cremello paard op de wei? uv werende deken? zonnenkap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

cremello paard op de wei? uv werende deken? zonnenkap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:01

Wat raden jullie mij aan?

Ik hem sinds kort een Cremello lusitano

Nu gaat hij binnenkort het land op
Of alleen overdag of dag en nacht.. maar daar ben ik nog niet overuit.

Nu wil ik natuurlijk niet dat hij verbrand met zijn rose neus en roze ogen.
Wat zeggen jullie? Insmeren met zonnenbrandcreme of een kap op zijn hoofd? Of allebei

En verder hoor ik dat zijn huid onder zijn vacht ook kan verbranden? Mischien een uv-werende deken?

Hij heeft vrij lange manen die ik ook mooi wil houden.. en ben bang dat met hals deken ze manen er aan gaan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips

Hier een foto voor de kleur van zij neus en ogen:
Afbeelding

Kirrr

Re: cremello paard op de wei? uv werende deken? zonnenkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:07

Mijn cremello heeft niks op.
Zijn neus is nog nooit verbrand. Mijn merrie met witte bles is veel sneller verbrand.
Huid kan niet verbranden. Toch veel minder sneller dan bijvoorbeeld een palomino.

Bij echt heet weer kan je zonnebrand smeren als ze niet uit de zon kunnen. Maar hier zoeken ze op de heetste momenten gewoon schaduw en gaan pas in de zon staan in de ochtend of avond.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:11

Kirrr schreef:
Mijn cremello heeft niks op.
Zijn neus is nog nooit verbrand. Mijn merrie met witte bles is veel sneller verbrand.
Huid kan niet verbranden. Toch veel minder sneller dan bijvoorbeeld een palomino.

Bij echt heet weer kan je zonnebrand smeren als ze niet uit de zon kunnen. Maar hier zoeken ze op de heetste momenten gewoon schaduw en gaan pas in de zon staan in de ochtend of avond.

Natuurlijk kan huid wel verbranden! Zeker die roze huid.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:19

De roze huid is er alleen maar aan de neus.
De rug etc gaat echt niet zomaar verbranden hoor.

Zoals ik dus al schreef is mijn donkere merrie die alleen maar een witte bles heeft veel gevoeliger dan mijn cremello.

quote vanuit een ander topic

Ben het met Cassidy 1000% eens !

Citaat:
Cremello's, perlino's of smokey creams VERBRANDEN NIET meer dan andere paarden !

Dit is een ouwe wijven verhaal en wordt meestal veroorzaakt of herhaald door mensen die niets van kleuren ervenis afweten, of door eigenaren van dubbelverdunde kleur paarden die veel "aftekeningen" hebben (bijvoorbeeld brede bles met veel roze onderhuid, hoge sokken met veel roze onderhuid, paints/pinto's/bonte). Omdat de paarden 'wit' of 'creme' zijn van kleur wilt niet zeggen dat ze makkelijke branden dan een echte witte paard of wit geworden schimmel.
Het is zelfs een fokker die in Texas, USA woont ... een klimaat bekend voor zijn glooiend zomer zonnenschijn ... waar de creme's vrij op de range lopen en dus de hele dag en nacht buiten lopen. Geen schut stal, geen zonne cremes, geen 'extra' verzorging ... En die verbranden niet.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 19-03-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:21

Op mijn werk hebben we een cremello: Hij krijgt een uv-werende zonne/vliegenkap op bij zonnig weer.
Hij gaat weleens mee op trektocht en dan wordt hij ook gewoon met die kap gereden. Anders knijpt hij
constant met zijn ogen. Zijn snoet smeren we in met zonnebrand factor 50 (zonder parfum).
Ondanks dat zijn huid overal roze is, is hij verder nog nooit ergens verbrand. Hij heeft dus ook geen uv-
werende deken. Het is natuurlijk altijd prettig als ze op het heetst van de dag in de schaduw kunnen staan..
Daar maakt hij wel graag gebruik van! :j

.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:24

Afbeelding

Hartstikke roze huid.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 19-03-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:26

Hier een schimmel met zeer grote witte aftekeningen op rug, benen en hoofd. (rest is inmiddels ook wit)

Die heeft het eerste jaar de blaren op haar rug gehad van de zon.

Staat pension gestald en ik kan niet 2x per dag gaan smeren of de staleigenaar verzoeken.
Paarden staan buiten van half 8 tot half 3 ongeveer, helaas weinig bomen (bij tropische temp staan ze alleen snachts buiten).

Ik laat mijn paard het hele jaar of een katoenen deken of een goede vliegendeken dragen. Haar hals is bloot.
De neus kleurt meestal langzaam mee en dit gaat dus wel goed. 1 jaar was deze verbrand en heb ik met een halster met flap gewerkt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:31

Janderegelaa dit is een Teke en die hebben meestal een enorm dunne vacht om in de woestijn te kunnen overleven, zeker deze. Het komt zelden voor dat Barokke paarden ook zo'n dunne vacht hebben. De twee cremello Tekes op mijn stage-adres hadden niks op of om, alleen als ze plekjes kregen werden ze ingesmeerd met vaseline. Dit was inderdaad bij de neus en bij een van die merries ook rond de staart omdat daar de vacht ook erg dun was. Diezelfde merrie had ook duidelijk erg last van de zon en zou ik persoonlijk een uv-werende vliegenkap op hebben gedaan.
Desbetreffende merrie, lang niet zo roze als de Teke hierboven :j
Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:32

Cremellos aren't as prone to sunburn as, say, a horse with a big white blaze down his face. Cremellos' skin, while pink, is still lightly pigmented and therefore gets some protection from the sun (whereas the skin under a white blaze is unpigmented)

De roze huid is gepigmenteerd en zorgt er dus voor dat ze niet zomaar verbranden.
Dit in tegenstelling tot de neus.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:34

Skaatje schreef:
Op mijn werk hebben we een cremello: Hij krijgt een uv-werende zonne/vliegenkap op bij zonnig weer.
Hij gaat weleens mee op trektocht en dan wordt hij ook gewoon met die kap gereden. Anders knijpt hij
constant met zijn ogen. Zijn snoet smeren we in met zonnebrand factor 50 (zonder parfum).
Ondanks dat zijn huid overal roze is, is hij verder nog nooit ergens verbrand. Hij heeft dus ook geen uv-
werende deken. Het is natuurlijk altijd prettig als ze op het heetst van de dag in de schaduw kunnen staan..
Daar maakt hij wel graag gebruik van! :j.

Nederland is ook niet echt een land waar paarden verbranden natuurlijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:38

ik heb eens een fewspot appaloosa gehad, met een rose huid.
die verbrandde verschrikkelijk, de vellen hingen aan zn neus.
insmeren met de hoogste factor hielp.
maskers e.d. hadden ze toen nog niet..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:40

Kirrr schreef:
Cremellos aren't as prone to sunburn as, say, a horse with a big white blaze down his face. Cremellos' skin, while pink, is still lightly pigmented and therefore gets some protection from the sun (whereas the skin under a white blaze is unpigmented)

De roze huid is gepigmenteerd en zorgt er dus voor dat ze niet zomaar verbranden.
Dit in tegenstelling tot de neus.

"Some" protection ja. En hoewel je een cremello inderdaad beter in de zon kunt hebben dan bijvoorbeeld een bonte wordt er wel degelijk voor gewaarschuwd dat ze makkelijker verbranden dan paarden met een donkere huid.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:44

janderegelaa schreef:
Skaatje schreef:
Daar maakt hij wel graag gebruik van! :j.

Nederland is ook niet echt een land waar paarden verbranden natuurlijk.

Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens.. Ik heb een vos gehad die op alle witte
plekken (kol & voetjes) zo erg verbrandde dat de korsten eraan hingen.. Het verschilt
natuurlijk ook per paard..

.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:09

ik denk dat je hier per paard moet bekijken. Bedoel lees hier nu relatief extreme gevallen maar als je in % gaat kijken reageert hier waarschijnlijk de meeste mensen die negatieve ervaring hebben gehad.

Ik denk als er voldoende schuil ruimten is met voldoende schaduw dat geen probleem hoeft te zijn. en doen waar je je zelf goed bij voelt. Wij kiezen er voor om de paarden meestal op heetst van de dag binnen te zetten betreft 3 tot 4 uurtjes.

Maar alleen bij tempraturen vanaf 25 of hoger. maar zelf als stonden ze een keer buiten nooit last gehad van iets terwijl ze ook roze huid hebben onder de witten benen en andere plekken

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:10

janderegelaa schreef:
[ [url=m/YF70FV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hartstikke roze huid.

Dit is wel het meest uiterste misschien verdiepen in het ras soort paard dit paar staat anders ind e haren en dergelijke

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:14

Volledig akkoord Haffylover.

De gemiddelde cremello hoef je niet voorzichtiger mee te zijn dan eender welk ander paard in de zon.
Bij echt extreem weer vind ik dat je moet zorgen dat je paard in de schaduw staat en niet in de hele dag in de volle zon.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:28

Hoi, wij hadden een cremello, in zijn jonge jaren verbrandde zijn neus nog wel eens toen hij ouder werd is het niet meer gebeurd. Wel kneep hij met zijn ogen als de zon heel fel was. Wij hadden een vliegenkap op met eraan vast een neusnetje en uv werend. Ideaal! Geen vliegen bij zijn ogen en gelijk zijn neus beschermd en geen knijpende ogen. UV werende deken hadden wij ook maar hebben wij niet veel gebruik van gemaakt. Was een benauwd soort stof, leek meer een regendeken. Wij vonden het niets. Het was een sunshower. Hij verbrandde trouwens nooit op zijn lichaam.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:33

O ja het was een Cashel vliegenkap met ruimte rond de ogen en met neusnetje.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:01

Mijn perlino heeft veel last van fel zonlicht en verbrandt snel op haar neus en boven haar ogen. Als de zon fel schijnt (ook in de winter) heeft ze een vliegenkap met neusflap op van Rambo. Dat is echt een wereldding! Gaat nu de derde zomer in en is nog helemaal heel. De afgelopen dagen heeft ze de kap niet opgehad omdat er steeds wat hoge bewolking hing, maar haar ogen zijn nu duidelijk rood en ze traant veel. Zonnebrand smeren is een drama. Dat ging bij Beleza 3 dagen en daarna was ze weg zodra ze iemand met een tube zag :D .

Voor haar lijf heb ik een zebradeken van Bucas. Op mijn vorige stak zaten erg veel dazen, maar ook op mijn huidige stal (in mijn huidige wei eigenlijk) krijgt ze die op als het echt warm is,

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:22

Mijn cremello is ook nog nooit verbrand, zijn roze huid is niet zoals bij een ander paard met een bles en een roze neus.. Die verbranden sneller als de roze huid van een cremello.
wel knijpt hij idd met z'n ogen als de zon heel fel is dus dan doe ik hem een vliegenkap om..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:24

Ik heb dezelfde ervaring als Kirrr. Heb een cremelo op stal die zonder wat dan ook zomers buiten kan. Hij heeft zelfs in tegenstelling tot mijn vosje en zwarte veel minder last van steekmuggen. Wel merk ik aan hem dat hij wat moeite heeft met veel en sterk zonlicht in de ogen, en de overgang van donker naar licht en visa versa.

Mijn gepainte dame met bles had veel meer last met verbranden. Die had ook altijd de vellen aan de neus hangen als ik dr geen masker oid omdeed. (en toch veel minder rose om de snoet dan een cremelo).

Afbeelding

En hier de cremelo, die echt wel een rose snoet heeft, maar dus nooit verbrand. Niet op de neus en niet op het lichaam.
Afbeelding

Die Teke heeft idd een hele andere vacht dan andere rassen. En dat zal zeker meespelen. Maar bij een normale vacht hebben ze imo net zo weinig of veel last dan andere kleuren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:42

Al met al verbrand het ene paard niet en het andere wel, ook al hebben ze beide een rose neus.
Misschien gewoon bloot buiten zetten en als je merkt dat dat niet kan maatregelen nemen. Klaaaaar

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:48

Mijn cremello had altijd bij zonnig weer een uv werende kap op. Ze hebben echt pijn in hun ogen van fel licht...duidelijk te zien, want ze knijpen bij zon hun ogen ook altijd wat dicht.
Zijn neus smeerden we iedere ochtend in met waterproof zonnebrand crème met hoge factor!
Ik gebruikte altijd waterproof baby zonnebrand factor 50 van het Kruidvat huismerk.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:49

Beter voorkomen dan genezen ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:53

Je weet het pas als je het probeert.
Ik zou het eerst even aankijken voor je dure dingen koopt. Je hoeft niet te wachten tot de blaren er op staan maar ik zou ook geen onnodige zaken uit de kast trekken.
Ik heb een appaloosa die op het hoofd met witte neus gek genoeg niet verbrand maar wel op de rug aangezien deze bijna geen haar heeft.
Hebben ze een normale vacht dan verwacht ik niet veel problemen.