Dekenmaten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Dekenmaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:19

Hoi!
Ik heb niet echt veel verstand van dekens, maar wil nu een zweetdekentje aanschaffen voor een shetlander van 85cm. Maar ik heb er dus geen verstand van en heb paar vraagjes! Hoe moet ik bijvoorbeeld de onderlengte meten? Is een fleecedeken het zelfde als een zweetdeken ?( Ja sorry, ik heb echt geen verstand van dekens :+ ) En welke maat past goed? Sorry als dit eigenlijk hele domme vragen zijn! Maar ik wil geen miskoop doen :) Heel erg bedankt alvast! :)

_SnowBall

Re: Dekenmaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:36

Niemand? :(

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:00

Over het algemeen word er met een fleecedeken hetzelfde bedoelt als met een zweetdeken :j

Als je een meetlintje (geen rolmaat!) pakt, leg je die op het midden van de borst en meet je tot de het einde van zijn bovenbeen. Het handigste is om even iemand anders de ene kant vast te laten pakken.
Als je de bovenlente (of ruglengte) wilt weten, leg je het meetlintje op het midden van de schoft en vervolgens rol je hem met de vorm rug mee tot het begin van de staart.

Even een plaatje ter verduidelijking. De maten die erbij staan, moet je niet direct geloven. Mijn paardje is bijna 1,65, maar heeft een maat 175 ;)

Afbeelding

Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Karla op 31-03-15 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:14

Let ook zeker op welk merk je koopt.
Ik ging laatst de mist in omdat Bucas de centimers van de onderlengte als maat heeft, en HarrysHorse dan weer de bovenlengte.. Goed navragen dus ;)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:34

waarom heb je een fleecedeken nodig? is het om ze echt goed op te laten drogen binnen (zweet of regen) dan kun je beter een wollen dekentje kopen. Trouwens een ouderwetse wollen deken met buiksingel voldoet dan ook prima hoor.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 06:08

Dankjulliewel alle 3 :) Ik zal vandaag eens gaan meten! @Droomy bedankt voor je tip! Hier ga ik zeker op Letten :) @PLK het gaat om de regen die moet opdrogen. Want Floris is hier heel gevoelig voor, dus 's nachts op een stalletje en overdag o de wei:) Hopelijk begrijpen jullie het een beetje want ik kijk nu terug en het ziet er best onhandig uit :=
Laatst bijgewerkt door _SnowBall op 01-04-15 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 06:21

Onze shet van 83 cm had dekenmaat 115. Dit is de ondermaat.
(sommige merken vermelden de bovenmaat en dat is dan dus 75)

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:34

droomy schreef:
Let ook zeker op welk merk je koopt.
Ik ging laatst de mist in omdat Bucas de centimers van de onderlengte als maat heeft, en HarrysHorse dan weer de bovenlengte.. Goed navragen dus ;)

Even ter info..... :)

Harry's Horse heeft bovenmaten. Bucas heeft zover ik weet ook ondermaten.

Horseware (o.a. Rambo en Rhino) heeft beide maten op het etiket staan.

Wat wel is met Horsware en Bucas is dat ze in Inch maten werken en dan omrekenen naar CM maten. Het voordeel is dat je meer tussenmaten hebt zoals 183cm of 198cm.