Zadelprobleem grote fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Zadelprobleem grote fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:19

Goed, ik begin een beetje wanhopig te worden.

Mijn bijna 10 jarige fjord is helaas uitgegroeid tot een mega reus, daarmee bedoel ik niet zozeer dik, maar eerder erg breed, met een hele gespierde rug waar zijn ruggegraat heerlijk onder een laag spieren ligt en hij dus een heerlijk geultje heeft waar de zadelkussens graag scheef tussen gaan liggen.

Ook heeft hij dus helemaal geen schoft.

Nu ben ik de laatste jaren al allerlei zadels wezen proberen waaronder de Wintec Wide met alle verschillende boommaten.

Op dit moment gebruik ik een Barefoot Cheyenne omdat de zadelmaker zei eigenlijk geen passend zadel voor hem te kunnen vinden en hij raadde mij aan toch maar eens boomloos te proberen.

Voor mijn Barefoot heb ik de medium pommel en de breedste pommel geprobeerd maar nog gaat dit scheef liggen, ook met verschillende dekjes en singels.

Boaz kan toch haast niet het enige paard zijn met een hele brede rug waar moeilijk een zadel voor te vinden is?

Nu ben ik dus benieuwd of er hier meer mensen zijn met dit probleem en of je uiteindelijk wel een passend zadel hebt kunnen vinden, zoja welke?

Alvast bedankt!

IrishDraught

Re: Zadelprobleem grote fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:24

Gaat je barefoot altijd de zelfde kant op scheef om schuift die gewoon?

Wij hebben 2 zeer flinke koudbloeden en hiervan rijdt ik er eentje met en barefoot (Arizona maar dat maakt niet alles uit met Ceyenne).

Deze paarden hebben echt brede ruggen en ook weinig andere oplossingen.

Wat voor ons veel verschil maakt is welke pad en welke singel. Een neopreen singel (dus goed antislip) werkt het best. Ik kan zelf zonder krukje opstappen en dat trek ik niet het hele zadel eraf.

Een andere kans is een zadelmaker laten komen en een Massimo aan laten meten, daar heb ik de beste ervaringen mee op dit soort paarden. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Omdat wij alleen maar buiten rijden blijf ik bij de barefoot.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:26

Om in het boomloze te blijven, ik weet dat er in het boomloos-topic iemand was met ook zo'n breed paard en die is uiteindelijk voor een Ghost gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:27

Ik heb voor mijn zeer brede koudbloed een zadel op maat laten maken.
Ook echt vanalles geprobeerd, Massimo Trail lag voor haar prima, maar ik was met mijn 1.79 te lang voor de zweetbladen. :+
Als je het budget ervoor hebt, zou daar mijn voorkeur naar uit gaan. :j
Het is een goede investering, aangezien een goed zadel heel wat jaren mee kan gaan.

Ben trouwens wel benieuwd naar foto van de buffel! :))

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:31

KoudbloedKim schreef:
Ben trouwens wel benieuwd naar foto van de buffel! :))

Zal vanavond thuis even een foto plaatsen.

_Jessica schreef:
Gaat je barefoot altijd de zelfde kant op scheef om schuift die gewoon?

Ja hij glijdt altijd wat naar links, zowel bij mijn bijrijder als bij mijzelf, best vervelend, had ook inderdaad al wat verschillende singels geprobeerd.

Zal me vanavond eens verdiepen in Massimo, nooit echt naar gekeken eigenlijk

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:36

Aan welke kant stap je altijd op? Anders aan de andere kant met een kruk opstappen.
Eventueel heb ik nog wel een stoffen pommel liggen, maar je kunt ook proberen met een stel sokken de pommel te vullen. ;)

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:48

Lindsey_99 schreef:
Aan welke kant stap je altijd op? Anders aan de andere kant met een kruk opstappen.
Eventueel heb ik nog wel een stoffen pommel liggen, maar je kunt ook proberen met een stel sokken de pommel te vullen. ;)

Links inderdaad, zal het eens proberen, dat word wat haha, ik ben al een stijve hark als ik links opstap :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:51

Ik heb op mijn brede tinkerbuffel een thorowgood cob (dressuur) zadel liggen (de kunstof versie van de kent & masters) deze zadels zijn speciaal gemaakt voor brede ronde paarden met weinig schoft en hebben een verwisselbaar kopijzer, misschien daar eens maar kijken? http://www.thorowgood.com/t4-saddles/item/2-t4-cob-dressage#.VRKhkOG0OnM

Ik goede ervaring met een neopreen banaansingel bij een boomlooszadel tegen het schuiven, dat valt ook nog te proberen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 25-03-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:56

Mijn fjord heeft als rug een tafeltje (40cm breed en 40cm lang).
Voor ons heb ik de Massimo Dressuur 2 gevonden. Heerlijk zadel! Echt, nog nooit zo heerlijk gereden.

Moest ik jou zijn zou ik het eens proberen.
Ik heb nog steeds close contact en gewichts hulpen komen prima door.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 20:23

Ik heb even geen hele recente foto, deze is ongeveer 2 maanden oud, hier zit mijn bijrijdster op hem die nog best lang is. Ik ben 1.67 en zij is zeker een kop langer dan ik.
Altijd als er eens een vreemde bij ons op stal is hoor ik "jeetje wat een grote Fjord"
De vader van zijn moeder is Manus voor de fjordenkenners en ik heb begrepen dat hij ook best huge is.

Hij lijkt hier best klein, maar dat is hij echt niet.

Afbeelding

Ik was er heilig van overtuigd dat ik maandag nog een foto van hem in het geheel had gemaakt maar dat was blijkbaar alleen van zijn zij.

Zal er later deze week nog eens een maken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:30

Ik vind hem persoonlijk wel veel te zwaar, zie nek, schouder en billen (vet pockets).

Massimo is idd heel fijn!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 20:37

Hij is op dit moment al behoorlijk afgevallen daarom moet ik nieuwe foto's maken.

Hij heeft 2 jaar op een stal in wijk bij duurstede in bruikleen gestaan. Hier stobd hij in een kudde dag en nacht buiten. Een paar maanden geleden kwamen we erachter dat hij cushing heeft en heb ik hem dichterbij huis gezet. Intussen was hij flink aangekomen.
(Op deze foto heeft hij ook nog echt een cushing vachtje wat ook al behoorlijk opgeknapt is)

Hij staat nu op een pensionstal en word elke dag gereden of gelongeerd, kilo's zijn eraf gevlogen icm de medicijnen vandaar dat ik nu ook op zoek durf te gaan naar een ander zadel.

Ter vergelijking, deze foto is bijna 5 maanden geleden toen we hem weer gingen ophalen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Jessica op 25-03-15 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:41

Massimo heeft wel zadels tot erge brede maten. Of wat voor maat zal volgens zademaker hebben?

noontje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:48

Mijn fjord is ook redelijk breed en schoftloos en ik heb een kent&masters. Speciaal gemaakt voor dit soort paarden. De boom kan onbeperkt verwisseld worden, ideaal.
zoals hierboven al gezegd is dit de leren versie van de Thorowgood, het is net wat je zelf fijner vindt.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:21

Pas op dat de Barefoot niet te ver naar voren ligt. Zo lijkt hij weinig schoudervrijheid te hebben... Wellicht zou een boomloos met kopijzer een optie zijn? Zoiets als de Karlslund Kontakt 2? Of Startrekk?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:45

Hier een haflinger tank en de reden waarom ik in de zadels ben beland :Y)

Ik heb vroeger met een barefoot gereden, maar was uiteindelijk geen succes. Ik rij nu al een aantal jaar op een endurance thorowgood cob (zitten ook kortere zweetbladen op, ideaal voor mijn korte pootjes) met de aller breedste boom erin. Verkoop zelf nu de Tekna zadels en heb daarvan net de Haflinger versie binnen gehad, die lijkt zelfs nog iets breder te gaan dan de Thorowgood bomen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:01

Je zou eens een recente foto met zadel in het boomloze zadel topic moeten posten. Daar zijn veel mensen met ervaring en verstand van boomloze zadels. Op de foto met zadel vind ik het zadel veel te ver naar voren liggen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:04

Vind de Fjord eigenlijk nog niet zo'n tank :o
Daar zou je toch wat voor moeten kunnen vinden.

Wij hebben flinke koudbloeden van ongeveer 1.60. Eentje is zo recht daar kan je echt met 2 personen aan eten. :Y)

femmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:22

Ik heb voor mijn brede fjordenmerrie ook een Massimo Dressuur 1. Dit is de voorloper van de 2. Het enige verschil is dat de zit minder gedwongen is.
Boommaat 42 was iets te groot, en heb deze laten verkleinen naar 41.
Ik vind het een super zadel, zeker omdat fjorden meestal een korte rug hebben.

succes met de zoektocht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:51

Je zou eens kunnen gaan kijken naar een Zaldi Lander (heeft latex kussens) en liggen vaak super fijn op de fjorden. De vorm kussens liggen vaak mooi rond de rug en het kussenkanaal is breed bij de bredere bomen. (34 t/m 36 boombreedte)

Het is voor je fjord belangrijk een zadel te nemen met een wat breder kussenkanaal.
Vanwege zijn ronde brede schoft.