hulpteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ragus_tommy

hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:27

hallo,
Toen ik jarig was heb ik een mail van de eppeljeck gekregen dat ik op een product naar keuze 25% korting krijg.
Twee weken geleden heeft een vriendin op mijn paard gereden en ze had het over een soort hulpteugel die meestal gebruikt wordt bij jonge paarden die moeten leren aan de teugel te lopen. Mijn paard is nu 9 jaar en nadat m'n vriendin erop had gereden gaat hij wel beter aan de teugel. Nog niet perfect en het zijn soms maar een paar pasjes, maar ik ben best een beetje trots op hem. :D
Nu is mijn vraag hoe die 'teugels' heten. Als ik met ze ga gebruiken zal ik natuurlijk wel iemand vragen die er verstand van heeft. Als je denkt dat het beter is dat iemand die goed kan rijden en er veel verstand van heeft het hem moet leren en dat ik geen hulpteugels moet kopen, moet je het ook zeggen.
(en hou de reactie graag aardig :j )
Groetjes :):)

Blixem

Re: hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:30

slofteugel thiedemanteugel? en voor aanleuunig moet je geen hulpteugels gebruiken. voor aanleuning heb je alleen een stille hand nodig

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:31

Als ik jou was zal ik op zoek gaan naar een goede instructrice. Als je goed les krijgt komt dat nageeflijke vanzelf wel.
Wat je wel zou kunnen doen is longeren met bijvoorbeeld zo'n longeertouw.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:32

Ik denk dat je het beste les kunt nemen, als je dat nog niet hebt. Vaak werkt dat toch echt het beste! :D Mocht dat geen optie zijn, dan zou ik toch gewoon proberen vanuit de ontspanning je pony aan de teugel te krijgen, want verkeerd gebruik van een hulpteugel leidt later vaak alleen maar tot meer problemen met de aanleuning. Succes in ieder geval! ;)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:35

Een hulpteugel is er niet om je paard in de aanleuning te trekken/dwingen. Dit doe je door een ontspannen, stille en nagevelijke hand. Dit leer je vanzelf bij de les of uit ervaring...
ga dus niet je geld verspillen aan zo'n soort hulpteugel... kan je beter een leuk dekje kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:36

Zoals gezegd wordt, helpen hulpteugels niet. Het helpt alleen om het voor het plaatje er leuk uit te laten zien, maar het enige wat je doet is het paard dwingen in een bepaalde houding te gaan lopen.
Ik wil je uitnodigen om dit topic eens door te lezen en te kijken. Vooral opmerkingen van Simpelman zijn heel handig en leerzaam. [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Nog even een toevoeging, hulpteugelso worden niet gebruikt om jonge paarden te leren aan de teugel te gaan ;)

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:41

Ik weet niet of dit zo'n goed idee is...
Je kan het op zich wel gebruiken maar doe dit dan niet elke dag, anders kan je paard of pony heel sterk worden in de mond!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:55

SILVER7 schreef:
Ik weet niet of dit zo'n goed idee is...
Je kan het op zich wel gebruiken maar doe dit dan niet elke dag, anders kan je paard of pony heel sterk worden in de mond!

sorry hoor maar ik vind dat je het helemaal NIET moet aanraden om het te gaan gebruiken...
Een hulpteugel moet probleem oplossend zijn!! en niet aan de teugel kunnen rijden is NIET een probleem... het is gebrek aan rijvaardigheid... Dit kan je dus niet beter doen door een hulpteugel er aan te hangen maar door kennis op te doen...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:59

Leren aan de teugel lopen lukt sowieso niet door een hulpteugel, alleen maar door goeie rijkunst en begeleiding dus die opmerking slaat nergens op. Wat je wel kan proberen is de longeerhulp van de EJ,is per paard verschillend maar de meeste reageren dr goed op.

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:44

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik kan er echt wat mee *\o/*