welk bit voor mijn paard... ?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

welk bit voor mijn paard... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:43

Mijn paard heeft moeite met aanleuning (aan de teugel lopen) en is erg sterk.
Doordat hij bij de vorige eigenaresse met een scherp bit gereden werd.
Nu heb ik al veel bitten geprobeerd maar nog niet echt iets fijns gevonden,
Wat ik heb geprobeerd; watertrens dubbel en enkel gebroken, appelbit, pelham, pessoa en misschien nog wel meer! Ik weet niet welk bit ik moet gebruiken zodat mijn paard fijn te rijden is zonder dat hij te sterk is, iemand tips? of een idee

little_birdy

Re: welk bit voor mijn paard... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:45

Dit is typisch een probleem die je met goede les makkelijk op kan lossen

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:07

Dit lijkt me idd een probleem die je met rijden en goed les op lost en niet door een andere bit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:08

Nou, ben het met bovenstaande reactie’s maar deels eens. Goed les is uiteraard noodzakelijk, maar een bit kan een groot verschil maken. Als een bit net niet helemaal lekker ligt kan het paard de mond en kaak gaan vastzetten en van daaruit verstrakt het hele paard.

TS, het is voor ons onmogelijk te zeggen welk bit voor jouw paard ideaal is. Zoveel paarden zoveel wensen. En wat in de wandelgangen uit onwetendheid nog wel eens als een scherp bit wordt versleten, blijkt in de praktijk soms juist een heel vriendelijk bit te zijn.

Bedenk daarbij ook dat voor een paard een dunner en scherper bit die goed in de mond past en het paard makkelijk wil accepteren fijner is dan een voor ons oog vriendelijker bit wat niet fijn in de mond past. Met het scherpere bit kan je dan met minder en kleinere hulpen rijden en stiller zitten, wat veel fijner is voor het paard dan dat je constant met een zgn. vriendelijk bit aan het “rammelen” bent om hem maar los te krijgen aan de voorkant.

Al eens het bit geprobeerd waar de vorige eigenaar mee reed? Die zal zeker een reden hebben gehad om dat bit te gebruiken.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:01

Al eens aan een Myler level 2 bit gedacht ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:16

Voor verzameling is goede bespiering nodig, zonder dat is licht op de hulpen zijn zonder meer lastig. Paard moet lijf nl bij elkaar kunnen rapen om op een lichte hulp te kunnen reageren. Scherp bit (of wat wij een scherp bit vinden) kan wel de juiste zijn, maar paard moet er zowel respect voor hebben (niet zich op vast zetten, etc.), maar ook niet bang voor zijn (wat dezelfde vormen van verzet oproept).

Laat een TA komen om je meer advies te geven over wat er in de mond past (maat en dikte bit) dat hangt nl ook af van dikte tong en lagen en te kijken of daar alles normaal is.

Coördinatie (en dus verzameling) van het lijf kan je ook trainen via TTEAM oefeningen, VD en horseagility om een paard te leren op te letten waar zijn voeten zijn en hoe hij zijn lijf gebruikt. Groot voordeel van het op de grond doen van die oefeningen is dat hij niet al meteen ook voor de ruiter hoeft te compenseren, maar enkel eerst op eigen lijf hoeft te letten.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:33

Idd goeie les zullen echt heel veel helpen. Ik rijd mijn paard in de training L niveau met een dubbel gebroken bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:36

Op wat voor 'scherp bit' werd het dier eerst gereden, en ging dat wel goed?

Ik heb hier een beetje moeite mee:
Perryx schreef:
Mijn paard heeft moeite met aanleuning (aan de teugel lopen) en is erg sterk.
Doordat hij bij de vorige eigenaresse met een scherp bit gereden werd.

Altijd maar de rijtechnische problemen proberen af te schuiven op vorige eigenaren... Ik zie het heel veel gebeuren, op Bokt, maar ook irl. Beste paardeneigenaren: koop toch eens een spiegel, en kijk er eens in...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:42

Ik heb ook een springpaard (Z gelopen) dat flink wat ijzerwerk in haar mond had hangen destijds.

Ik heb heel wat met bitten lopen klooien omdat ik haar ook graag in dressuur (ivm cross) wilde starten.

Na veel ellende. Back to basic. Lessen, dubbel gebroken bitje en nagevelijkheid even gelaten voor wat het was. Toen ging het paard het vanzelf opzoeken.
Samen met de tandarts nog naar het bit gekeken want ook dubbel gebroken gaf problemen (dikke tong).

Nu rij ik al 6 jaar met een myler level 2 en nagelijkheid is geen probleem, paard is niet hard in de mond. En mogen L2 starten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:45

Je paard maakt zich sterk, OMDAT je teveel in zijn mond zit. Je paard hoort los van de hand te lopen op eigen benen. Dat bit is niet om aan te hangen, te trekken of te sjorren. Niet door JOU en ook niet door je paard. Een bit hoort een communicatiemiddel te zijn. Daarvoor heb je LES nodig van iemand die je dat goed uit kan leggen en weet hoe het werkt. En je zal daarvoor aan JEZELF moeten werken. Het ligt nl. niet aan het paard, niet aan de vorige eigenaar, niet aan de wind, niet aan de bak, niet aan die auto, niet aan de rijbak. Het ligt aan JOU.
Tip: als je nog niet met bit kan rijden, doe het dan even zonder bit.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:27

Om wel antwoord op je vraag te geven: ik merkte super veel verschil met een myler level 2!

Ook een sprenger bit kan veel veranderen!