Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 18:07

Hallo allemaal,

Ik ben al ruim een jaar bezig met zadels. Ik heb altijd een Kentaur Penelope voor hem gehad, hij heeft echter door omstandigheden (van mijn kant) een tijd stilgestaan en toen ik hem weer wilde oppakken bleek dit zadel niet meer goed te liggen. Elvis is een paard dat (gelukkig) redelijk goed aangeeft wanneer hij iets niet fijn vind, dus toen hij begon te staken in de overgang naar de galop begon er gelijk een belletje te rinkelen. Ik heb toen een tijdje met een kentaur springzadel van een stalgenootje gereden, echter ben ik toen van stal verhuisd en dat zadel kon ik uiteraard niet meenemen.

Ik heb toen ik nog op die andere stal stond een afspraak met A.rno B.randt gemaakt, deze heeft toen een nieuw zadel voor hem aangemeten en ik kreeg een leenzadel. Helaas lag het leenzadel ook niet goed, dit zadel begon te bruggen. Toen heb ik besloten om hem gewoon maar een tijd op het land te zetten en te wachten tot het nieuwe zadel klaar was. Toen het zadel uiteindelijk klaar was bleek er een verkeerde kleur bies op te zitten, dit is toen weer aangepast en na ruim 7 maanden kreeg ik dan eindelijk mijn nieuwe zadel. Helaas was ook dit zadel weer niet goed, het zadel was dit keer te klein voor mij. Ik zat te veel op de lepel en Elvis ging hierdoor gelijk in de staak in de galop. Dus dat zadel kon weer terug.

Ik ben toen toch tweedehands gaan zoeken voor een zadel en ben uiteindelijk bij een Prestige Doge uitgekomen. Op het oog lag dit zadel goed, dit is ook nagekeken door een andere zadelmaker. Echter heb ik er vandaag mee gereden en dit zadel schuift toch naar voren, Elvis gaf dit toch weer duidelijk aan door flink te bokken in de galop. Maar ook kon ik het zelf voelen. Bij het afzadelen was hij ook duidelijk aan de haren te zien

Ik heb daarnaast ook een Prestige Sidney springzadel aangeschaft, hopelijk ligt dit zadel wel goed. Ik heb via een enquête een digitale zadelmeting gewonnen waarmee ik dit zadel na ga laten kijken. Het kentaur springzadel lag op het oog ook goed en daar liep hij ook fijn onder. Dus wellicht dat we met een springzadel meer geluk hebben.

Maar nu? Wellicht als het springzadel wel goed ligt dat ik daar mee kan rijden, maar ik wil toch ook wel weer heel graag een dressuurzadel. Voor een maatzadel heb ik op het moment geen geld, dan zou ik ook al het springzadel moeten verkopen. Iets wat ik liever niet wil aangezien ik ook met hem wil springen/crossen en met een dressuurzadel is dat echt geen doen.

Ik heb geen geweldige standfoto's, ik heb alleen een foto waarop hij heel erg dik is (van het alleen maar gras eten en voorderest niks doen): Klik Klik Klik

* Hoge schoft
* Ver doorlopende schouder
* Singelplek vrij ver naar voren
* Weinig ruimte op de rug (17 inch zadel)

Ik heb vrij weinig vertrouwen in zadelmakers, daarnaast ben ik ook bang voor drukplekken (heel stom, maar ben gewoon heel bang dat hij witte plekken krijgt op zijn rug :P).

Wie heeft er tips/kan mij helpen met dit probleem.

Liefs Damelza

FHS

Re: Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:59

Als jouw paard een hoge schoft heeft, vraagt dat om een ander model kussen dan de meeste merken standaard hebben. Merken als Thorowgood en Kent & Masters hebben in hun assortiment zadels een hoge schoft model met zo'n kussen. Juist dat type kussen in combinatie met de goede boommaat houdt het zadel verder van de wervelkolom af en zorgt ervoor dat het paard ruim kan bewegen. De kopijzers zijn verwisselbaar, zodat je altijd een goed passend zadel kunt hebben. Ik heb hier heel goede ervaringen mee.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:47

hmm, ik weet niet of dat helemaal mijn merken zijn :o

Paard is overigens ook meer als springpaard gebouwd, dus wat meer op de voorhand

freedom431

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:55

misschien even iemand zoeken in de buurt die er veel vanaf weet :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:02

Heb een 'goede' uit de buurt laten komen, maar dit zadel ligt dus ook niet goed tijdens het rijden. Weet voorderest ook weinig zadelmakers met een groot assortiment tweedehandszadels

en daarnaast staat AB ook aangeschreven als goed

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:27

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:32

Tja, het lijkt een beetje mijn verhaal wat je beschrijft. Mijn paard lijkt qua bouw op jouw paard zo te zien:
- Hoge schoft
- Breed in de schouders
- Heel korte rug met welving die wat opwaarts is
- Singelplek ver naar voren

Ik ben zelf het vertrouwen in de meeste zadelmakers ook compleet kwijt (en mijn paard ook!!!) Ik weet dat een maatzadel niet in je budget zit.. Toch wil ik je mijn verhaal delen. Zelf ben ik dus na veel zadeldrama bij Ninon Schutte terecht gekomen. Het testzadel wat ik nu heb is een Legend, met korte franse kussens (dus zeer kort op de rug!) en, wat jij beschrijft, souffle kussens (mijn paard is heel breed en heeft veel schouder).

Mijn paard loopt er super op! Wellicht hebben zij ook 2e hands zadels die jouw paard passen? En volgens mij kon er ook in termijnen betaald worden. je krijgt in ieder geval een ruime gelegenheid om het zadel te testen, ik ga nu week 3 in met mijn testzadel omdat mijn paard gewoon volledig over de flos was van knellende zadels en dat heeft tijd nodig om in het koppie weer goed te komen. Nu gaat hij eindelijk weer ontspannen en kunnen we wat :)

Heel veel succes iig.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:46

als het zadel in termijnen betaald zou kunnen worden zou dat al een hele uitkomst zijn. Ik baal want ik had mijn afspraak voor vandaag met Ninon afgezegd omdat ik dacht dat ik eindelijk voorzien was. Nu heb ik nog hoop dat het springzadel gaat passen maar dat zullen we zien met de digitale meting.

Ik heb vandaag weer gemaild om een afspraak te maken met Ninon

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:59

Volgens mij zijn de ruggen van onze paarden echt iets aparts, ik heb er nu verschillende zadelmakers naar laten kijken, en iedereen vond dat de zadels goed lagen... Paard zat gewoon in de staak.
Kijk maar eens in het Ninon Schutte topic hier op bokt, daar heb ik ook weer wat vertrouwen uitgeput :) Het is inderdaad even wachten tot ze kunnen komen, maar ja, beter langer wachten en dat het dan wel goed is dan weer dezelfde elende.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:02

Ja het is zo stom, want ik had altijd een passend zadel. Maar nu omdat hij die bespiering mist past er (lijkt het wel) niks :(

aantal uit de omgeving hebben ook goede ervaringen met haar. Nu hopen dat ze snel weer plek heeft

marviefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:19

Hoi Damelza,

Ik heb jarenlang ellende gehad met zadels. Ik heb elke keer een prima zadel gehad, totdat ze weer wat begon te groeien in haar bespiering (hoge schoft, lage schouders, zeer rechte rug).
Ik heb daarom de laatste keer (zadel nummer 3 in 3 jaar tijd) gekozen voor Custom. Dit was de beste zet ooit! Iedere keer een zadel kopen van rond de 1800 euro en dan na enige tijd die weer moeten verkopen.....dat loopt ook aardig in de papieren.
Vanuit Custom kunnen ze werkelijk alles op maat maken. Jouw prettigste beenligging, jouw beste zit en dan ook nog voor je paard de beste vorm kussens en vorm. Zeker i.v.m. hoge schoft is dat heel belangrijk.
Ik heb nu sinds een half jaar nooit meer problemen. Ook niet een klein beetje :-). Heerlijk! Dat je nooit meer hoeft te twijfelen aan je zadel. Ik verklaarde mezelf soms ook voor gek namelijk ......... "heb je haar weer met haar 'het ligt aan het zadel'" ........ hahaha.
Custom is volgens mij ook vanaf 1800 - 2500 en kan ten alle tijden aangepast worden aan de bespiering van je paard. Levenslang goed dus.
Succes!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:40

Ik krijg ook regelmatig te horen waarom ik niet gewoon ga rijden. Maar ik vertik het gewoon om met een niet goed passend zadel te gaan rijden :n

Custom hoor ik wisselende verhalen over, ligt denk ook een beetje aan welke fitter je krijgt/hebt etc. Als ik toch voor maat ga dan denk ik dat ik voor Ninon ga

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:43

Custom heb ik ook overwogen, is ook een goede keuze denk ik, maar de prijsklasse ligt toch nog wat hoger, het merendeel is vanaf 2750,-

Verder hebben ze daar alleen keilkussens, en die komen volgens mij eerder voorbij de 18e rib, alhoewel ze ook types hebben voor PRE's.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:55

Herkenbaar.
Hier in een kleine 3 jaar nu al met m'n 7e zadel bezig, doordat ze steeds veel veranderde of niet goed aangemeten waren.
Nu heeft ze ook niet de allermakkelijkste bouw/rug.
Rond geribt, iets stijle schouder, weinig schoft, rechte rug.
Door haar rechte rug vallen er al heel veel modellen af.
Uiteindelijk is bij haar nu de Thorowgood Endurance (is overigens gewoon een vzh model) dat goed ligt.

Overigens wilde mijn zadelmaker geen maatzadel op mijn paard pas maken. Gewoon omdat ze steeds zoveel verandert en dat die naar alle waarschijnlijkheid al snel weer niet zou passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:21

Wat is jou zit/inch maat?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:35

Damelza schreef:

Ik snap best dat je een bepaald merk wil, maar t lijkt mij toch eerder dat t belang van je paard voorop staat qua zadel dan t merkje wat er aan een zadel hangt :=

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:56

nombrado schreef:
Wat is jou zit/inch maat?

Ik ben ongeveer 1.64 groot en weeg 56 kilo. Het prestige zadel wat ik nu heb is een 17 inch

NathalietjeB schreef:
Damelza schreef:

Ik snap best dat je een bepaald merk wil, maar t lijkt mij toch eerder dat t belang van je paard voorop staat qua zadel dan t merkje wat er aan een zadel hangt :=

Uiteraard, daarom gooi ik er ook niet zomaar wat op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:59

Zou zeker eens naar kent en masters gaan kijken die hebben modellen speciaal voor zulke ruggen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:36

Wat is de reden dat je Kent&Masters niks vindt? Ik ben er namelijk heel erg tevreden over en mijn paard heeft ook geen makkelijke bouw icm mijn budget.

mro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:42

Heb ook een jaar zadel drama's gehad. Paard heeft ook hoge schoft en heeft een relatief kort zadel nodig met veel schoudervrijheid. Kon geen fijn, passend zadel vinden en heb uiteindelijk een Custom besteld. Geen goede ervaring geweest. Paard wilde niet lopen onder leenzadel en nieuwe zadel was scheef... Heb uiteindelijk bij Wiilem van Wijk een Sellier Liberté Cygne gekocht. Lag meteen goed en paard wilde ook gelijk weer lopen. En dat voor €1300,- euro!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:43

Mijn zus heeft na zadeldrama (3 verkeerde zadels) ook kunnen slagen bij Willem van Wijk! Hij heeft kant en klare Schutte zadels liggen, en die pastte wel op haar paard.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:49

Ook hier goede ervaringen met Ninon na zadeldrama's en een paard met een rugprobleem. Dacht niet dat ik er ooit nog weer op zou zitten, maar het gaat nu al bijna een jaar goed :) Mijn paard heeft een Sentrix met balanskussens. Dit zadel ligt erg stabiel en geeft ruimte bij de schoft, waardoor de spieren weer de kans hebben om te ontwikkelen. Ninon heeft heel netjes de tijd genomen en gaf ook de mogelijkheid om langere tijd met testzadels te rijden.

Kent en Masters lag trouwens ook goed op mijn paard. 1 van de weinige zadels die ik mooi vond passen. Maar ik ben uiteindelijk toch voor een Schutte zadel gegaan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:57

Zonder met een belerend vingertje te willen wijzen: heb je al eens aan boomloos gedacht?

Ik wil je niks opdringen, maar die beslissing bespaart mij nu 4x per jaar de zadelmaker laten langs komen voor bijvullen of controleren. Zeker als je paard in bespiering verandert (bijv door weer te starten na een lange rustpauze) is het ideaal. Hoeft natuurlijk niet, maar is misschien handig om in je gedachtengang mee te nemen :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:27

Ik heb zeker wel aan boomloos gedacht, maar het is echt totaal niet mijn ding.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:31

Hoi Damelza, ik zit met een zelfde probleem dus lees even mee. Misschien kun jij uit mijn topic ook nog tips halen: [HAR] Welk zadel voor dit paard.

Daarbij ben je niet de enige waar AB een slecht passend zadel heeft aangemeten, mede hierdoor is mijn vertrouwen in zadelmakers ook wat gedaald. Ze lijken soms liever IETS te kunnen verkopen dan iets passends te verkopen !