Goede UV werende deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Goede UV werende deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 09:00

Mijn PRE merrie blijkt melanomen te hebben in haar mond, onder haar staart en bij haar anus en vulva.
Nu heb ik al heel wat goede tips gekregen qua voeding etc om het proces te kunnen vertragen of misschien wel te stoppen.

Gisteren kreeg ik als tip dat ik er ook goed aan doe om de merrie zoveel mogelijk stressvrij te houden én te beschermen tegen UV straling.

Wat zijn goede UV werende dekens voor van de zomer? Het gaat dan om een deken met hals.
De meeste vliegendekens die ik tegen kom staan beschreven als UV werend. Maar zit er nog verschil in?
Zijn er toevallig ook dekens echt voor (of juist tegen) UV straling gemaakt?

Ook ben ik zoek naar een goed masker met neusflap die een fijne pasvorm heeft. Vooral een masker die de ogen mooi vrijlaat. Heb jaren terug voor mijn oude paard een masker gehad die bij zo'n Harry's Horse vliegendeken zat, maar die gaf toen schuurplekken.

Mijn merrie is vrij barok, wel lang en heeft een lange, hele brede hals. Maat 195.
Graag tips voor een deken met een pasvorm geschikt voor wat bredere paarden.
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:04

Bucas sunshower misschien? Ik heb voor mijn cremello destijds ook een heel fijn kapje gehad.. ga even denken hoe die heet, laat ik nog weten.

Edit; van Cashel was het kapje!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 09:09

Ik heb dit Rambo vliegenmasker op het oog. Vind de pasvorm mooi en er staat bij dat deze goed UV werend is.
Afbeelding

De lippen krijg ik natuurlijk niet bedekt, maar beter iets dan niets..

Cashel ga ik naar kijken, bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:10

Horseware dekens.
Mijn paard heeft geen haar op delen van haar rug en hals in de zomer en met de zonwerende horseware dekens (verschillende soorten) verbrand ze niet.
Zonder deken staan de blaren er op.

smurffie

Re: Goede UV werende deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:17

Absoluut een cashel masker, helpt mijn merrie om niet te verbranden.

Deken zijn denk ik wel belangrijk zijn welke, maar een goed passende vliegendeken is natuurlijk ook erg moeilijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:16

Even een korte natuurkundeles:
Het zonlicht kan je ruwweg indelen in 3 groepen:
- Het infrarode licht (IR): dit is de warmte die je voelt
- Het (voor ons) zichtbare licht: dit is het regenboogspectrum van rood naar violet
- Het ultraviolette licht (UV): dit is het licht dat er voor zorgt dat je bruin wordt van de zon, maar zorgt ook voor beschadiging van de huid

Nou wil het het geval dat UV licht in het algemeen een laag doordringend vermogen heeft. Daarom moest je van je moeder vroeger op het strand een t-shirt aandoen om te voorkomen dat je kinderhuidje kreeftrood zou verbranden. En daarom voel je achter glas de zonnewarmte wel (IR) maar wordt je niet bruin.
Een dichtgeweven en donkere stof heeft een beter UV-werend vermogen dan een dunne witte stof (vergelijk een nieuw zwart shirt en een verwassen wit shirt).
Elke dicht geweven stof, en dus ook (vliegen)deken is dus UV-werend. Dit bij de productinformatie zetten is meer een geniale marketingvondst dan een bijzondere eigenschap van de deken.

Het meest ideaal voor jouw paard zou naar mijn mening een eczeemdeken zijn, het type zoals Boett die heeft. Veel ruitersportzaken hebben een goedkope(re) nepper.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:21

Dat klopt inderdaad wat Roodvos zegt over lichte en donkere kleuren. Echter, ik vraag me in het geval van een Boett af of het nodig is om een donkere te kopen, aangezien de lichte Boett ook een dichtgeweven stof is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:24

Misschien is de rambo eczeemdeken een optie?
Rambo valt meestal mooi ruim aan de voorkant en het is dichtgeweven stof.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:24

dan zou je dus ook kunnen kijken naar de rsih...fijne sterke dekens.
deze worden ook veel bij paarden.met zomereczeem gebruikt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:11

Die lichte zweten ze tenminste ook niet onder,ik zou nooit een donkere zomerdeken nemen.
Ik vind die Boett dekens ook ellendig met aan en uittrekken. Liever een met gewone snelsluitingen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:29

Ik kan je de Rambo Sweet Itch Hoodie aanraden. Superfijne deken, blijft mooi liggen en doet in mijn beleving waar je om vraagt.