veilig halster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

veilig halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:37

Hoi,

Binnenkort hebben wij (mits de keuring goed is) er een nieuw paard bij(hengst),
nu is het zo dat op onze stal alle paarden los naar de wei gaan zonder halster.
Echter de hengsten gaan aan de hand en daardoor staan ze vaak met een halster op stal in ochtend ( en uiteraard in de wei)
Nu was ik een halster aan het zoeken die als het paard vasthangt (of ophangt) los schiet. echter zouden deze bij wat druk al best snel losschieten,maar het is niet zo veilig als je met je hengst naar de wei loopt en het halster bij wat druk al los schiet.

ik had op bokt gelezen dat je bij een nylon halster een stukje leer er tussen kon zette wat breekt. klopt dit? zou leer echt breken als het paard zich bijvoorbeeld ophangt of ergens aan blijft haken?
Of werkt het ook als je de clip van het halster vastmaakt aan een stro touwtje?

het komt er dus op neer dat ik een veilig halster zoek wat niet bij een klein beetje druk al losschiet, maar als er paniek is gewoon wel knapt.

HTM

Re: veilig halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:04

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:15

maar met klittenband, word dat niet door vuil,regen,zand giga vuil zodat het niet meer plakt? en als ik een keer een 'ruk' aan het touw moet geven, springt het dan niet open?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:17

just_kiki schreef:
maar met klittenband, word dat niet door vuil,regen,zand giga vuil zodat het niet meer plakt? en als ik een keer een 'ruk' aan het touw moet geven, springt het dan niet open?

Geen idee eerlijk gezegd.
We hebben hem niet standaard in het assortiment zitten, dus geen ervaring mee.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:21

en dat is voor mij dus erg belangrijk. als ik een 'ruk' moet geven al ik naar de wei loop en het halster schiet los. loopt er een hengst los :=

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:25

Waarom moeten de hengsten een halster om houden, zeker in stal?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:27

om daarna naar de wei te worden gebracht. hij doet ze allemaal van te voren aan bij de hensgsten en dan gaan alle paarden naar buiten en dan pas hengsten. dus hij staat misschien een halfuur met, maar in dat halfuur wil ik wel een veilig halster aan hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:37

gewoon een leren halster
Staan die hengsten van mij altijd mee buiten.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:49

Wat dacht je van een touwhalster? Dit zit als je het goed doet redelijk strak, waardoor het vrij moeilijk wordt om ergens achter te blijven hangen ook al gaat het maar om een half uurtje. Zit je ook niet met metalen ringen die ergens achter kunnen blijven hangen, en in de wei lekker af :)?

EDIT: Bedoel natuurlijk niet strak, maar goed aansluitend op het hoofd van het paard

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:55

Touwhalster is dus hetgene je ab-so-luut niet mag doen := breekt helemaal niet als ze ergens vast komen te zitten en mag je ze dus nooit mee alleen achterlaten of vastzetten.

Je kan inderdaad het best een nylon halster pakken en een stukje leer aan de musketon doen :j

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:00

Floor_x schreef:
Wat dacht je van een touwhalster? Dit zit als je het goed doet redelijk strak, waardoor het vrij moeilijk wordt om ergens achter te blijven hangen ook al gaat het maar om een half uurtje. Zit je ook niet met metalen ringen die ergens achter kunnen blijven hangen, en in de wei lekker af :)?

EDIT: Bedoel natuurlijk niet strak, maar goed aansluitend op het hoofd van het paard

Je hebt alleen wel bij een touwhalster die lus waar je het touw aan vast maakt, deze steekt wel een beetje uit en kan je paard makkelijker aan blijven hangen ergens. Ook heb je het probleem dat als het paard met een touwhalster blijft hangen ergens dat het niet los schiet en heel erg snijd in de huid van het paard dan omdat het paard zich natuurlijk los wilt trekken. Iemand die ik ken heeft dit een keer gehad en het paard had er lelijke wonden van over gehouden op zijn neus... :(
Maar anders was het wel een goed idee opzich :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:05

ja wacht sorry had iets duidelijker moeten zijn. De touwhalsters die we hier hebben zijn geen touwhalsters zoals je bent gewend haha. Zijn gewoon halsters maar dan gemaakt van touw, sluit goed aan op het hoofd van je paard maar heeft niet de drukpunten van een gewoon touwhalster. Je kan ze er ook mee vastzetten.
En volgens mij kan je ze zelfs op een bepaalde manier knopen dat ze losschieten bij (te) veel druk.

Zal zo even een foto plaatsen om het misschien wat duidelijker te maken. :P sorry voor de verwarring

Edit: @Saskia_Paard, lusje had ik inderdaad niet aan gedacht... de touwhalsters die we hier gebruiken zijn van redelijk dik touw, snijdt niet echt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:12

Hele goedkope nylon halsters breken ook snel :P. Ik heb een paard dat hangt en hij heeft er al een stuk of tien versleten - ze breken gewoon op de metalen verbindingsstukken. Een strotouwtje kan inderdaad ook altijd :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:14

Het meest veilig lijkt mij een standaard halster, dat goed aansluit rond het hoofd, zodat er de minste kans is dat hij ergens achter blijft haken.

Mijn paard staat op stal zonder halster, in de wei met. (dit is de standaardmanier op de stal waar hij staat)
Zonder halster vind ik ook een veiliger idee, maar is voor op deze stal gewoon niet echt handig.

Ik heb dus een simpel, goedkoop halster (geen leer, dat standaard spul, nylon??) niet met een gesp, maar met zo'n andere sluiting om op maatte maken. (en uiteraard standaard musketon om halster open en dicht te maken bij om en af doen)

Dat halster zit nergens strak of knellend, maar wel zodanig dat het redelijk goed aansluit achter oren, op neus en aan de kaak. Zo min mogelijk kans om ergens achter te blijven haken, weinig extra flappen voor etterende andere paarden om het halster vast te pakken, zo min mogelijk kans om met een voet in het halster te komen als hij met een achterbeen zijn hoofd krabt...
(in mijn geval een cob-maat halster voor mijn paard, "kopstukriem" ongeveer op de grootste stand)

En verder veiligheidstechnisch: altijd een écht goed scherp mes op zak.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:19

Neem de goedkope nylonhalsters. Bij agradi zijn die iets van 3,50 of zo. Die gaan wel stuk als er teveel kracht op gezet wordt.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:25

Ik heb zelf goede ervaringen met dit Eskadron halster, geen gedoe met zand in het klittenband, en de ring is makkelijk weer te vervangen (ik gebruik gewoon van die sleutelbos ringen). Ik gebruik hem in combinatie met een Greenguard voor mijn oude merrie, dus geen ervaring met hengsten met dit halster.

Afbeelding

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:46

thokkadisje, en waar kan je zo'n halster halen? Lijkt mij wel praktischer dan met klittenband inderdaad

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:51

just_kiki schreef:
thokkadisje, en waar kan je zo'n halster halen? Lijkt mij wel praktischer dan met klittenband inderdaad

Dat kan je toch van ieder halster maken dmv die sleutelbosringen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:52

@cobiie: ringetje zit op het kopstuk, bovenop. Dus ik denk dat je dan al flink moet gaan prutsen aan je halster :j

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:01

Heb je zoveel haken in je stal dan. Zou ik dat eerst maar aanpakken.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:02

Er zijn ook halsters die alleen de bovenste rand van leer hebben. Zijn dus van een iets gunstigere prijsklasse (echt niet zo gek duur hoor) en gaan dus iets sneller los/ het leer scheurt kappot. Ik weet niet of je zoiets bedoelt of echt een met een veiligheids clipje zegmaar?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:02

Cobiie, niet op de manier waarop de ring bij dit halster zit. Die zit namelijk midden op het kopstuk achter de oren.

Vreemd, ik weet bijna zeker dat ik hem vorige zomer bij Divoza gekocht heb, maar kan hem nu zo snel niet vinden in Nederland, wel op de Duitse amazon

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:05

ik zou dus zo een sleutelhanger ringetje tussen sluitring en musketonhaak doen ...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:41

ChristaB schreef:

hoor je mij dit zeggen?

:roll:

CharlotteJay, dat is ook een goed idee zeg! maar als het paard in paniek is gaat het hoofd naar boven, zou het halster dan alsnog achter de oren niet vast blijven hangen?

Marleen_a_a, maar leer scheurt/knapt dus ook bij paniek?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:05

just_kiki schreef:
ChristaB schreef:

hoor je mij dit zeggen?

:roll:

CharlotteJay, dat is ook een goed idee zeg! maar als het paard in paniek is gaat het hoofd naar boven, zou het halster dan alsnog achter de oren niet vast blijven hangen?

Marleen_a_a, maar leer scheurt/knapt dus ook bij paniek?

Volgens mij heeft het gewoon het zelfde effect als een leren halster.

Edit :het stuk achter de oren is dan van leer gemaakt. Dit zou dan net zo goed scheuren/knappen als een leren halster , maar is even een stukje goedkoper