van de foto's lijkt het zadel me erg groot, maar dat kan natuurlijk vertekenen.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 19:01

Oké prima, maar geef dan de mening over de ligging en niet over dat ik een professional bij moet halen. Want dat gebeurt heus wel. daarom zette ik het ook in het begin topic dat mn vraag is of ik überhaupt iemand langs zou laten komen van hoe t op het eerste gezicht lijkt en niet dat ik preken hoef dat er een professional moet bijhalen ;)

Dus na mijn uitspraak, mijn mening:
Ik denk dat ie opzich wel goed is. Hij schuift niet, zn brede ruggengraat heeft ruimte en hij schommelt ook niet heen en weer, hij zit ook lekker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding(bij staat hier wel op 1 been rust

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:04

Persoonlijk vind ik de kussens te veel op de rug liggen. Ik zal even kijken of ik het plaatje kan vinden waarbij ik het kan laten zien.

Edit: Hierbij het plaatje

Afbeelding

Hier kan je zien dat de kussens meer aan moeten sluiten op de rug. Bij jou lijken ze letterlijk op de rug te liggen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:33

Ik vind de foto's lastig te beoordelen. Maar hij lijkt niet heel slecht te liggen. Als je je hand onder de kussens van je zadel door laat glijden van voor naar achter. Voel je dan ergens meer druk of dat je zelfs je hand niet meer verder krijgt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:47

Zadel ligt op de schouder en lijkt te nauw. Ook zijn de kussens te smal voor je pony waardoor je te grote druk krijgt op kleine plaatsen. Hij kan waarschijnlijk wel passend gemaakt worden dmv het zadel anders te vullen. Maar op deze manier Ligt hij niet goed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:55

De kussens dragen niet volledig, alleen aan de buitenkant van het zadel, lijkt het meest op het plaatje rechts onder. Het zadel lijkt niet geschikt voor een rondgeribt paard, daar heb je vlakkere kussen voor nodig.
Daarnaast zie je voor het zadel op de schouder een huidplooi ontstaan, dat mag nooit, dit zadel ligt op de schouder i.p.v. erachter.

Terugbrengen en een zadelmaker laten komen om zadels te passen.

Waarom heb je de Divoza passervice niet laten komen met dit zadel?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:01

Op de eerste foto lijkt ie van voren erg vast te liggen, kan het mis hebben door de manen die er voor hangen. Naar mijn mening ligt ie teveel op en te vast om de schouder heen.
Laat een goede zadelmaker kijken, hij ligt niet heel slecht dus waarschijnlijk nog goed aan te passen.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:26

koetjeboe schreef:
Ik vind de foto's lastig te beoordelen. Maar hij lijkt niet heel slecht te liggen. Als je je hand onder de kussens van je zadel door laat glijden van voor naar achter. Voel je dan ergens meer druk of dat je zelfs je hand niet meer verder krijgt

Dan heeft hij inderdaad geen raak punten en kan er gewoon door heen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:34

Je zadel lijkt aan de voorkant te krap....