De ultieme peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 07:27

Bunn schreef:
Ik laat jullie ook eens denken over mijn dilemma... O:)

Ik heb een paard met een groot, gevoelig litteken op het voorbeen: er heeft wildvlees op gezeten en dat heeft zo z'n schade achtergelaten. Het zit midden voorop, precies waar de bandjes van een peesbeschermer komen. Het paard wil niet hebben dat er strakke bandjes op komen, dat irriteert en heeft al eens het litteken opnieuw open gekregen. :\

Meestal loopt ze met blote benen en tijdens het springen bandageer ik haar met elastische bandages en absorberende onderlappen. Echter zou ik toch liever iets hebben met een harde schaal langs de binnen-/achterkant, omdat ze haar benen tegen elkaar vouwt en soms wat enthousiast is van achteren. Ik heb regelmatig vegen op de binnen- en achterkant van m'n bandages staan, dus dat bewijst dat ze zichzelf wel degelijk raakt. ;)

Als het weer of de bodem echt te vies is voor bandages, dan doe ik een dik lapje vilt met vetwrap onder haar peesbeschermer. Zo'n kant en klare sok heeft geen zin, daar 'drukken' de bandjes gewoon doorheen.

Idealiter zou ik een beschermer hebben die onder de bandjes aan de voorkant een soort padding heeft. Ik heb stad, land en internet al afgezocht, maar ik kan niks vinden dat aan deze eis voldoet. Opzich vind ik bandageren of dat beetje vetwrap prima, maar als het makkelijker kan... dan graag. :D :')

Wie oh wie weet iets?


Misschien is de ekur van equick iets? Die gaan rondom het hele been met aan de binnenzijde een hardere schaal. Super ademend, je kijkt er zo doorheen.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:18

Bunn schreef:
Ik laat jullie ook eens denken over mijn dilemma... O:)

Ik heb een paard met een groot, gevoelig litteken op het voorbeen: er heeft wildvlees op gezeten en dat heeft zo z'n schade achtergelaten. Het zit midden voorop, precies waar de bandjes van een peesbeschermer komen. Het paard wil niet hebben dat er strakke bandjes op komen, dat irriteert en heeft al eens het litteken opnieuw open gekregen. :\

Meestal loopt ze met blote benen en tijdens het springen bandageer ik haar met elastische bandages en absorberende onderlappen. Echter zou ik toch liever iets hebben met een harde schaal langs de binnen-/achterkant, omdat ze haar benen tegen elkaar vouwt en soms wat enthousiast is van achteren. Ik heb regelmatig vegen op de binnen- en achterkant van m'n bandages staan, dus dat bewijst dat ze zichzelf wel degelijk raakt. ;)

Als het weer of de bodem echt te vies is voor bandages, dan doe ik een dik lapje vilt met vetwrap onder haar peesbeschermer. Zo'n kant en klare sok heeft geen zin, daar 'drukken' de bandjes gewoon doorheen.

Idealiter zou ik een beschermer hebben die onder de bandjes aan de voorkant een soort padding heeft. Ik heb stad, land en internet al afgezocht, maar ik kan niks vinden dat aan deze eis voldoet. Opzich vind ik bandageren of dat beetje vetwrap prima, maar als het makkelijker kan... dan graag. :D :')

Wie oh wie weet iets?


De support boots van lemieux maak je aan de zijkant vast, misschien is dat iets? Is alleen geen harde schaal...

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:52

Of de Dalmar event/cross beschermers. Die sluiten dmv een brede klittebandflap en zijn erg duurzaam/slijtvast. Wel een harde beschermplaat op de voorkant en niet heel zacht gevoerd.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:16

XladyX schreef:
Of de Dalmar event/cross beschermers. Die sluiten dmv een brede klittebandflap en zijn erg duurzaam/slijtvast. Wel een harde beschermplaat op de voorkant en niet heel zacht gevoerd.


Mijn vorige paard met gevoelige benen kreeg van de Dalmar beschermers géén wondjes. Je hoeft ze ook niet mega strak aan te trekken, omdat ze heel goed blijven zitten. Het zit niet zo strak als standaard BR beschermer met van dat elastiek en klittenband.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:13

Hier hetzelfde hoor, mijn paard heeft ook gevoelige benen en de dalmar beschermers zijn perfect, pasvorm is ook gewoon heel erg goed. Maar de voering is wel wat 'harder' dan sommige andere beschermers. Strak doe ik geen enkele beschermer, is niet erg nodig als je niet crosst tenminste :)

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:28

Bedankt allemaal voor alle goede suggesties: ik ga ze even wat nader bekijken! Wat ik zo snel zag zien vooral die Eskadron's er echt uit als hetgeen wat ik zoek!

Ik heb zo snel geen foto bij de hand helaas, Capriootje.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:37

Even een vraagje, heeft iemand de tip om de lemieux snug boots schoon te maken na gebruik?
De schaal is geen probleem, maar er blijft nogal veel zand achter in de mesh stof.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:46

Op laten drogen en dan goed uitkloppen.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:34

Ik spuit ze altijd gewoon af met vinger op de straal en dan laten drogen. Evt nog wat afkloppen inderdaad

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:37

Oke Thanks, tot nu toe helaas nog niet gelukt, maar ze waren ook nog niet helemaal droog.
En misschien had ik gewoon niet voor wit moeten kiezen :') :Y)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:31

Ik maak ze schoon onder de kraan met een borsteltje.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:11

Lauke schreef:
Oke Thanks, tot nu toe helaas nog niet gelukt, maar ze waren ook nog niet helemaal droog.
En misschien had ik gewoon niet voor wit moeten kiezen :') :Y)


Lauke ik gooi ze gewoon in de wasmachine. Schepje Vanish in t bakje en ze komen er stralend wit uit. Doe ik wel gelijk na het rijden. Ik gebruik ze maar 2 of 3 keer als het alleen zand/modder is. Mestvlekken zijn hardnekkiger. Dan gooi ik ze na 1x rijden al in de wasmachine.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:53

meiske1577 schreef:
Hebben jullie nog tips voor goede bescherming voor de achterbenen?

Mijn paard strijkt en hij heeft nu zijn tweede paar brushing boots versleten...

Ik zoek beschermers die het hele been beschermen, liefst met iets van plastic aan de binnenzijde zoals bij de ouderwetse strijklappen, zacht gevoerd ivm snel schuurplekken en liefst ook nog ademend....

Om de voorbenen gebruik ik snugboots en ik heb die ook geprobeerd voor de achterbenen maar die passen niet mooi om de achterbenen... zijn te kort en zitten niet zo mooi.

Dus tips zijn welkom :o



Gewoon die hoge beschermers van BR?

https://www.divoza.com/nl/br-peesbesche ... chterbenen

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:34

Ja die zijn inderdaad fijn. Ik heb zulke van eskadron, de cross variant.
Maar op de een of andere manier krijgt hij er op zijn kogels achter schuurplekjes van.

Ik gebruik ze voor mijn andere paard en die heeft daar geen last van.

Ik zit nu te kijken voor de gewone ouderwetse strijklappen met plastic binnenzijde.
Die equic ekur vind ik ook mooi, maar wel prijzig en ik vraag me een beetje af hoe die snelsluiting werkt.

Dan heb ik nog de Premier Equine eventing boots. Die bevallen mij heel goed maar heb ik bij dit paard nog niet durven gebruiken ivm het strijken en ze zijn voor het mooie net te lang dus ik zou een maat kleiner moeten bestellen.

Dan zit ik ook nog te kijken naar de Veredus Piaffe revolution. Maar heb geen idee hoe die zich zouden houden en zijn toch ook flink aan de prijs.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:40


Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:41

Dan kanje de benen net zo goed direct in een oven stoppen...

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:54


SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 07:42

meiske1577 schreef:
Ja die zijn inderdaad fijn. Ik heb zulke van eskadron, de cross variant.
Maar op de een of andere manier krijgt hij er op zijn kogels achter schuurplekjes van.

Ik gebruik ze voor mijn andere paard en die heeft daar geen last van.

Ik zit nu te kijken voor de gewone ouderwetse strijklappen met plastic binnenzijde.
Die equic ekur vind ik ook mooi, maar wel prijzig en ik vraag me een beetje af hoe die snelsluiting werkt.

Dan heb ik nog de Premier Equine eventing boots. Die bevallen mij heel goed maar heb ik bij dit paard nog niet durven gebruiken ivm het strijken en ze zijn voor het mooie net te lang dus ik zou een maat kleiner moeten bestellen.

Dan zit ik ook nog te kijken naar de Veredus Piaffe revolution. Maar heb geen idee hoe die zich zouden houden en zijn toch ook flink aan de prijs.


De snelsluiting gebruik je normaal gesproken niet. Het sluit met klitteband. Maar mocht er een probleem/ongeluk oid zijn dan kan je door de pin eruit te trekken ze in 1 x losmaken zonder iets met het klitteband te hoeven doen
Afbeelding

Afbeelding

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:59

Dat is wel handig op concours....
Ik hou ze op het lijstje :j

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:18

SuperZodiaX schreef:
meiske1577 schreef:
Ja die zijn inderdaad fijn. Ik heb zulke van eskadron, de cross variant.
Maar op de een of andere manier krijgt hij er op zijn kogels achter schuurplekjes van.

Ik gebruik ze voor mijn andere paard en die heeft daar geen last van.

Ik zit nu te kijken voor de gewone ouderwetse strijklappen met plastic binnenzijde.
Die equic ekur vind ik ook mooi, maar wel prijzig en ik vraag me een beetje af hoe die snelsluiting werkt.

Dan heb ik nog de Premier Equine eventing boots. Die bevallen mij heel goed maar heb ik bij dit paard nog niet durven gebruiken ivm het strijken en ze zijn voor het mooie net te lang dus ik zou een maat kleiner moeten bestellen.

Dan zit ik ook nog te kijken naar de Veredus Piaffe revolution. Maar heb geen idee hoe die zich zouden houden en zijn toch ook flink aan de prijs.


De snelsluiting gebruik je normaal gesproken niet. Het sluit met klitteband. Maar mocht er een probleem/ongeluk oid zijn dan kan je door de pin eruit te trekken ze in 1 x losmaken zonder iets met het klitteband te hoeven doen
[ [url=m/4RYVQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EaNMTo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je toevalling ook een foto van de binnenkant? De het deel wat naar het andere been gericht zit.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 08:58

Afbeelding
Rhine_ schreef:
Heb je toevalling ook een foto van de binnenkant? De het deel wat naar het andere been gericht zit.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:00

SuperZodiaX schreef:
[ [url=m/jpSMWq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rhine_ schreef:
Heb je toevalling ook een foto van de binnenkant? De het deel wat naar het andere been gericht zit.


Dank u wel voor de foto! Ik bedoelde eigenlijk of en wat voor een materiaal gebruikt is tegen het strijken van de benen. :o

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 11:08

Afbeelding
Rhine_ schreef:
Dank u wel voor de foto! Ik bedoelde eigenlijk of en wat voor een materiaal gebruikt is tegen het strijken van de benen. :o

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:03

SuperZodiaX schreef:
[ [url=m/qh95KX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rhine_ schreef:
Dank u wel voor de foto! Ik bedoelde eigenlijk of en wat voor een materiaal gebruikt is tegen het strijken van de benen. :o


Merci! ik vraag me af hoelang ze mee zouden gaan: bv pagony vind ik het plastiek snel te dun worden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 09:16

Merci! ik vraag me af hoelang ze mee zouden gaan: bv pagony vind ik het plastiek snel te dun worden.[/quote]

Ik heb ze nu 3/4 jaar in gebruik, 2 paarden per dag en er zitten nog amper krasjes in, blijft heel mooi dus