Sinds een jaar hebben wij een merrie die erg gevoelig is op singelplekjes. Toen we haar kochten had ze een plekje die alweer aan het genezen was.
We hebben haar 2 zadels laten aanmeten door de zadelmaker die goed liggen, een dressuur en een veelzijdigheid. We hebben 2 thorowgoodsingels, 1 dressuur en 1 veelzijdigheid. We letten er goed op dat de huid niet klem zit bij het opzadelen en aansingelen en dat alles op de juiste plek zit.
Het ging een tijdje goed maar nu is het plekje weer aan het opspelen.
Ik heb een bontsingel, schapenvacht, van BR besteld, maar nog niet geprobeerd, deze singel is een stuk breder dan de thorowgoodsingel en daarom twijfel ik eraan.
Hier wat foto's van de singelplek met zowel de dressuur als veelzijdigheidssingel: Op de foto's zie je een licht plekje, dat is de singelplek
Met een koord singel heb je grote kans dat je merrie binnen no-time open ligt. Dat zou ik in geval van een gevoelige huid echt niet proberen
Ik zou eerder gaan voor een bont singel Of een bontje om je singel De plek die je op de foto ziet zou ook gebaat zijn bij een fairfax singel omdat die niet daar zit waar het plekje zit
Maar een koordsingel heb je niet in dressuuruitvoering toch?
IrishDraught
Geplaatst: 23-03-15 10:40
Magic_Ice schreef:
Maar een koordsingel heb je niet in dressuuruitvoering toch?
Nee en ook niet met buikflap dus ik heb er ook geen aan mijn springzadel.
Wintec Cais is er wel in dressuur en geloof ik bij divoza verkrijgbaar.
sanne1221
Geplaatst: 23-03-15 10:42
Voor mijn merrie is de singel die in dit geval het best werkt een smalle (7 cm) veelzijdigheidssingel; hierdoor gaat de vacht ook niet "kreukelen" , bij bondjes is dit snel het geval.
Casarell
Geplaatst: 23-03-15 10:45
Een voorgevormde singel, die ruimte geeft achter de elleboog Zoiets bv:
ambre
Geplaatst: 23-03-15 10:46
Een Mattes singel. Bont en mooi anatomisch gevormd.
ik had vroeger bij wedstrijdpony een VZ zadel met een normale nylon singel, die niet stug voelde en ik deed een synthetisch bontje om de singel. Ik vond een synthetisch bontje gemakkelijk omdat die gewoon in de wasmachine kunnen.
Mijn paard heeft er wel last van bij leren singels (ook die anatomisch gevormde), maar bij een gewone neopreen is er niets aan de hand.
Magic_Ice
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-15 13:11
De bovenste singel is de singel die ik nu gebruik, een thorowgood anatomische dressuursingel, en daarvan ook de veelz. versie. De onderste is de BR bontsingel die een stuk breder is, deze heb ik nog niet geprobeerd.
Mijn merrie krijgt van veel singels (verschillende vormen en materialen) ook wondjes. Na de aanschaf van een Mattes is dit verleden tijd. Goedkoop zijn ze niet, maar de aanschaf dubbel en dwars waard...
Ja, zij zijn ook in vzh te krijgen. Er zijn drie type's van singel. Een rechte, een maanvormige en een A-symetrisch model. De beide laatsten hebben een beenuitsparing waardoor er meer ruimte is voor de beweging van het paard/pony.
Zelf heb ik gekozen voor de A-symetrisch omdat mijn merrie rond is en ruim in haar bewegingen en deze singel qua beenruimte net wat meer uitgesneden is.
Ik zal eens voor je kijken waar ik hem toen gekocht heb. De vzh is namelijk wat lastiger aan te komen dan de dressuur. Haar prijzen waren, na vergelijking, erg netjes.
Ik zweer ook bij de singels van Wintec. Ik gebruik de elastic (relatief goedkoop). Deze singels zijn vrij dik, waardoor ze minder kans op plekjes geven.
Mijn haflinger heeft dat ook. Anatomische singels passen niet. Ik gebruik gewoon mijn neopreen singel, maar smeer altijd voor het rijden een beetje vaseline op het plekje en doe schapenwol op die plek. Sindsdien is ze nooit meer opengegaan.