Bucas deken verkeerd gewassen, wat nu ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Bucas deken verkeerd gewassen, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:19

De titel zegt het al, ik ben weer zo'n muts om m'n Bucas deken verkeerd te wassen :(

Zo net heb ik mijn Bucas Smartex Rain deken gewassen met de hand, lauw water zonder wasmiddelen.
Omdat ik namelijk bang ben om die ''coat'' weg halen, maar tijdens het wassen kwamen allemaal kleine witte belletjes uit de deken (binnen en buitenkant).
Nu ben in toch bang dat ik die ''coat'' van de deken heb verpest :(
Ik hoop dat de deken nog redbaar is, gelukkig bestaan er oplossing.

Je hebt namelijk van die Bucas Spray, werkt die spray ?
En als ik die spray in de binnenkant van deken, krijg je niet het ''broei'' effect ?

Ik hoor graag advies :)

Bullebeest

Re: Bucas deken verkeerd gewassen, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:23

Belletjes = lucht. Sprayen kan nooit kwaad, wel alleen aan de buitenkant.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:24

Ik denk niet dat je er wat aan verpest hebt hoor. je hebt hem op de hand gewassen zonder wasmiddel. dan kan je weinig verkeerd doen.
ik heb mijn smartex rain 3x gewoon in de wasmachine gepropt met wasmiddel en 1x onder handen genomen met een bezem en de hogedrukspuit en hij was daarna nog helemaal in orde. Ik heb nooit waterdicht spul gebruikt.
en die spray moet toch juist aan de buitenkant om hem waterdicht te houden? volgens mij niet aan de binnenkant.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:24

Die spray moet je op de buitenkant spuiten en die werkt inderdaad wel wat :j De binnenkant is toch gewoon stay-dry fleece? Dat moet juist niet waterdicht zijn.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:31

Voordat ik mijn Bucas deken wilde wassen, las ik een paar topics door wat het beste voor een Bucas deken is. Maar er stond ook in dat een Bucas deken z'n coat kan verliezen soort ''vel/laag'' wat loslaat.
Geen risico's nemen laten we safe spelen en gewoon handwassen zonder wasmiddel of iets dergelijks, maar toen kwamen die witte belletjes... En dacht ''Daar ging mijn safe plan, dit is de coat''.

Goed om te horen dat die spray werkt, dan ga ik hem aanschaffen. En de deken insprayen wanneer hij 100% droog is :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:26

Ik zou eerst maar eens even afwachten of het nodig is!
Je kan gewoon een stuk van de deken boven een emmer hangen en daar water in zetten om te kijken of hij nog goed waterdicht is.
Ik heb bucas dekens gehad die wel 20 jaar mee zijn gegaan en die zijn gewoon elk jaar in de wasmachine geweest en toen nog perfect waterdicht.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:35

Ik was mn regendeken altijd op deze manier. Eerst met de hogedruk spuit t ergste eraf spuiten. Daarna in de wasmachine op 30 gr en daarna nog een keer wassen met zo flesje erbij voor t water dicht maken van de deken( dit haal ik bij de kruidvat) Dekens zien er weer uit als nieuw en zijn nog steeds waterdicht. Denk dus dat je met op de hand wassen er niet zoveel aan kan vernielen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 21:12

Ik hoop het maar, ik ga de deken idd testen.
Heel simpel emmer water er overheen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:11

Karelien, ik doe idd bijna het zelfde. Gooi de dekens meteen in de wasmachine soms 2x. En dan nog een keer met dat spul van de kruidvat.

Doe het al jaren zo op deze manier zelf. Ideaal! Nog nooit lekke dekens gehad.