KK / Myler bit, welke is het vriendelijkst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

KK / Myler bit, welke is het vriendelijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:13

Ik heb een paard die een behoorlijk trauma heeft opgelopen bij het inrijden. Hierdoor wil ik alles rustig en voorzichtig aanpakken met haar. Ze is ingereden met een dubbelgebroken bustrens.

Nou vind ik dat helemaal geen verkeerd bit, maar ze heeft een vrij kleine mond en is door het trauma extreem gevoelig geworden qua druk en aanrakingen op het hoofd. Daarom wil ik toch eens verder kijken dan een standaard bitje.

Ik zoek dus iets wat echt zacht en vriendelijk is qua ligging en inwerking. Ik heb wat rondgeneusd en kom bij KK ultra en Myler bitten uit.

Myler bitten klinken interessant omdat je ze, hoe verder je komt in de opleiding, verandert aan de hand van wat je paard kan. Maar, ik lees wel bij elke beschrijving: druk hier, druk daar, druk op de lagen, waardoor ik toch een beetje schrik. Is dit echt een vriendelijk bit, of geeft dit bit juist meer druk waardoor het paard sneller een kunstje kan?

KK bitten komen qua beschrijvingen wel ontzettend vriendelijk over.

Kortom, wie heeft ervaring en kan mij een stukje verder helpen hierbij?

NB ik weet natuurlijk dat de ruiterhand de vriendelijkheid bepaald!

8nnemiek

Re: KK / Myler bit, welke is het vriendelijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:00

Als het zo'n gevoelig paardje is, is het dan geen idee om gewoon bitloos te proberen? Brede neusriem.. gevoelige paarden reageren daar vaak érg goed op.

Als je echt bij een bit wil blijven dan lijkt de myler me geschikt omdat die mondstukken vrij dun zijn en dus niet zo erg in de weg zitten. Maar er zijn bijvoorbeeld ook leerbitten waar sommige paarden goed op reageren omdat het zo zacht en flexibel is. Meroth bitten heten ze.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:06

Heb zelf alleen ervaring met KK/Sprenger. Zou niks anders meer willen momenteel :).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:13

Het bit wat het vriendelijkste is, is het bit wat jouw paard het fijnste vind. (en het is uiteraard net zo vriendelijk als jouw ruiterhand ;) )

Mijn paard vond Myler niet fijn en KK wel. Ik heb een dunne versie voor hem. Mijn vorige paard deed het ondanks een klein mondje toch het beste op een wat dikker dubbelgebroken RVS trens. Dus het is echt een kwestie van uitproberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:29

Ik zou ook eens kijken om eerst eens bitloos het rijden en het bit van elkaar te scheiden. Hoe oud is het paard? Want jonge paarden hebben vaak minder plek in hun mond, dan kun je beter even wachten met een bit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:48

Ik zou vooral gaan uitproberen. Vooraf is zo moeilijk in te schatten wat wel en niet gewaardeerd wordt door een paard. Waar woon je? Misschien zijn er mensen in jouw omgeving van wie je een paar dagen een bitje kan lenen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:00

Bitloos vind ik zelf geen fijn idee bij haar en doe ik daarom niet. Ik rij twee andere paarden wel bitloos, alleen bij deze vind ik dat zelf heel griezelig, waardoor zij natuurlijk extra onzeker word. In ons geval een geen goede combi. Ik weet dat het aan mij ligt, maar helaas niet zo gemakkelijk op te lossen. Omdat het paard geen hekel aan het bit heeft blijven we met bit rijden.

leeftijd, ze is nu 10 jaar oud.

Leren bitten heb ik wel eens in handen gehad, misschien een optie inderdaad! Dat het uitproberen word weet ik, maar de ervaringen en tips van andere mensen vind ik toch wel interessant om mee te nemen!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:11

Ik denk niet dat je kan zeggen of KK of Myler vriendelijker is, dat zal helemaal aan de paardenmond en aan het paard liggen.

Mijn paard vind KK echt een kwelling, nog te dik en te veel druk op haar tong.
Ze loopt nu zo'n 5 jaar op een myler level 2 en ik zou nooit meer anders willen.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:20

Doe eens een bit pas sessie, krijg je advies en kan je verschillende bitten proberen en zo samen met je paard kijken waar hij t fijnste op loopt.
Bij diegene waar ik t heb gedaan ben je niet verplicht om t bit wat t beste ligt bij haar te kopen. Ze geeft je enkel advies en de mogelijk verschillende bitten uit te proberen

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:29

Ik heb beiden.

Voor mijn ene PRE die erg onrustig is in de mond was ik uitgekomen op de KK 14mm, dubbelgebroken trens. Toen kende ik Myler nog niet.
Bleef onrustig in de mond en daarna een tijd bitloos gaan rijden. Daarna was het bit oké.
Nu heeft hij een hele poos stilgestaan door allerlei omstandigheden en is de onrust terug.
Ik overweeg om voor hem een Myler aan te schaffen.
Neem je een KK, kies dan voor een bus- of Dtrens, die liggen een stuk rustiger in de mond.

Mijn andere PRE liep echt niet fijn op de KK. Tamelijk zwaar in de hand, zich vastzetten en een halve ophouding snapte hij helemaal niet.
Overgestapt naar Myler level 2, 14mm en ik had een ander paard. Licht, vrolijk en voorwaarts. Een halve ophouding is voor hem nu veel duidelijker. Het bit ligt ook zeer stabiel in de mond.