Niet goed passende fleecedekens (ze schuiven naar achter)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haloa10

Niet goed passende fleecedekens (ze schuiven naar achter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:13

Bij mijn paard heb ik het probleem dat ik verschillende fleecedekens heb ook van verschillende merken. Toch merk ik dat ze niet goed aansluiten bij mijn paard die een redelijk lange rug heeft maar een redelijk smalle borst. nu is de vraag weten jullie dekens die ik nog zou kunnen proberen of die bij jullie paarden wel goed liggen?

(de bijgevoegde foto is een foto van mijn paard net voordat ik haar had gekocht, ze was toen erg dun in vet en in de bespiering dus let op deze foto is alleen zodat jullie kunnen kijken naar haar bouw om een goed deken te kunnen vinden) Ze is +- 1.75 en heeft op dit moment wisselend deken maat 205 en 215.

Momenteel heb ik 2 pagony dekens 1 harry's horse en 1 onbekend merk geprobeerd allemaal zonder het gewenste effect. Mijn paard heeft nu inmiddels ook een paar witte haren gekregen op haar schoft omdat het deken daar op drukt en schuurt dus ik heb een oplossing nodig wie kan me helpen.

Groetjes Danique
Laatst bijgewerkt door haloa10 op 29-03-15 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:15

De foto van mijn paard
Afbeelding

Tessxxxxxxxx

Re: Niet goed passende fleecedekens (ze schuiven naar achter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:19

Ik heb zelf een fleecedeken van La Valencio, deze sluit heel mooi aan en ligt erg goed! Heb je ook dekens gehad met zowel een borst als dekensingels en bilkoorden eraan zitten? ik had eerst ook een deken zonder bilkoorden, deze zakte ook naar alle kanten weg!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:20

hoe lang doe je de fleece op?

alle fleece dekens schuiven naar achteren als je ze langere tijd op laat zitten, ik gebruik ze hooguit een uurtje tot mijn paard droog is na arbeid of tijdens transport.

ik heb nu een epplejeck fleece en een rambo fleece en beiden blijven gedurende die tijd goed zitten. Ik heb ook een reus (1,78) maar die is wat ouder en inmiddels wat breder geworden alhoewel hij nooit een tank zal worden.

Bij winterdekens kies ik altijd voor een gladde binnenvoering. Volgens mij is dit dit fijner omdat het makkelijker over de vacht heen schuift.

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:45

Ik gebruik de fleecedekens als onderdeken dus ze liggen 24/7 op, winterdekens liggen gelukkig wel prima maar het onderdeken niet. Zou het helpen als je een echte onderdeken oplegt?

ja mijn paard zal nooit echt mega dik worden maar ze is nu 4 dus het heeft even tijd nodig voordat ze echt mooi in haar vel en bespiering gaat zitten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:54

Fleecedekens zijn niet geschikt als onderdeken.
Ze gaan altijd trekken op de schouder.
Gewoon een onderdeken aanschaffen,de liners van Horseware zijn erg fijn.

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 23:44

Ja gelukkig hebben al mijn dekens goede bevestigingspunten en blijven goed liggen in de zin dat ze niet opzij schuiven alleen tever naar achteren. passen de onderdekens van horseware onder elk deken of moet je dan van rambo of amigo of zoiets ook de regendeken aanschaffen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:47

Een staldeken is evt ook geschikt als onderdeken van een ongevoerde waterdichte deken. Vaak past Rambo wel. Passen is wel fijn ivm of de onderdeken bijv bij de buik niet onder de regendeken vandaan piept (en eenmaal nat is bijna niet meer droog)

Een Fleece is ongeschikt vanwege het ruwe elastische materiaal waardoor eenmaal naar achteren geschoven het strak/klem trekt.
Een onderdeken is van ander materiaal waardoor de deken niet strak trekt achter een eenmaal genomen heuveltje als een kruis of schoft.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:55

ik heb hier bij mijn merrie ook last van. Ik heb nu een Robbie's deken die heel goed blijft liggen. Wel met singels en bilkoorden

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 06:26

Fleece als onderdeken is totaal ongeschikt, koop of een knappe set winterdekens, of een winterdeken met losse liners.

Ik weet niet of de verschillende merken uitwisselbaar zijn, maar bij veel ruitersportzaken zijn de dekens nu in de aanbieding.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:48

Inderdaad zijn fleecedekens totaal ongeschikt als onderdeken. Door het materiaal versus de haren van het paard zullen ze altijd naar achteren trekken. Mijn advies is dus ook om een goede set dekens aan te schaffen. Dat kunnen onderdekens met regendekens zijn (liefst aan elkaar te bevestigen), of meerdere lossen regendekens in verschillende diktes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:45

Als de hals te wijd is kun je die makkelijk iets innemen door de stof in een klein V tje vast te stikken, dan hoef je niks stuk te maken en kun je eenvoudig de hals wat versmallen.

Verder is mijn ervaring dat wat duurdere en stevigere fleecedekens ook beter blijven liggen en minder gaan trekken en hangen aan de voorkant.
Je hebt ze ook die met nylon zijn verstevigd bij de borst, dat scheelt ook weer naar achteren trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf fleecedekens altijd maar kort op en gebruik ze nooit als onderdeken vanwege het snel trekken en schuiven.

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:21

nou bedankt voor all jullie tips en adviezen. Zo te lezen wordt het tijd dat ik of onderdekens of een ander winterdeken ga kopen. ik heb nu in tussentijd de fleecedeken snel afgedaan voordat het erger wordt.

is er nog iets wat ik kan of moet doen met de plek op de schoft ik smeer er nu uierzalf op maar ik zag inmiddels wel al witte haren komen dus ja dit is echt balen had ik het maar eerder geweten (verkeerd voorgelicht in de winkel die zeiden dat dit gewoon prima was zo met een fleecedeken eronder)

er zat zelfs bij mijn winterdeken gewoon een fleeceonderdeken bij dus vandaar de fout maar ja het belangrijkste is dat ik nu wel beter weet alleen beetje zielig tegenover mijn paard.

Celenaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:18