Martingaal of BIJZETTEUGELS LAMMERT HAANSTRA

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Martingaal of BIJZETTEUGELS LAMMERT HAANSTRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:41

Weet iemand wat meer geschikt is voor mijn haflinger die soms nog wel eens moeite heeft om in balans te komen?

Solmyrkvi

Re: Martingaal of BIJZETTEUGELS LAMMERT HAANSTRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:43

Goede les :P

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:43

Je mag best wat meer info geven hoor ;)
Hoe oud is je pony, wat wil je er mee doen, wat heb je al geprobeerd,..

Hoe meer dingen jij verteld hoe preciezer je geholpen kunt worden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:44

Om meer in balans te komen. Denk niet dat daar een hulpteugel voor bestaat.
Daarnaast is er ook een groot verschil in bijzetteugels en martingaal. Dus hoe kom je tussen de keuze voor deze twee? Meer info is zeker nodig om toch goed advies te krijgen.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:46

mijn merrie is 12 jaar oud is soms best wel sterk en biedt veel weerstand en heb al les al een half jaartje maar ik ik zat meer in de trend te denken dat ik heb dan met de BIJZETTEUGELS LAMMERT HAANSTRA ging longeren zodat ze in de goede richting wordt geholpen :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:46

Hulpteugels zijn niet om je paard meer balanse te laten krijgen dat krijg je door juiste training

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:50

Als je een paard hebt wat al sterk is zou ik bij het rijden sowieso geen hulpteugels gebruiken, worden ze alleen maar sterker van.

Bijzet is voor hangerige paarden ook alleen maar aanleiding om te gaan hangen.

Ik zou dan eerder iets als dubbel-longe doen, of met de longeer-hulp (om de hals te verlengen en de rug omhoog te brengen) werken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:51

juist als je er nu hulpteugels aan gaat hangen zal hij minder snel zijn balans vinden. Je werkt eerst aan het balans, dat is het belangrijkste voor het paard. Het is dus eerder zinvol om les te nemen dan een lammert haanstra bijzetteugel aan te schaffen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:43

Je paard kun je aan de longe echt wel helpen om zijn eigen balans te vinden. Dat gaat het beste door je paard te ondersteunen dmv dubbele longe. Dat vraagt echter wel veel handigheid, en daarvoor moet je dus ook echt les nemen. Voordeel is dat je aan de longe kunt zien wat je paard doet, en daarnaast zit er geen ruiter bovenop die het paard (nog meer) uit balans haalt.

Als je paard nu al beter aan de longe loopt als onder het zadel, dan is duidelijk waar het probleem zit: er bovenop. Dat KAN het zadel zijn wat zo drukt dat het paard niet fijn in balans kan lopen, maar meestal is het de ruiter die het paard doordat het zijn/haar eigen evenwicht niet goed heeft uit balans haalt. Een goede instructeur kan je vertellen waar het probleem zit.